Hanz
Anonieme Analogist
Origineel geplaatst door Catalunya
Basstraps zou bij bij een laatste keus zijn om mijn opname en afluistering optimaal te maken.
Dat kan natuurlijk!

Even als aanvulling op je opmerkingen:
Wil ik een optimale afluistering? (dan zou ik eerder panel absorbers boven de mengtafel hangen, i.v.m. voorkomen reflektie en absorbers achter de montitors)
Dat zijn ook nuttige dingen!
Absorbtie moet een beetje in balans zijn. Vaak gaan mensen overdreven HF dempen (ook omdat het 'goedkoop' lijkt) met het beruchte eierdopjes-schuim. Met als resultaat een 'dood' klinkende ruimte,- waarin opeens de laag-problemen overduidelijk worden.
Ik was er dankzij de hulp van een paar échte akoestiek-cracks op dit forum gelukkig 'op tijd' bij.
En daarom kon ik met een vrij geringe investering gericht een aantal best goeie dingen doen...
Zijn die lage frequenties werkelijk hinderlijk bij mijn afluistering?(denk aan goede monitors, trillingsvrije plaatsing monitors)
Snap ik, maar laat ik het omdraaien: waarom honderden / duizenden euro's besteden aan betere monitoring, als je het geluid effectiever kunt verbeteren met een tientjes investering in (DIY) demping / behandeling?
Zeker als je een kamer met ongunstige afmetingen hebt, of gemaakt van harde materialen (betonnen muren, harde vloer) dan kan een beetje demping enorm veel voor je geluid betekenen.
Natuurlijk zal de speaker-boer je graag en breed glimlachend nòg grotere en duurdere speakers verkopen, alleen de vraag is wie je daar nu eigenlijk mee helpt...

Is het nodig om met een hoog volume af te luisteren, waardoor lagere frequenties eerder de ruimte kunnen vullen
Als je een beetje akoestisch ongunstige kamer hebt, dan treden de problemen al op bij normaal afluistervolume (75-80 dB).
Betere afluistering betekent een betrouwbaarder beeld van wat je doet in je muziek / mix.
Met als gevolg weer een beter resultaat en een groter luisterplezier, zelfs zonder te 'blazen'.
En helaas: psycho-akoestische effecten kan je niet eventjes 'weg-denken'.
Je kan ook richtmikrofoons gebruiken (speel wat met de plaatsing van de mikes)
Let ook op de plaats in de ruimte waar de muzikanten staan
Tot nu toe hebben we het volgens mij alleen maar gehad over demping van monitorings-ruimtes.
Ik zou zelf niets durven zeggen over opname van akoestische instrumenten, ik weet er namelijk niets vanaf... maar
ik kan me zo voorstellen dat je soms juist een opnamestudio helemaal niet 'dood' of 'neutraal' wilt hebben.