Kurzweil piano

yellowkanary

Nieuwkomer
Laatst heb ik de Kurzweil SP88 stage piano eens uitgetest om te kijken of Kurzweil enige ontwikkeling heeft doorgemaakt sinds de PC88. Maar nee hoor, nog altijd even blikkerig. Ik begrijp de hele hype rond Kurzweil niet. Ze maken technisch gezien de meest onbetrouwbare producten (gaan gauw kapot dus!), zijn zeer duur en die piano-geluiden klinken ook nog eens als plastic. Heeft iemand hier een logische verklaring voor? Je kunt jezelf ook de vraag stellen: hoeveel akoestische piano's heeft Kurzweil gemaakt, m.a.w. heeft Kurzwel een piano-historie? Voor zover ik weet niet. Yamaha heeft dit wel en dat is ook duidelijk te horen en te voelen. Kurzweil sucks.

Da's mooi.

Maarreh.. wat nu?

Ik ben nog steeds tevreden over mijn Kurzweil PC88. Als master keyboard controller én als piano (88 weighted keys & interne piano sounds die m.i. niet "blikkerig" klinken - ik ben een klassiek geschoold pianist en heb al heel wat piano's bespeeld mocht je je dat afvragen).
Mss. maar gelukkig dat smaken verschillen hé. :W

Ja smaken verschillen inderdaad....

Ik heb zelf de kurzweil micropiano (heeft geloof ik dezelfde geluiden als de SP-serie), en heb deze een keer vergeleken met een akoestische yamaha piano. Ik moet zeggen dat ik de MP beter vond klinken, maar dat kan ook weer aan mij liggen. Vooral preset #6 vind ik erg mooi en gebruik ik altijd als ik eens ergens moet spelen en een mooi pianogeluidje nodig heb.

Natuurlijk hebben veel andere synths ook fantastische piano's. Zo bijvoorbeeld de yamaha S90 (ES). Geweldig geluid, maar toch vind ik Kurzweil beter. Ik heb ook nooit gesnapt dat mensen vinden dat Roland goede pianogeluiden hebben. Ik heb op de RD-700SX gespeeld, met de zogenaamde super-pianosample, maar dat vond ik helemaal niks.

Het is maar goed dat smaken verschillen. Als iedereen dezelfde synth zou hebben heb je toch ook geen reden meer om op andere apparaten te spelen?

Young Chang bouwde al piano's toen mr Yamaha nog in de luiers lag ;)
Het is maar wat je gewend bent, ik vind mijn CLP-560 qua digitale piano ook nog steeds het mooist klinken, als ik 'm nu voor het eerst zou horen zou het ongetwijfeld ontzettend achterhaald klinken. Kurzweil piano klanken zijn Amerikaans/Europees, blijkbaar bevalt de wat lichtere klank van Japanse piano's jou beter.

Overigens, de SP88 is nou niet bepaald een ontwikkeling ten opzichte van de PC88 (die trouwens nog steeds niet verouderd is) maar meer een soort van low-budget stage piano. Probeer eens de piano in de PC2 of KME of K2661, die zijn wel doorontwikkeld. Ik denk ook dat je de discussie over wat een Kurzweil allemaal niet zou kunnen beter niet aan kan gaan met enkele forum leden :D
Goed, ik zou niet moeten reageren op dit soort berichten, maar Kurzweil is natuurlijk een zorgenkindje de laatste jaren. Het enige waar ik op hoop is dat als Kurzweil echt van de aardbodem verdwijnt de techniek in ieder geval overgenomen kan worden door andere fabrikanten. De bezitter van een k2000 wil namelijk geen nieuwe synth, hij wil een betere k2000 (eg k2661).

ik ga de discussie niet aan......... Kurzweil rules........(tenminste mijn PC2 en SP), ben benieuwd wat Gele Kanarie van de GEM RealPiano vind?

Heb net van een forumlid een Kurzweil Micropiano gekocht voor mijn vriendin, dit na de positieve reviews erover hier op het forum en op ander plaatsen en als je zegt dat die slecht klinkt moet je dringend naar de oorarts of degelijke monitors kopen.

Enough said.

:confused: wat heb je gedaan dan in de winkel ? the who proef uitgevoerd ofzow ?

anyway ik neem dit niet serieus .. rancuneuze post welke niks met een mening of feiten te maken heeft !
NEXT !

'k Heb een SP-76 en de piano's zijn allesbehalve blikkerig. Op een aantal zit zelfs stretched tuning (102%, meen ik), wat de echte klassieke pianisten zou moeten aanspreken. Patch #6 is trouwens bij heel veel gebruikers favoriet, is mij indruk.

De uitgebreide piano's (expansion ROM's) van de K2600-serie zijn nog weer beter, luister maar 'ns naar Jordan Rudess (van Dream Theater) voor een prima gebruik van deze piano's: expressief en helder.

Laatst heb ik ook even kort de piano uit een Fantom X8 gehoord en die vond ik toch echt minder overtuigen dan mijn SP-76-pianootje...terwijl de andere Fantom-geluiden wel weer goed zijn; dat zegt ook wel iets over hoe verwend je eigenlijk bent met een Kurzweil qua pianogeluid.

