JP 8000 behekst ?

renema

V.S.O.P.
Vanmiddag gebeurde het me weer, de JP8000 springt spontaan een halve noot naar beneden. Dit is me op de repetitie avonden ook al een paar keer gebeurd (ach, een beetje rotte stroomvoorziening, je verzint wel een excuus) maar nu begint het thuis ook al. Uitschakelen, even tot 10 tellen en weer aan en dan is alles wel weer ok, maar het wordt nu echt irritant. Heeft iemand enig idee waar te zoeken ? 'k kan het probleem ook niet bewust oproepen, het gebeurt gewoon en ik heb nog geen "verband" of logica hierin gevonden.

Re: JP 8000 behekst ?

Origineel geplaatst door renema
Vanmiddag gebeurde het me weer, de JP8000 springt spontaan een halve noot naar beneden. Dit is me op de repetitie avonden ook al een paar keer gebeurd (ach, een beetje rotte stroomvoorziening, je verzint wel een excuus) maar nu begint het thuis ook al. Uitschakelen, even tot 10 tellen en weer aan en dan is alles wel weer ok, maar het wordt nu echt irritant. Heeft iemand enig idee waar te zoeken ? 'k kan het probleem ook niet bewust oproepen, het gebeurt gewoon en ik heb nog geen "verband" of logica hierin gevonden.

Je bent al je eigen patches kwijt (of extern saven)maar even resetten naar fabrieksmodus.
Misschien dat ie dan uit z'n heksmodus springt.

Typisch, ik had dat ook toen ik mijn JP nog had. Bij mij ging ie ook zo af en toe een halve toon lager zitten terwijl ik gewoon een song afspeelde met cubase terwijl ik aan geen enkel knopje zat.
Ik ben er in ieder geval nooit achter gekomen waar het nu aan lag.

Origineel geplaatst door Seel
Typisch, ik had dat ook toen ik mijn JP nog had. Bij mij ging ie ook zo af en toe een halve toon lager zitten terwijl ik gewoon een song afspeelde met cubase terwijl ik aan geen enkel knopje zat.
Ik ben er in ieder geval nooit achter gekomen waar het nu aan lag.

Je weet nu in ieder geval wie jou JP heeft :)

Hallo, Vinnieq heeft gelijk, stof in de potmeters of sliders. Het gebeurde ook bij mijn JP. De potmeters en sliders even intensief en snel gebruiken. Dat heeft bij mijn JP het probleem opgelost.

Dank voor alle reacties. Stof in de potmeters had ik eerder in verband gebracht met kraken en ruisen in het audio-spectrum dan met deze kuren. Weer wat geleerd. We gaan het vanavond even proberen met een busje perslucht en enthousiast draaien en schuiven. Het resultaat wordt hier wel weer gepost.

@mikemix : Als niets lukt gaan we dat proberen.

Thnx to All

Bij digitale synths veroorzaakt stof het overslaan van stapjes, dat kan hoorbare parametersprongen geven (bijvoorbeeld verstemming). Het 'analoge' audio signaal gaat hooguit door de volume knop (?).

Origineel geplaatst door renema
Dank voor alle reacties. Stof in de potmeters had ik eerder in verband gebracht met kraken en ruisen in het audio-spectrum dan met deze kuren.

Thnx to All

kraken en ruisen in t audio spectrum lijkt me vrij uniek als het om een digitaal virtueel analoge synth gaat.

Origineel geplaatst door Niel
kraken en ruisen in t audio spectrum lijkt me vrij uniek als het om een digitaal virtueel analoge synth gaat.

Mijn AN1x kon er ook wat van trouwens. Die moest zelfs warm worden af en toe. Op dat punt de beste emulatie van vintage analoog wat er te krijgen is! 8o)

Gevonden !! De modulation/lfo/pichbend pook blijft niet in de middenstand staan en komt niet uit zichzelf in de middenstand terug. Ja, het plastic pookje wel, maar kennelijk de achterliggende potmeter niet.

Er zal wel iets met de veertjes onder de motorkap aan de hand zijn of dat de asjes speling hebben of zo. Nu nog even speuren naar de manuals waarin staat hoe dat in elkaar zit en hoe ik de motorkap open krijg.

Wanneer je de synth wat enthousiast gebruikt blijft de pook in de middenstand maar gaat de pitch een halve toon naar beneden. Even de pook een klein tikkie naar rechts geven en het klinkt weer goed.

Goed, het is nog niet opgelost maar ik denk nu te weten waar het zit, alhoewel ik het verband met uit en weer aanzetten nog niet zie. Tijd voor wat ouderwets sleutelwerk.

@Niel > ff goed lezen; stof in potmeters associeer ik met kraken en ruisen. Jumpy gedrag had ik hiermee niet geassocieerd. Overigens is het heel goed mogelijk om gekraak en geruis uit een VA te krijgen hoor ;)
@mc_kwok > LOL

Thnx iedereen, we kunnen weer verder.

Vergelijkbare discussies

Back