MPC1000 in combinatie met Cubase sx 3

plulider

Nieuwkomer
ik heb een mpc 1000 en om beatz te maken in die mpc gaat niet zo lekker kost te veel geheugen en die seq. is niet zo overzichtelijk , dus besloot ik me mpc 1000 gewoon als opslag te gebruiken voor me samples en me samples midi inspelen in Cubase sx dat lijkt mij makkelijker want kopieeren gaat veel sneller en lekkerder en die seq. is overzichtelijk je kan zien wat je doet . terwijl je in die mpc te veel moet doen om 1 SONG te kunnen maken en dat kost me flash card .
Maar nu is me vraag is er misschien een mannier om toch me beatz in die mpc te maken want dan sync. ik me mpc met me tafel en cubase sx dan scrijf ik ze gelijk wave weg naar me pc

Ja.. kan toch.. gewoon slaven/syncen.. audio-output mpc>input pc & recorden.

Re: MPC1000 in combinatie met Cubase sx 3

Origineel geplaatst door plulider
ik heb een mpc 1000 en om beatz te maken in die mpc gaat niet zo lekker kost te veel geheugen en die seq. is niet zo overzichtelijk , dus besloot ik me mpc 1000 gewoon als opslag te gebruiken voor me samples en me samples midi inspelen in Cubase sx dat lijkt mij makkelijker want kopieeren gaat veel sneller en lekkerder en die seq. is overzichtelijk je kan zien wat je doet . terwijl je in die mpc te veel moet doen om 1 SONG te kunnen maken en dat kost me flash card .
Maar nu is me vraag is er misschien een mannier om toch me beatz in die mpc te maken want dan sync. ik me mpc met me tafel en cubase sx dan scrijf ik ze gelijk wave weg naar me pc

FF offtopic, maar ik denk dat je de MPC niet helemaal snapt, want dat is juist het ideale apparaat om beats mee te maken. En dan nog wel zo simpel. het zou zonde zijn om de MPC alleen te gebruiken voor samples in te laden die je dan met Cubase aanstuurd. Dan kan je net zo goed de samples ook in je PC laden. Ok dan mis je misschien wel de aparte uitgangen.

Wat betreft geheugengebruik, beats nemen toch amper geheugen is gebruik. Je maakt beats toch met samples, van een bassdrum, hihat en snare, etc. Dat zijn losse samples van een paar KB?? Je kan overigens, je geheugen heeel ghoedkoop naar 128mb updaten met een niet Akai geheugenmodule.

Sync:

Ga naar midi sync scherm.
Selecteer bij sync in, de ingang die je gebruikt (dus midi-in poort 1 of 2)
En als type sync, doe je midi sync en dat mmc kan soms ook op ja ofzo.

In Cubase kijk je in het instellingen menu, bij midi ofzo, ergens staat wel sync en dan
zet je de optie om midi clock info te verzenden aan.

Als je dan op play in Cubase drukt, begint de MPC ook.

Maar TS heeft wel een beetje gelijk.. een pc is gewoonweg makkelijker en overzichtelijker.. mpc's zijn een beetje achterhaalde productiemiddelen.. erg beperkt... plus het feit dat ze gemarketeerd worden als alles kunners.. wat dus niet waar is.

Origineel geplaatst door Jazper
Maar TS heeft wel een beetje gelijk.. een pc is gewoonweg makkelijker en overzichtelijker.. mpc's zijn een beetje achterhaalde productiemiddelen.. erg beperkt... plus het feit dat ze gemarketeerd worden als alles kunners.. wat dus niet waar is.

daar kun je natuurlijk van mening over verschillen....

Origineel geplaatst door Hazes
daar kun je natuurlijk van mening over verschillen....

Welnee.. ben gewoon een beetje aan het stoken.. :D

Origineel geplaatst door Jazper
Welnee.. ben gewoon een beetje aan het stoken.. :D

ik wilde al zeggen .. 2 koffie aub !

voor de rest is het leren van een bak voor sommige mensen een te grote learning curve .. jammer want het kan best snel als je het 1 maal onder de knie hebt ..

wat je ook kan doen is weg schrijven als midi file en dan arrangeren op de pc ( aansturen van samples op de mpc)
en dan als je klaar bent de midi file weer terug op de mpc zetten en op de mpc zijn clock laten lopen ..

voor de rest werkt het zonder beeldscherm anders .. het mooie is dat je met wat je hoort moet werken ipv van wat je ziet .. logisch ook muziek is geluid en geen beeld ..

wat een sampler/sequencer zoals de mpc zo mooi maakt is dat je alles in je hoofd moet doen of op papier
je bent daardoor meer gestimuleerd om na te denken zonder dat je in de war wordt gebracht door een te groot scherm waar als je niet netjes werkt al snel het overzicht over verliest ..

Ik heb hier een MPC staan en ook al gebruik ik die nou niet bepaald erg veel (tijd en soort muziek zijn daaraan debet), kan ik wel eenvoudig stellen dat:

Gebruik van een computer is kijken naar muziek
Gebruik van een MPC is luisteren naar muziek

Wout

Back