MPC4000 vs RS7000 vs MPC2000XL

MPC4000 vs RS7000 vs MPC2000XL

• Akai MPC2000XL

Stemmen: 5 20,8%
  • Yamaha RS7000

Stemmen: 15 62,5%
  • Akai MPC4000

Stemmen: 4 16,7%

• Totaal aantal stemmers
    24
  • Enquete gesloten .
ik heb altijd het idee gehad dat je op die pads van de MPC harder moet slaan dan op de pads van de SPD maar ik kan het mishebben

nou daar kon je best wel eensgelijk in hebben.....gelukkig kan je de sensitivity instellen op de MPD.....review is coming up, moet nog ff wat dingen uitchecken

Die (2) pads op de RS zijn helemaal een ramp. Daar moet je echt een paar rotklappen op geven dat je denkt "dat ding gaat stuuuk!"

Arv

Dat zou wel handig zijn, op de mpc kon ik dat vroeger niet. Die vond ik soms wat 'te' gevoelig.

p.s. Die pads op een MPC-2000xl gebruiken wij alleen maar als trackmutes en sequence wisselingen. Dus niet (of heel zelden) om een sample mee te triggeren.

Zeg, wie van ons gebruikt er eigenlijk nu een MPC4000? Ik ben benieuwd naar de bevindingen. Ik las op Harmony Central allerlij reviews en een ding viel me op: hij crashed nogal vaak. En dan niet een klein beetje maar je bent dan gewoon je harddisk met 6 Gig aan amples kwijt.. Prettig??

wie o wie

Ik hoorde kenny daar ook iets over zeggen.. Eens na zoeken in mailinglists..

Kenneth heeft er geneen.. En erg positief kwam hij niet over toen ik laatst over die MPC begon (hij werkt bij FB).

in SOS van deze maand staat toch een review van mpc4000. zelf nog niet gelezen maar misschien handig ter info... alleen hun concusies ff gezien: pro:
-volle functionaliteit van z-serie sampler
-standaard hard disk erbij
-de mogelijkheid om delen van sequences eruit te liften om nieuwe phrases te creeeren
-elegante user interface - vooral voor de sequencing sectie
-vier midi-outs

cons:
-digitale connecties zouden standaard moeten zijn
-os instabiel

zelf heb ik n mpc2000xl. benk blij mee, maar ik heb geen vergelijkingsmatriaal

ik heb een weekendje met de mpc4k gestoeid..

eerste indruk:

klinkt als een beest...96khz 24 bits...eneorme dynamiek, snijdt echt door je mix.
pads zijn te gek, je kunt lekker rammen en met veel feeling je partijen inspelen.
pianoroll editor is een voordeel, dit in combi met het feit dat de mpc4k veel meer een volwaardige sampler is..vooral als je 'm vergelijkt met een mpc2k of rs7k.

nadeel: laden en saven duurt echt een eeuwigheid...ga maar ff een rondje fietsen als je een bank inlaadt..
bediening toch niet zo lekker als ik gehoopt had...zitten toch wat eigenaardigheden in de stuctuur van de menu's...

ik ben nog in dubio of ik er een ga aanschaffen...mooi apparaat dat erg goed klinkt, maar het heeft toch niet de verpletterende indruk achtergelaten die gehoopt had..

Is het laden/saven langzaam in vergelijking met andere apparaten of omdat je een bank van 24/96 samples inlaad? Ik heb er zelf nog niet uitgebreid mee gespeeld, maar de mpc2000xl vond ik destijds een heerlijk apparaat. Deze zou denk ik alleen maar beter moeten zijn, of... misschien is hij nu een tikkeltje 'over de top' kwa functies. De mpc stond imho toch voor simplicity.

Vraagje:

Kan zo'n ding ook spelen tijdens het laden?

Vind ik wel zo grappig van die Akai gear die dat wel/ook kan.

Kun je tijdens het spelen ook een andere song laden?

Bij de RS7000 kan dat niet als ik het goed heb. En bij de MPC2000 dacht ik van wel.

Anders lijkt het me erg onhandig als je tussen twee nummers door het publiek een blokje moet laten fietsen omdat het zo lang duurt. :)

Bij de RS7000 laadt je gewoon alles van te voren. Je switch dan tussen songs. Als dat niet past in het geheugen dan heb je pech. Je kan niet laden tijdens het afspelen. Moet je er 2 kopen ofzo?

Ik dacht niet dat ik een file kon laden tijdens het spelen met de mpc2000xl. Misschien kan je meerdere songs tegelijk inladen, maar dat kan ik niet bevestigen. Als thuismuziekant had ik dat niet nodig, dus ook niet uitgeprobeerd.

Heb zaterdag live opgetreden met 'n geleende MPC2kxl, als sequencer voor S5000 en NordRack. Dat werkte echt super lekker; midifiles erin, inclusief ctrl dumps voor nordrack, en dan hoef je verder nergens meer aan te denken. Als ik ooit geld over heb...

Persoonlijk had ik meer verwacht van de MPC4k. Of eigenlijk minder. Ik vind dat Akai de plank heeft misgeslagen door er teveel 'n workstation van te maken; met ventilator, cd brander, en groter dan de gemiddelde PC. En voor live gebruik moet je OS natuurlijk rocksolid zijn, punt. RS7000 ken ik niet echt.

Wat mij betreft kan Akai nog 'n hoop goed maken door 'n mpc1500 uit te brengen: Zonder sampler. Moet supercompact zijn (formaat mc303), en midifiles naar flashrom kunnen laden via USB. Dus puur een hele goeie live sequencer; mensen hebben toch al vaak 'n sampler voor in de studio. Maar goed, ik dwaal af.

Origineel geplaatst door Arveyman
Die (2) pads op de RS zijn helemaal een ramp. Daar moet je echt een paar rotklappen op geven dat je denkt "dat ding gaat stuuuk!"

Arv

Ik heb er een ouwe Roland TD-5 Percussie module met drumpads aan hangen. Lekker rammen! :)

Het concept van de MPC series en de S serie tot en met de S 6000 is best wel succesvol geweest.

Sinds de MPC 4000 en de Z serie uit is, is het bergafwaarts gegaan met akai, mede omdat de software voor de Z serie en de MPC 4000 nog zoveel bugs hebben, dat er gewoon niet op te vertrouwen is, inderdaad vastlopers zijn bekend, en ze willen ook wel eens blijven hangen in het opstartscherm en dat kan gewoon niet voor zo'n duur ding vind ik.

Dit was ooit ook het geval met o.a. de S 5000,6000.
Maar nu jaren later, werkt het eindelijk stabiel, en met de komst van het AKA sys gebeuren zijn dit nog steeds de beste samplers tot nu toe IMO.
Dit is jammer want ze maken toch mooie spullen vind ik
Ik hoorde dat Akai Engeland sinds vorige week failliet is en daar valt ook nederland voor een gedeelte onder.

Akai is gewoon vreselijk duur, en mensen kiezen gewoon eerder voor iets goedkopers met de zelfde of nagenoeg dezelfde kwaliteit en functionaliteit.

Back