MPC 2000 XL quantize functie

corncobman

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een mpc 2000 xl gekocht, ik heb niet echt veel ervaring met beats maken, loop beetje aan te kloten en te samplen vooral

mijn vraag is, wat houdt die quantize functie nou precies in, en hoe werkt het?

ik stel die time correct dingetjes in

maar als ik dan bijvoorbeeld een bepaald drumpatroon ga "spelen" (oftewel op de pads rammen:P) als ik real time een sequence opneem zitten de drums af en toe naast de maat, dit is erg vervelend aangezien ik het dan vaak over moet doen

kan de quantize functie dit verhelpen oid?

alvast bedankt!

Timing, swing en quantize...

Timing, swing en quantize...

Als je "timing" op iets anders dan "off" hebt staan quantiseert de mpc alles naar die nootsoort. Als je dus met de timing op 1/16 een drumtrack inspeelt, dan corrigeert de mpc noten die "er naast" zitten automatisch zodat ze naar de dichtsbijzijnde 16e noot "springen". Je moet wel een human drummachine zijn wil je exact op 16e noten iets inspelen. Tenzij je een zekere groove of human feel in je track wil, kun je dus in de meeste gevallen de quantize of timing op (heb ik m meestal op staan) 1/16 zetten.

Als je "open window" drukt terwijl de cursor op de timing staat kun je het een en ander instellen met betrekking tot swing en time shifting.

Wil je dat bijvoorbeeld je hihat track een swing heeft dan stel je de swing in op laat ik zeggen bijvoorbeeld 60%. Je moet dan even instellen van welke bar tot welke bar je dit wil laten gebeuren, maar meestal zal je ervoor kiezen de hele sequence op die track te laten "swingen"
Shift timing gebruik je als je bijvoorbeeld een gedeelte of de hele track ten opzichte van de rest van de drums een aantal "ticks" (per kwart noot heeft de mpc2000(xl) 96 ticks, een hele noot duurt 1 bar) wilt verschuiven. Je kan dus ook alleen de swing gebruiken zonder shift timing te gebruiken. (misschien was dit de oorzaak van je probleem?) Met amount wordt het aantal ticks bedoeld.

Ik hoop dat dit je vraag heeft beantwoord. Voor specifiekere informatie kun je de handleiding van de mpc2000(xl)raadplegen.

MPC for life!

hey!

bedankt voor de reactie

echter word ik er niet veel wijzer van

ik heb timing op 1/16 (3) staan

ik wil gewoon de drums strak op de tikjes/maat hebben

hoe doe ik dit?

de handleiding heb ik in bezit , maar mischien werkt mijn quantize functie niet?

Origineel geplaatst door corncobman
echter word ik er niet veel wijzer van
ik heb timing op 1/16 (3) staan

Normaal dat je er niet wijzer uit geraakt. De instelling 16(3) zorgt ervoor dat je ingespeelde beat op triolen wordt gequantizeerd. En dat klinkt natuurlijjk niet strak. Ga met de cursor op dat veld staan en verander 16(3) naar 16, en je probleem is opgelost.

Veel succes!

yo thanks man!

de bassdrum loopt nu idd strak:D

corrigeert de quantize functie alleen de bassdrum?

want een uit de maat liggende snare wordt niet gecorrigeerd

als ik op gevoel een beat inspeel met bassdrum en snare (dus niet eerst de drums leggen) dan trekt quantize de drums strak maar de snare gebeurt niets mee

als ik op gevoel een beat inspeel met bassdrum en snare (dus niet eerst de drums leggen) dan trekt quantize de drums strak maar de snare gebeurt niets mee

Da's raar, want normaal wordt alles wat je speelt gequantised. Wel moet je de instelling 'Timing:1/16' behouden natuurlijk. Misschien had je aan het datawiel gedraaid bij heet overschakelen van BD naar SD?

Origineel geplaatst door Steven V
Misschien had je aan het datawiel gedraaid bij heet overschakelen van BD naar SD?

ik weet hier helemaal niets van?

ik weet alleen dat bij timing 1/16 staat

waar staat dan BD of SD?

ik weet hier helemaal niets van?

ik weet alleen dat bij timing 1/16 staat

waar staat dan BD of SD?

Met BD bedoel ik BassDrum
met SD bedoel ik SnareDrum

:geslaagd:

Ik denk dat je aan het datawiel hebt gedraaid en de quantisatie waarde daardoor is veranderd. Wat ook de oorzaak van je probleem kan zijn, is dat je een swing hebt op je SD. Plaats je cursor op het 1/16 veld, en druk dan op de toets "open window" (oranje toets). Rechtsbovenaan in het scherm moet het 'swing' veld op 50% staan.

Onder dit veld, moet 'Amount' op 0 staan, anders wordt je timing verschoven en klinkt het natuurlijk niet strak :)

hey die staat al op 50%

en amount op 0

alleen mischien is dat alleen voor de BD ?

waar kan ik BD of SD selecteren?

hey die staat al op 50%

en amount op 0

alleen mischien is dat alleen voor de BD ?

waar kan ik BD of SD selecteren?

Die kun je niet selecteren. De MPC weet niet dat je sample bvb een bassdrum of snare is. Hij speelt gewoon samples af. Bvb op pad 1 van je drumkit steek je een BD, op pad 2 een SD (of andere pads, je doet natuurlijk zo je wil).

Misschien is je timing gewoon erg slecht ;) (no offense natuurlijk), gebruik de metronome.

Zet je timing es op 1/8 i.p.v. 1/16.

Zo als het nu niet lukt weet ik het ook niet meer.

yo

ik had juist express ff de snares onwijs uit de maat gedaan, om te kijken of de quantizer dat op zou lossen, meer een testje dus,zodoende

maar goed iig bedankt!

Je kan er ook voor kiezen om 1 pad in die track te quantizen
moet je in dat schermpje met swing etc op die pad rammen die je alleen gequantized wilt hebben

Origineel geplaatst door RezonatoR
nootsoorten zijn niet voor iedereen logisch en meteen te begrijpen...
Klopt, heb er zelf ook een tijdje over gedaan voor ik het vershil tussen alle nootsoorten door had.
Denk dat ik nu wel een aardig overzicht heb.
Macadamia's en Cashewnoten vind ik het lekkerst.

8o)

Back