Re: Kurzweil piano

Origineel geplaatst door yellowkanary
Laatst heb ik de Kurzweil SP88 stage piano eens uitgetest om te kijken of Kurzweil enige ontwikkeling heeft doorgemaakt sinds de PC88.

Sp88 is de goedkope Kurzweil lijn. Geluid is naar de prijs.
Pc 88 hoorde in de vroegere pro-lijn (van ca 10 jaar geleden)
Gelukkig heeft Kurzweil ook een voortgezette professionele lijn: De pc 2 als ontwikkeling van de pc88. Beluister die beestjes maar eens naast elkaar, dan hoor je wel het verschil!
De geluiden van de pc2 zijn te vergelijken met die in de K2500 en K2600 serie. Wie ermee kan omgaan, tovert de meest sublieme klanken uit zijn machine. Met name met uit de extra Rom geheugens.
Groetjes,
Pieter

kan iemand me eigenlijk vertellen of kurzweil eigenlijk nog bestaat??
zelfs jordan rudess gebruikt nu de korg oasis als master-klavier ipv K2600X,
ook in zijn rack vond ik geen K2600r maar enkel 2v-synths???

OK, de PC2 van Kurweil heb ik nog niet gehoord, die zal ik dan eens beluisteren. Persoonlijk ben ik een grote fan van bijv. de p120 van Yamaha. Je moet hem dan over de koptelefoon beluisteren, dat klinkt een stuk beter dan over de ingebouwde speakers. Ook opgenomen klinkt ie geweldig. Ik kan me best voorstellen dat het Kurzweil geluid misschien beter hoorbaar is in een mix maar daar beoordeel ik niet de pianoklank van een instrument naar. Hij moet in z'n eentje het dichtst bij een akoestische piano komen. Wat je ook slecht kunt beoordelen zijn die demo's die door professionals zijn ingespeeld. Meestal zijn dat van die snelle virtuoze stukken en juist daarom wordt het moeilijk om een klank te beoordelen. Je moet een langzaam stuk of gewoon een paar akkoorden en losse noten in het middenregister spelen en laten uitklinken, dan pas hoor je hoe de sample is. Piano-samples klinken vaak het meest kunstmatig in het middenregister. Last but not least: het klavier. Yamaha heeft graded hammer action en dat is toch wel even iets anders dan het half-gewogen klavier van de SP88. Snap ik trouwens ook niet: ze noemen het een stage piano en het voelt nog niet eens als een piano.

Origineel geplaatst door turtel
Volgens mij moest die vent nog geboren worden toen yamaha met pianos begon:D

http://www.bluebookofpianos.com/agesy.htm

interesant stuk .. tjek vooral effe nog Young Chang werd geschreven ... zeker niet de minste en heeft meerdere prijzen gewonnen . .

voor de rest heeft me zusje ook een yamaha ! dus ze zullen wel iets goeds doen ;)

Heeft iemand nog gewoon een echte goede acoustische piano staan? Daar gaat echt niets boven.:kont:

Voor wat betreft het klavier vind ik de keus altijd zeer persoonlijk, hier is menig thread aan gewijd.
Ik vind zelf de Kurzweil's (is geloof ik Fatar) juist geweldig lekker spelen, terwijl je bij Yamaha (ik heb les op een P80) eerst een flinke hoeveelheid kracht moet geven alvorens je de toets naar beneden krijgt (er zit een soort 'moment' in), bij een acoustische piano gaat dit veel natuurlijker (daar speel ik dan ook het liefste op, ik heb er gelukkig nog steeds een).
Daarnaast is Preset 6 van de SP voor mij de lekkerste Live Piano (snijdt geweldig door de mix), thuis gebruik ik de PC2 (triple strike sample) voor de rustige peianostukken (klassiek), voor het betere rockwerk heb ik de realpiano (patch grandpiano) dit is een prachtige pianoklank, combinatie van sample en geëmuleerde snaren (Promega heeft dit ook, alleen nog verder uitgewerkt)

Origineel geplaatst door toetsenistje
Voor wat betreft het klavier vind ik de keus altijd zeer persoonlijk, hier is menig thread aan gewijd.
Ik vind zelf de Kurzweil's (is geloof ik Fatar) juist geweldig lekker spelen, terwijl je bij Yamaha (ik heb les op een P80) eerst een flinke hoeveelheid kracht moet geven alvorens je de toets naar beneden krijgt (er zit een soort 'moment' in), bij een acoustische piano gaat dit veel natuurlijker (daar speel ik dan ook het liefste op, ik heb er gelukkig nog steeds een).

Aanslag is heel persoonlijk
Ik vind Yamaha vleugels gemiddeld helemaal niks zwaar en log.
Daarentegen vroeger een oude vleugel gehad Grotrian Steinweg uit 1890 geweldige aanslag behoorlijk licht en snelle actie.
Daarna een Samick vleugel gehad iets zwaarder maar ook erg goed.
Ik ben nog nooit een keyboard tegen gekomen die dat evennaard.
Heb nu een Promega 2 voornamelijk voor de klank het toetsenbord voldoet maar het blijven toch in vergelijking een soort sponzen waar je zit te spelen.

Back