cs 60 probleem!! ai doet pijn ;(

Rockwell

Stamgast
Houdie,

ik heb dus net een supermooie yamaha cs 60 gekocht.
Heerlijke klanken, super fijn te bespelen, straight up jaren 70.
Anyhow, zet ik hem zonet aan, begin vrijwel meteen erop te jammen (had misschien eerst moeten laten opwarmen), werk met het voetpedaal (van de cs, geen ander merk) valt hij in een klap stil. Zonder meer, geen klank meer uit te halen. Aauuww, begon bijna meteen te bleiten ;)
Kan iemand mij helpen? Ligt dit aan een zekering ofzo? Heeft iemand nogal zo'n probleem gehad met de cs reeks?

Thanx!!

in blijde afwachting op commentaar, greets, rockwell

Je hebt em toch niet meteen aangezet na het transporteren? Heb ooit ook eens een synth gehad die het een half uur deed en dan ging het licht volledig uit. =(

Altijd je synth/apparaat een dagje "op temperatuur" laten komen, heb ik later vernomen.

Nee, eigenlijk niet, heb er toch al enkele dagen prettig mee gespeeld.
Heeft wel een lange rit van 5 uur meegemaakt. Heeft hem waarschijnlijk geen deugd gedaan.

Nou electronica die het al zo lang volgehouden heeft gaat meestal (soms wel) niet ineens
kapot, ik zou gokken op een mechanisch probleem, dus ding open en alle kabels even nalopen
(de zekeringen checken kan natuurlijk ook geen kwaad, of even de voedinsspanning nalopen
met een multimetertje)
Succes!

Ik kan me niet meer herinneren of er een power lampje bij de power switch zit. Zo ja, kijk even of dit brandt.

Als het lampje uitblijft is het waarschijnlijk een zekering, dan zul je hem even moeten openmaken. Als je de bovenkant openklapt dan zit de trafo linksboven en met een beetje mazzel hebben ze er bij Yamaha een klein papieren zakje met reserve zekeringen aan de binnenkant tegen het hout geniet.

Haal de verdachte zekering(en) er even uit en doe een visuele controle. Als je een multimeter hebt kan je ze ook even doormeten.

Zoals je het probleem beschrijft lijkt het erop dat het iets met de voeding heeft te maken, ik hoop het voor je. In ieder geval veel success :)

Mercieks Marcel,

het lampje brand jammergenoeg wel nog. Ik zal de zekeringen es bekijken. Heb wel geen multimeter. Ben een leek op dat vlak. Kan ik eventueel ook zonder multimeter de mogelijke defecte zekering opsporen?

Origineel geplaatst door Rockwell
Kan ik eventueel ook zonder multimeter de mogelijke defecte zekering opsporen?

Absoluut, gewoon de zekering eruit halen en even tegen het licht houden. als het draadje onderbroken is dan is de zekering naar de vaantjes. Als je niets ziet, tik dan even ferm tegen de zekering en kijk of het draadje dan beweegt. Als dit het geval is dan is de zekering zeer waarschijnlijk ook kapot.

Als de zekering(en) niet kapot zijn, dan heb je een probleem van een heel andere orde, dan zou ik even niet weten waar je zou moeten beginnen. Het zou dan kunnen dat een van de CMOS IC's de geest heeft gegeven en gezien het feit, dat er zich een behoorlijk aantal in een CS60 bevinden wordt het een moeilijke zoektocht....

Hoi,

De CS60 ken ik niet dus weet ook niet of er een hoofdtelefoon aansluiting op zit. Indien wel, probeer eens met een hoofdtelefoon. Indien deze ook niet werkt denk ik dat je een voedingsprobleem hebt. Nu transporteren of niet, electronica moet daar tegen kunnen. Daar mag dat zeker niet van stuk gaan, tenzij je alle kasseiwegen van Antwerpen hebt genomen, en dan nog.

Wat je zeker nodig hebt is een multimeter zodat je iets kan meten, Kijk ook de zekeringen na op de print-platen, misschien is er eentje uitgetrild.

Wat ook een mogelijkheid kan zijn is dat die pedaal een kortsluiting heeft gemaakt waardoor er nog een ander component stuk is gegaan, maar dat is natuurlijk al een probleem van een andere soort.

dus ik zou zeggen :

1. hoofdtelefoonuitgang testen (als er een is)
2. zekeringen testen (ook binnen in op de printplaten), deze kan je met een multimeter checken.
3. kijiken op de printplaten of er geen kabels gelost zijn (kan gewoon een stekkertje zijn dat los zit)
4. kijken op de printplaten of er geen onderdelen gesmolten/verbrand zijn, maar dat zou je waarschijnlijk geroken hebben; of toch zeker als je hem open maakt.

deze bovenvermelde zaken kan je zeker zelf al nazien.

als er iets niet duidelijk is vraag het gerust.

