is dit vals of niet?

Kikker

Stamgast
Heb ff een klein stukkie geexporteerd van een reggae track waar ik mee bezig ben, ben benieuwd wie dit vals vind klinken en wie niet...

Attachments

• stukkie.mp3
    246,6 KB · Bekeken: 67
Origineel geplaatst door MikeJarod
Niks mis mee hoor.

Vond ik ook niet, maar weet wel een beetje wat van theorie en mij leek een akkoordenschema met C#min - Amaj - C#dim in combinatie met een baslijn die in C# A en C speelt ietwat vreemd...
op de een of andere manier klinkt de C# op het C#dim akkoord niet zo mooi in de bas maar de C weer wel
de C klinkt in de melodie op dat akkoord weer verschrikkelijk en de C# weer lekker...

is dat op de een of andere manier theoretisch te onderbouwen?
slaap ik vanacht ook weer lekker...

Nee het klinkt niet vals maar de piano zit wel het orgel in de weg qua frequenties. Ik zou 1 van de twee een octaafje lager doen.:)

Klinkt lekkuh hoor.....:)
Misschien wel een wat vettere bass er onder zetten...

Greetings from Defaulty

Origineel geplaatst door Kikker
Vond ik ook niet, maar weet wel een beetje wat van theorie en mij leek een akkoordenschema met C#min - Amaj - C#dim in combinatie met een baslijn die in C# A en C speelt ietwat vreemd...
op de een of andere manier klinkt de C# op het C#dim akkoord niet zo mooi in de bas maar de C weer wel
de C klinkt in de melodie op dat akkoord weer verschrikkelijk en de C# weer lekker...

is dat op de een of andere manier theoretisch te onderbouwen?
slaap ik vanacht ook weer lekker...

Puur theoretisch kan ik hier de logica ook helemaal niet van inzien. Kan aan mij liggen natuurlijk..

Ik vind het niet vals klinken. Het komt mij echter wel veel te ingewikkeld over. Misschien moet je alles 'gewoon' in Amaj zetten, dus: C#dim vervangen voor C#min, en de C uit de bas weghalen?

Als je een C bas onder een C#dim akkoord zet, krijg je eigenlijk een C mol9. Dit zou logischerwijs oplossen (want het is aardig dissonant) naar een Fmaj7. Zo'n C mol9 heeft wel iets oosters/arabisch vind ik altijd.

Waarom een C mol9? een C#dim bestaat uit C#-E-G-A#. Die noten zitten allemaal in een C mol9 > c-(e-g-a#-c#) , alleen niet in dezelfde volgorde, maar ze zitten erin.

Omdat de afstanden tussen de noten bij een dim-akkoord gelijk zijn -altijd 3-, kan je met de bas ook met diezelfde afstanden verschuiven.

Dus onder een C#dim akkoord kan je dus een C, D#, F# of een A zetten. Moet je wel de verschillende omkeringen/volgordes nemen anders klinkt het misschien wat wrang.

Maar wat je hier verder mee kan in je nummer weet ik niet, als het lekker klinkt is het toch goed.

Ik ben het met Sander02 eens.........misschien dat het dan iets beter in het gehoor gaat liggen.
Het luisterde vermoeid omdat het bij mij onrust oproept ivm dissonant gespeelde akoorden.
Terwijl reggae juist relaxed geacht wordt te klinken.
Verder vond ik het dik ok!
:okdan:

Ben benieuwd naar het eindresultaat!:mega:

Yep het 4e akkoord is VALS

Het 4e piano akoord moet hetzelfde als het 3e akkoord zijn

Greetz Erik

Back