clipping in opname weghalen?

Burp

[..]
Ik weet het, het is beter om gewoon goed op te nemen zodat je geen ongewenste oversturing of clipping krijgt.... Maar goed soms heb je zo'n gave opname (muzikaal, gevoel etc) die op alle vlakken perfect is, behalve dat op enkele momenten de zaak digitaal piekt en dan hoor je heel even zo'n nare digitale distortion...

Zoiets heb ik nu dus. Het is een digitale opnamen en de zang clipt op enkele momenten dus. Het zal wel niet helemaal weg te krijgen zijn, maar hoe kan ik het leed wat verzachten zodat het niet zo hard digitaal klinkt die oversturing?

Heb zelf al dingen geprobeerd als hoge tonen in dat stuk eruit filteren. Vanuit het idee dat clipping het geluid in volume afkapt en zo min of meer blokgolven ontstaan. En een blokgolf bestaan volgens de theorie uit veel energie in het hoog... Maar het levert nauwelijks iets bruikbaars op.
Gewoon simpelweg het volume op dat stukje net iets lager helpt ook niet. Ja, het wordt iets zachter, maar het gaat mij niet om het volume maar om het irritante geluid.

Wie heeft er nog tips? Of moet ik er gewoon mee leven? ;{

Alles een paar dB naar beneden halen en dan Waveform Restoration proberen: zit bijv. WaveLab. Helemaal weg gaat het zeker niet, maar je kunt het allicht proberen.

Origineel geplaatst door Burp
Meinte: Goed idee! In CoolEdit zit ook zoiets. Ben er even mee aan het stoeien gegaan. Maar wat ik ook aan waardes verander, ik hoor geen verschil.

MrM: Ja, dat 'opnieuw tekenen' kan en als het moet ga ik dat doen, maar is wel erg arbeidsintenstief... dus als ik iets kan vinden wat makkelijker is dan probeer ik dat eerst.
Eigenlijk is het hetzelfde, behalve dat je in het ene geval het tekenen door de computer laat doen.

Origineel geplaatst door Meinte37
Eigenlijk is het hetzelfde, behalve dat je in het ene geval het tekenen door de computer laat doen.

Echt niet!

Door een clip signaal van amplitude te laten veranderen, verander je nooit de golfvorm, louter de amplitude.
Een square blijft nu eenmaal een square :geslaagd:

Je zult echt de golfvorm moeten hertekenen. Of een declicker moeten gebruiken of zo iets, maar een volume shift?

Origineel geplaatst door MrM
Echt niet!

Door een clip signaal van amplitude te laten veranderen, verander je nooit de golfvorm, louter de amplitude.
Een square blijft nu eenmaal een square :geslaagd:

Je zult echt de golfvorm moeten hertekenen. Of een declicker moeten gebruiken of zo iets, maar een volume shift?
Ehhm, je leest het niet helemaal goed, lijkt me.

Die paar dB eraf halen is bedoeld om voldoende headroom te scheppen voor het Restoration-algorithme. Overigens is dat niet altijd nodig: als bijv. WaveLab met 32 bits floats werkt, dan moet je het wel heel bont maken, wil je geen headroom meer overhouden. En zo'n Restoration-algorithme is de computervariant van de golfvormen zelf hertekenen. Declicker gebruiken wil ook nog wel 'ns een beetje helpen.

Ik lijkt totnogtoe toch nog het meest resultaat te halen met mijn eerdere actie: hoge tonen weg en het geluid als geheel iets harder maken (verlies aan volume door hoge tonen weghalen iets compenseren). Heb het geluk dat de rest van het geluid alleen bestaan uit een vrij lage basmelodie uit een synth.
Maar ik probeer nog wat met ticks weghalen of zo...

een signaal wat eenmaal geclipt (afgevlakt) is, krijg je nooit meer zoals het hoort zegmaar...

D'r zal toch een reden zijn waarom mensen limiters hebben uitgevonden. ;)

En clipping kun je ook uitleggen dat er informatie verloren gaat omdat het niet 'past' in je sample.
Eenmaal verloren blijft verloren. Alles wat je daarna doet is 'gokken'.

Ja idd een limiter zou slim zijn geweest ;)

Ik lijkt nu trouwens toch resultaat te krijgen door de click/pop eliminator van CE! :okdan:
Zoals Bass schrijft krijg ik het idd niet zoals het zou moeten zijn, maar ik hoor nu geen geclipte sound meer, (en de luisteraar hoeft nu niet meer ineens te schrikken). Ok ik hoor zelf nog wel dat er iets is gebeurt in de paar seconden... maar ik denk dat de gemiddelde luisteraar het niet zal opvallen!

Dank voor alle tips en meedenken zover! :okdan:

Back