Ikea Basstrap 20 euro per stuk.

Gebruik je ze zelf ook?

Het lijkt me niet dat dit echt geschikt is voor een basstrap, ik dacht dat een bass trap een plaat was met een hele hoge dichtheid om de lage ferquenties te absorberen.... Een kussen heeft juist een onwijs lage dichtheid.

Origineel geplaatst door mOkBor
ik dacht dat een bass trap een plaat was met een hele hoge dichtheid om de lage ferquenties te absorberen.... Een kussen heeft juist een onwijs lage dichtheid.

is het niet net andersom?:confused:

Origineel geplaatst door Carnivore
LOL zijn er hier soms mensen die bij de Ikea werken ofzo ? :P

ik bak de balletjes kottbülar :D

Origineel geplaatst door Maks
ik bak de balletjes kottbülar :D
oh no, not kottbular again... ;)

kan baal-zebub misschien even z'n post verduidelijken?
wat ik begrepen had van bass-traps is dat je een houten frame/kast vult met bv. kussens of dekens voor de absorptie. dit is wel kussen maar geen frame hé. of is het frame enkel om de boel bij elkaar te houden en in dit geval dus niet nodig?

Origineel geplaatst door divi
oh no, not kottbular again... ;)

kan baal-zebub misschien even z'n post verduidelijken?
wat ik begrepen had van bass-traps is dat je een houten frame/kast vult met bv. kussens of dekens voor de absorptie. dit is wel kussen maar geen frame hé. of is het frame enkel om de boel bij elkaar te houden en in dit geval dus niet nodig?

Hmmm ik was ook in de veronderstelling dat zo'n frame wel een functie had (ivm bepaalde reflecties
zodat de demping beter wordt) maar nu ga ik ook twijfelen eigenlijk....

Zijn er nog basstrap gurus in de zaal? :)

Wat ik er van onthouden heb is dat die plaat wel degelijk nodig is om trillingen te veroorzaken, die dan kunnen gedempt worden door het materiaal er achter.

Je moet verschil maken tussen 'n cornertrap (absorbtie) en een paneltrap (tuned resonator).
Dit IKEA geval zou in principe als cornertrap kunnen dienen, maar eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in.
Heb laatst zelfs cornertraps in elkaar gezet met driehoeken van 50x60 cm. van steenwol à 70 kg/m3.
Auralex verkoopt de Mega LENRD van ongeveer hetzelfde formaat, net zoals Primacoustic iets soortgelijks heeft onder de naam Australis. Deze laatste twee zijn trouwens van akoestisch schuim (=/= gewoon schuim), maar dat maakt niet veel verschil.

Wat betret de IKEA traps: een leuk idee, maar ga er maar van uit dat zo'n 27 cm. watten daar niet echt in de buurt zal komen, zeker niet in de lagere frequenties.
Maar misschien heb je geluk, en zijn de wetten der natuur verminderd van toepassing in je studio... ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Je moet verschil maken tussen 'n cornertrap (absorbtie) en een paneltrap (tuned resonator).
Dit IKEA geval zou in principe als cornertrap kunnen dienen, maar eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in.
Heb laatst zelfs cornertraps in elkaar gezet met driehoeken van 50x60 cm. van steenwol à 70 kg/m3.
Auralex verkoopt de Mega LENRD van ongeveer hetzelfde formaat, net zoals Primacoustic iets soortgelijks heeft onder de naam Australis. Deze laatste twee zijn trouwens van akoestisch schuim (=/= gewoon schuim), maar dat maakt niet veel verschil.

Wat betret de IKEA traps: een leuk idee, maar ga er maar van uit dat zo'n 27 cm. watten daar niet echt in de buurt zal komen, zeker niet in de lagere frequenties.
Maar misschien heb je geluk, en zijn de wetten der natuur verminderd van toepassing in je studio... ;)

ik zag gisteren trouwens bij gamma dat een rol rockwool 6m x 60cm ongeveer 20E kost, dus evenveel als zo 1 ikea kussentje......

Van die Rockwool die je bij de Gamma koopt, da's nog een vrij lage dichtheid.
Vermoedelijk dus ook niet al te best als basstrap, maar op zich kan het slechter... (zie: IKEA kussentje) ;)
Heb wel eens gezien dat mensen die pakken steenwol of glaswol, nog in de originele verpakking, in de hoeken plaatsten.
Hetgeen me brengt bij de factor WAF (wife-acceptance-factor)... :P

hahaha ja en er zijn vast en zeker ook lui die hun profi acoustic-materiaal in een rockwool verpakking proppen!
- nee hoor schat, was maar twintig eurootjes!
WAF proof 8)

Ik vraag me ernstig af waar je die 'wijsheid' vandaan haalt.
Akoestisch schuim is toch echt wat anders dan een handjevol watten.
Verdiep je maar eens in de akoestische eigenschappen van verschillende materialen...

Dat akoestisch schuim erg duur is in de aanschaf, dat weten we... maar als je dan toch een alternatief wil, kies dan tenminste iets dat werkt.
Of doe je het alleen voor de 'professionele' optiek? (zoals zovelen die hun hele kamer behangen met eierdopjesschuim).

Back