groetjes,
Tim

Bij mijn Yamaha CS80 vlogen alle tonen plotseling de hoogte in, en daarna brandde ƩƩn van de zekeringen van de voeding door. Ik weet niet of de CS60 ook meerdere circuits (verschillende voltages), en dus meerdere zekeringen op de voeding heeft ? Dat 'versnelt' het storing-zoeken.
Het bleek niet aan de voeding te liggen, maar aan ƩƩn van de 61 tantaal-condensatoren welke verantwoordelijk zijn voor de aanslag-gevoeligheid. Op zo'n 50 a 60 printplaten met gezamenlijk duizenden onderdelen was dat zoeken naar een speld in de hooiberg. Maar met wat logisch denkwerk had ik na enkele uren de boosdoener toch gevonden. Ik heb meteen alle 61 condensatoren vervangen. De 76 c-mos ic's waren een paar weken eerder al vervangen. Ook daar zaten defecte exemplaren tussen. Mocht jouw CS60 nog oude ic's hebben: meteen vervangen.
Mocht er ooit op een andere print kortsluiting ontstaan hoop ik dat ik weer 'geluk' heb en binnen enkele uren de oorzaak kan vinden.

Succes met de speurtocht !
PS: ik zoek nog een CS60 voor de onderdelen ;)

bedankt voor de snelle antwoorden.
Heb hem opengedraaid, twee zekeringen gevonden en blijken niet kapot te zijn.
Voor mij is dit allemaal chinees, dus heb mijn hersteller in antwerpen opgebeld en breng hem er morgen naar toe.
Klote zooi, sjieke dinges allemaal, maar het moet wel blijven werken...

net bij mijn hersteller geweest.
Op het eerste zicht alles in orde van zekeringen enz.
Alles werkt, behalve de keyboard scanning en pitch ribbon.
Ik was trouwens aan het pitchen toen hij uitviel.
Iemand hier ervaring mee?

Thanx!

weet iemand trouwens waar ik een service manual te vinden van de cs60?

Ik hoop dat je alles weer aan de praat krijgt, want in de CS-serie synths zitten sommige ondedelen die niet meer verkrijgbaar zijn. Ik ken iemand die een CS-80 bezit maar is niet meer te maken wegens geen onderdelen, zelfs geen replacements ...

het was al meteen duidelijk dat de zekeringen niet stuk zijn omdat het lampje blijft branden dus er is zeker wel 5 volt aanwezig (wil niet zeggen dat het over al in de synth aanwezig is)
kijk eens de spannings regelaars na die de -15 en +15 doen.
dan zou ik ook in het circuit kijken hoe de pitch bend loopt en wat ook wel wil helpen is de bekabeling even lostrekken en weer vast maken.
anders word het toch met een scoop door meten en dan zal je de service manual ook moeten hebben.
senso heeft de service manuals liggen van de cs60 dus even een pbtje sturen

succes

Origineel geplaatst door Fat Jupiter
Ik hoop dat je alles weer aan de praat krijgt, want in de CS-serie synths zitten sommige ondedelen die niet meer verkrijgbaar zijn. Ik ken iemand die een CS-80 bezit maar is niet meer te maken wegens geen onderdelen, zelfs geen replacements ...

Welk onderdeel is dat dan ??
Ik heb diverse orginele onderdelen nog liggen voor de Yamah CS-en.
Misschien dat ik die bekende gelukkig kan maken :)

Volgens mij kun je met de schema's van de CS80 ook ver komen. Kijk even op de site van old crow voor download. De keyboard-scanning wordt op dezelfde manier gedaan als de CS80, met dezelfde Yamaha-ic's. Ik hoop voor je dat deze 2 Yamaha ic's niet kapot zijn !

Origineel geplaatst door matrixxx
kijk eens de spannings regelaars na die de -15 en +15 doen.
succes

De CS heeft geen +/- 15 maar de afwijkende -6,5 en + 8V of zo.
Maar kijk inderdaad eerst naar eerst naar de losse voeding alvorens de voeding weer aan de rest van het instrument te 'voeden'.

Als die service-man er niet uit komt, of onderdelen nodig heeft, kan je me altijd PB-en.

Origineel geplaatst door Synthfraek
De CS heeft geen +/- 15 maar de afwijkende -6,5 en + 8V of zo.
Maar kijk inderdaad eerst naar eerst naar de losse voeding alvorens de voeding weer aan de rest van het instrument te 'voeden'.

Als die service-man er niet uit komt, of onderdelen nodig heeft, kan je me altijd PB-en.

mooie correctie
ik heb nooit een cs open gehad maar maar wij bedoelen het zelfde maar dan ff anders:D

Dat klinkt niet al te hoopvol. Als een van de 2 "witte" IC's is gesneuveld op het KAS board (de YM26600 A/D converter en de YM26700 D/A converter) wordt het waarschijnlijk een lange en waarschijnlijk dure zoektocht.......

Origineel geplaatst door Marcel D
Dat klinkt niet al te hoopvol. Als een van de 2 "witte" IC's is gesneuveld op het KAS board (de YM26600 A/D converter en de YM26700 D/A converter) wordt het waarschijnlijk een lange en waarschijnlijk dure zoektocht.......

...maar als de IC's op het S&H board kapot zijn (4011 en 4016, verantwoordelijk voor de CV en Gate aansturing en erug gevoelig voor statische electriciteit) dan is het een kwestie van een paar Euri's... en zo lust ik er nog wel een paar.

Back