USB of MIDI connectie bij FAntom X6 ?

Faitman

Ingeburgerd
Iedereen,

Ik heb sinds kort de Roland Fantom X6 en vroeg me af, of er een verschil bestaat tussen de mogelijkheden als ik mijn synth aan de pc aansluit, tussen een MIDI-kabel of de USB-kabel. Zijn er bijvoorbeeld meer voordelen bij MIDI? Of USB ? Of is alles dan hetzelfde?

MIDI aansluiting is voor MIDI informatie (welke toets je aangeslagen hebt, velocity, aftertouch, effect settings). USB kan dat ook, met als toevoeging samples. USB heeft dus meer functionaliteit maar is per definitie niet beter. MIDI heeft namelijk strakkere timing. Als je niet werkt met samples zou ik werken met MIDI.

update: lees de handleiding er eens op na trouwens ;) . Vervelend om die dingen te moeten lezen, maar het apparaat kan nog zo intuitief werken ... maar met een handleiding ernaast haal je er -- vooral in het begin -- nog net wat meer uit (lees: leer je jezelf het niet verkeerd aan).

Uhm ik ben niet op de hoogte van dit soort technische specs, maar MIDI over USB lijkt me toch een stuk betere timing opleveren dan via de DIN aansluiting, puur door de bandbreedte van USB :confused: Of zit ik er helemaal naast?

Origineel geplaatst door MikeJarod
Uhm ik ben niet op de hoogte van dit soort technische specs, maar MIDI over USB lijkt me toch een stuk betere timing opleveren dan via de DIN aansluiting, puur door de bandbreedte van USB :confused: Of zit ik er helemaal naast?

Midi verbruikt niet veel bandbreedte onder normale omstandigheden, dus het verschil tussen USB en midi zal onder normale omstandigheden met een X6 niet merkbaar zijn. Aangezien USB handiger is dan met een midi interface werken zou ik USB pakken.

Wat achtergrond info. Timings issues worden oa veroorzaakt door:
- meerdere synhs die via midi thru zijn doorgelust
- slechte USB of midi drivers
- hoge CPU belasting van je PC
- andere USB apparaten op dezelfde USB bus van je PC
- extreem veel midi data (control messages) die bv vanuit een sequencer worden gestuurd

OK kleine aanvulling dan. Qua gemak zou ik ook gaan voor USB, maar ivm genoemde factoren en ik wil zeker weten dat het werkt? Gewoon midi kabel adapter op de gameport en woeiiii gaaannn.

Back