Jp 8000 vraagje ( in combo met een vst ect )

steve r

Stamgast
Yo allemaal !!

Heb een jp 8000 aangeschaft ..... beter laat dan nooit toch ? hehehe !!.

Ik heb mijn oude keyboard verkocht omdat ik d8 dat ik hier met dit keyboard aardig goed overweg kon.
Kom ik tot mijn verbazing erachter dat osc shift ( - osc + osc ). Wel als ik de synths gebruik van de jp maar als ik hem in een vst gebruik zoals z3ta kan ik de osc shift niet meer bedienen. Wel de arpagiator ect ....

Heeft iemand de handige oplossing ???

thx
grtz
steve

Laatst gewijzigd:
Re: Jp 8000 vraagje ( in combo met een vst ect )

Origineel geplaatst door steve r
Heeft iemand de handige oplossing ???

Een 'handige' omschrijving draagt zeker bij aan de oplossing er van! ;)

Even logisch redeneren :D (dit was een pittige trouwens)

ik denk dat hij dit bedoelt: Als hij de JP8000 zelf bedient werkt -uiteraard- de osc shift wel. Maar als hij met z'n JP8000 een softsynth aanstuurd zoals Z3TA, werkt de osc shift niet.

Steve, mocht ik dit uit je boodschap goed ontrafeld hebben, niet alle knoppen op de JP8000 sturen boodschappen uit via de MIDI uit poort naar je pc. De arpeggiator van de JP8000 daarentegen, stuurt wel midi-noten uit naar je PC dus die worden netjes door je softsynth afgespeeld. De OSC shift is een JP8000 specifieke functie en komt niet voor in het midi-protocol.

Even een verkorte uitleg over Midi Control Changes rechtstreeks van Wikipedia:

Communicatie
Over een MIDI verbinding wordt geen (digitaal) geluid verstuurd, maar alleen de besturings-boodschappen om toonhoogte, volume, tijdsduur, e.d. aan te geven. MIDI bestaat uit 16 onafhankelijke kanalen. Dit kan het beste voorgesteld worden dat er van een MIDI OUT 16 draden parallel gekoppeld zijn aan de MIDI IN, al is dit natuurlijk niet het geval. Ieder apparaat kan ingesteld worden naar welk kanaal hij moet 'luisteren'. Multi-timbrale apparaten kunnen echter meerdere of alle kanalen tegelijkertijd onafhankelijk verwerken. In een midi-boodschap kan bijvoorbeeld staan: zet op kanaal 7 noot c3 (c in het 3e octaaf) aan op volume 110 (op een schaal van 0 tot 127). Of zet nu op kanaal 4 preset 37 aan. Er bestaan ook boodschappen die allerlei andere parameters op het kanaal veranderen, zoals volume, stereopositie (panning), hoeveelheid galm, etc. Deze boodschappen worden control changes of controllers genoemd.
De boodschap die een bepaalde klank of programma kiest, heet een program change. De manier van het coderen van alle soorten boodschappen zijn vastgelegd in het MIDI-protocol.

Handige oplossing? gewoon de functies gebruiken op je softsynth zoals die is! :)

Laatst gewijzigd:
En als je shiften wil, gewoon key transpose of octave transpose gebruiken. Dan zou 'ie het het MIDI signaal dat elke toets uitstuurt ook aan moeten passen.

Origineel geplaatst door Sander02
Even logisch redeneren :D (dit was een pittige trouwens)

ik denk dat hij dit bedoelt: Als hij de JP8000 zelf bedient werkt -uiteraard- de osc shift wel. Maar als hij met z'n JP8000 een softsynth aanstuurd zoals Z3TA, werkt de osc shift niet.

Steve, mocht ik dit uit je boodschap goed ontrafeld hebben, niet alle knoppen op de JP8000 sturen boodschappen uit via de MIDI uit poort naar je pc. De arpeggiator van de JP8000 daarentegen, stuurt wel midi-noten uit naar je PC dus die worden netjes door je softsynth afgespeeld. De OSC shift is een JP8000 specifieke functie en komt niet voor in het midi-protocol.

