Yamaha CS6x aansluiten op computer

jurg

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik zou graag willen weten hoe ik een Yamaha CS6x aansluit op een computer. Ik ben hier totaal nieuw in, dus vergeef me als het een domme vraag is.

Gr Jurg

Hallo,

Je kan uiteraard twee dingen aansluiten: MIDI en audio.

De audio out van je CS2x kan zo een input van je soundkaart in zeg maar. Dat is ook niet echt moeilijk natuurlijk,

Dus ik neem aan dat je MIDI wil aansluiten,

In jouw geval zijn er twee manieren om dit te doen: via de seriele interface, en via een MIDI interface die al in je computer steekt.

Dus: heb je al een MIDI interface?

Heb je al een soundkaart waar bv. een joystick poort op zit en heb je eventueel een kabel voor daarop?

Zat er bij je CS2x een seriele aansluitkabel?

hallo,

Bedankt voor je reactie, maar het gaat om een Yamaha CS6x en niet om een Yamaha CS2x.
Of zijn die allebei hetzelfde???
En hoe kan ik zien of ik een MIDI interface aansluiting heb op mijn computer???

Gr Jurg

Origineel geplaatst door jurg
hallo,

Bedankt voor je reactie, maar het gaat om een Yamaha CS6x en niet om een Yamaha CS2x.
Of zijn die allebei hetzelfde???
En hoe kan ik zien of ik een MIDI interface aansluiting heb op mijn computer???

Gr Jurg
Verschil CS2x en CS6x van http://www.soundonsound.com website:
Q- What differences are there between Yamaha's CS2x and CS6x?

A - The main difference between the 2x and the 6x concerns the restrictions on the use of Performance patches. The CS1x and CS2x both have two categories of sound, 'Performance' sounds and XG sounds. The former are the special, high-quality dance sounds Yamaha devised specially for the CS series synths. The latter are generic instrument sounds of the kind found on home keyboards and so forth (XG is an extension of the General MIDI protocol). On the CS1x and CS2x, you can only use one Performance at a time -- of the 13 voices you can play back at once, 12 have to be XG voices.

On the CS6x, however, there are no restrictions on the use of Performance voices -- you can play up to 16 at once. You can also add PLG-series expansion boards if you want to expand the sounds (the PLG150AN, for instance, adds the guts of their AN1x physical modelling synth, which would be good for the kinds of sound you're after).

However, there are no XG voices as standard, so if you do want XG sounds you'll have to buy the PL100XG expansion card. The sequencer on the CS6x is really a playback sequencer only, so if you want to put together your own sequences, you'll need to use an external MIDI sequencer.
Een MIDI aansluiting kan je herkennen aan een 15 polige stekker op je geluidskaart (ook wel joystick aansluiting genoemd). Je kunt dan een keyboard met een midi kabel met de geluidskaart verbinden.
229.jpg

Met een 'to-host'kabeltje (serieel) werkt het prima.
Een to-host kabel kan ik je ook aan helpen, mocht je daar behoefte aan hebben.

groet

Tom

Bij Feedback heb ik dat kabeltje ooit gekocht.

Is zo'n kabeltje met zo'n muisaansluiting naar LPT1 poort aansluiting. Je moet dan de boel dan wel installeren d.m.v. Yamaha software

Er zit toch gewoon een to-host kabel bij je cs6x...

wordt het niet eens tijd de gebruiksaanwijzing te lezen..
:mega:

Hey,

Er zat geen to-host kabel bij, alleen een stroomkabel. Maar komt dat ongeveer hetzelfde overeen met een MIDI interface kabel??
Wat kan ik dan beter nemen???

Gr Jurg

Die to-host kabel zat er bij mij wel zeker bij... het is een klein kabeltje die je aansluit op je seriele poort van je computer en een kleine 5pins aanstluiting op je cs6x. Yamaha midi-drivers installen en gaan... maar die yahama cd zal je ook wel niet hebben (yamaha)
kan je gelijk die cardfiler installen zodat je samples intern kunt gaan laden wat toch wel een leuke feature is...

cheers,.

Even naar de audioboer of beetje electrozaak, en je koopt zo'n "to-host" kabel voor een tientje....

Hey,

Allemaal bedankt voor jullie reactie!!!
De software heb ik wel. Dan ga ik morgen wel om een to-host kabel.

Gr Jurg

Aan een to-host kabel kan ik je eventueel ook helpen.
Laat het maar weten.

groet

Tom

Ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem...

Ik wil mijn Yamaha CS1X aansluiten op mijn Powerbook dmv een midi interface.
Nu heeft ie er al eens aangehangen, en als ik dan in Reason een toets aan sla komt er
ook geluid uit. Maar er worden geen noten genoteerd.
En in Logic Express gebeurd er helemaal niks.

Nou had ik begrepen dat er op de CS1X ook iets ingesteld moet worden (iets met local?),
maar de handleiding is al een tijdje zoek dus dat schiet niet op :erm:

Origineel geplaatst door J00ST
Ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem...

Ik wil mijn Yamaha CS1X aansluiten op mijn Powerbook dmv een midi interface.
Nu heeft ie er al eens aangehangen, en als ik dan in Reason een toets aan sla komt er
ook geluid uit. Maar er worden geen noten genoteerd.
En in Logic Express gebeurd er helemaal niks.

Nou had ik begrepen dat er op de CS1X ook iets ingesteld moet worden (iets met local?),
maar de handleiding is al een tijdje zoek dus dat schiet niet op :erm:

Jij bedoelt LOCAL ON

Je zet deze op LOCAL OFF wanneer je niet gebruik wil maken van de klanken uit de CS1X en hem alleen als master keyboard wilt gebruiken. Wil je de klanken wel gebruiken (dus hoorbaar) dan zet je hem op LOCAL ON

Origineel geplaatst door Catalunya
Jij bedoelt LOCAL ON

Je zet deze op LOCAL OFF wanneer je niet gebruik wil maken van de klanken uit de CS1X en hem alleen als master keyboard wilt gebruiken. Wil je de klanken wel gebruiken (dus hoorbaar) dan zet je hem op LOCAL ON

Dat was het ja! Thanks...

Als het goed is heb ik nu de juiste driver geinstalleerd, ga zo gelijk een poging wagen.

Back