Even een verkorte uitleg over Midi Control Changes rechtstreeks van Wikipedia:

Communicatie
Over een MIDI verbinding wordt geen (digitaal) geluid verstuurd, maar alleen de besturings-boodschappen om toonhoogte, volume, tijdsduur, e.d. aan te geven. MIDI bestaat uit 16 onafhankelijke kanalen. Dit kan het beste voorgesteld worden dat er van een MIDI OUT 16 draden parallel gekoppeld zijn aan de MIDI IN, al is dit natuurlijk niet het geval. Ieder apparaat kan ingesteld worden naar welk kanaal hij moet 'luisteren'. Multi-timbrale apparaten kunnen echter meerdere of alle kanalen tegelijkertijd onafhankelijk verwerken. In een midi-boodschap kan bijvoorbeeld staan: zet op kanaal 7 noot c3 (c in het 3e octaaf) aan op volume 110 (op een schaal van 0 tot 127). Of zet nu op kanaal 4 preset 37 aan. Er bestaan ook boodschappen die allerlei andere parameters op het kanaal veranderen, zoals volume, stereopositie (panning), hoeveelheid galm, etc. Deze boodschappen worden control changes of controllers genoemd.
De boodschap die een bepaalde klank of programma kiest, heet een program change. De manier van het coderen van alle soorten boodschappen zijn vastgelegd in het MIDI-protocol.

Handige oplossing? gewoon de functies gebruiken op je softsynth zoals die is! :)

Hehehe ja jij begrijpt me .....
Ik had hiervoor een usb keyboard en daar pakte hij de octave shift wel. Dus ik begrijp nu niet waarom de jp 8000 die niet terug zent.
Is hier een andere oplossing voor te vinden met instelingen of midi learn ???
grtz
s

Je gaat toch niet voor alleen een octave shift functie een masterkeyboard kopen, zo ben je snel door je centen heen lijkt me, je kan toch ook je nootjes een octaaf in tekenen, lijkt mij logischer :)

Ik zit nog es te denken, alles stuurt midi uit, dus die octave shift ook lijkt me, ik zit niet thuis anders had ik het ff na kunnen kijken.

Nog wat, je hebt twee soorten octafe shift, je kunt je keyboard verschuiven, of je noten, dat lijkt hetzelfde maar dat is het niet. Je moet dan "shift" ingedrukt houden en dan nog es op die octafe toetsen rammen, dan worden de ledjes groen als ik me niet vergis, misschien is dat wat je zoekt?

Zo genoeg weer, succes!

SPD

Origineel geplaatst door spdk
Ik zit nog es te denken, alles stuurt midi uit, dus die octave shift ook lijkt me, ik zit niet thuis anders had ik het ff na kunnen kijken.

Precies, zorg dat je softsynth (z3ta in jouw geval) reageert op een oct shift afkomstig van je JP. Dit doe je door middel van de "(midi) learn" functie in je softsynth.

Mijn Albino softsynth kan ik bijvoorbeeld helemaal bedienen met mijn NordRack2 (dus ook octaaf shiften). Allemaal ingesteld met de learn functie.

Succes !

tra la la :

shift ingedruk houden en dan op octaaf + of min?
;) fijne synth he!

Of je transponeerd gewoon de miditrack van de VSTi. (Werkt ook voor andere hardware synths).

Origineel geplaatst door steve r
Ja maar als er nou geen oct shift op z3ta zit ?? :P

Ik denk dat jij iets wil wat niet echt de moeite is, wil je nou met met je jp8000 de z3ta aansturen? Dus je speelt noten op je jp8000 en dan hoor je de z3ta? Als dat zo is waarom zou je dan octave shift willen gebruiken, je kan toch net zo goed een octaaf hoger spelen?

Ik bedoel het is leuk als het werkt, maar heb je het echt nodig?

Ter info: De octave shift op de jp8000 heeft betrekking op de synth zélf, en niet op het toetsenbord. Hij zorgt ervoor dat de klankbron (de oscilator) een octaaf hoger of lager z'n klank genereerd. Het is niet zo dat door het indrukken van die shift knoppen er een hogere of lagere noot (lees: toets / note number) gespeeld wordt. Dit merk je doordat wanneer je een noot ingedrukt houd en vervolgens op de shift knoppen drukt, het geluid meteen een octaaf hoger / danwel lager wordt. Als het not number zou veranderen zou er geen verschil zijn omdat bij het indrukken van je toets al een note number was verzonden. De geluidsbron wordt geshift, niet het keyboard. (Als ik me dit goed herinner tenminste want ik heb hem op dit moment niet bij de hand.....

Het is dus ook niet zo dat je een ander note number via midi verstuurt als je gaat shiften. Ik weet effe niet uit m'n hoofd of deze knoppen een control change uitsturen. (kan het nu dus niet proberen.)

Je kan met octave shift inderdaad geen andere synth aansturen, waarom zou je dat ook willen, maar hij stuurt wel control messages uit, ik dacht eerst dat meneer gewoon octave shift wilde automatiseren in cubase of zo, en dat moet wel kunnen denk ik.

Owja ennuh, de functie van die 2 knoppen is "Octave shift" en met shift ingedrukt wordt de functie "keyboard shift".

Ja maar volgens mij bedoelt ie dat ;)

Back