Aansluiting apparatuur

Hazze

Nieuwkomer
Hallo, nieuwe midi n00b hier op het forum :D

Ik wil graag weten wat de beste oplossing is voor mijn setup. Ik maak gebruik van een Audigy1 geluidskaart, een Roland td6 drumkit en (zeer binnenkort) een CME UF6 masterkeyboard. Ik maak gebruik van cubase se3.

Ik wil weten hoe ik de apparaten het beste aan kan sluiten. Bij het drummen is het namelijk erg belangrijk dat de vertraging zo laag mogelijk is. Op welke manier kan ik dit bereiken?

De geluidskaart heeft overigens twee midi uitgangen:
Eén achterin (joystick uitgang)
En midi in en out uitgangen voorin.

Wanneer gebruik je de enkele, wanneer de dubbele? Zit hier uberhaupt verschil tussen?

Re: Aansluiting apparatuur

Origineel geplaatst door Hazze
Hallo, nieuwe midi n00b hier op het forum :D

Ik wil graag weten wat de beste oplossing is voor mijn setup. Ik maak gebruik van een Audigy1 geluidskaart, een Roland td6 drumkit en (zeer binnenkort) een CME UF6 masterkeyboard. Ik maak gebruik van cubase se3.

Ik wil weten hoe ik de apparaten het beste aan kan sluiten. Bij het drummen is het namelijk erg belangrijk dat de vertraging zo laag mogelijk is. Op welke manier kan ik dit bereiken?

De geluidskaart heeft overigens twee midi uitgangen:
Eén achterin (joystick uitgang)
En midi in en out uitgangen voorin.

Wanneer gebruik je de enkele, wanneer de dubbele? Zit hier uberhaupt verschil tussen?

Zo.....eens even kijken of ik je goed begrijp.

Je hebt dus een drumkit waarmee je 1. De geluiden die in de drumkit zitten kunt triggeren 2. waarschijnlijk externe geluiden kunt triggeren via een midi uitgang.

Verder ben je bezig met de aanschaf van een masterkeyboard.

Wat doe je met Cubase precies dan? En wat wil je bereiken?

Een joystick midi aansluiting heeft per definitie zo'n convertor kabel nodig.....die hebben volgens mij meestal 2 aansluitingen....1 midi in en 1 midi uit. Iets als een dubbele aansluiting bestaat niet..... Een typische midi aansluiting op een apparaat is IN / OUT / THRU, THRU geeft direct door wat er bij IN inkomt. Out kan (vaak afhankelijk van configuratie) ook doorgeven wat er via IN inkomt maar kan daar ook mididata aan toevoegen.

Wil je dus midi data in 2 machines hebben kun je deze doorlussen.

In jou situatie zou dat kunnne zijn:

Masterkeyboard -> Midi In drumkit -> Mido OUT drumkit -> Computer......

dan moet je drumkit gebeuren wel soft midi THRU op de output poort ondersteunen. Andersom is misschien nog iets logischer aangezien de kans vrij klein is dat je de geluiden uit zo'n drumkit via je masterkeyboard gaat spelen.

Dan heb je dus drumkit Midi OUT -> Masterkeyboard MIDI IN -> Midi OUT -> Computer IN

Maar als je toch 2 midi aansluitingen hebt kun je net zo goed:

2 aparte lussen maken....

Computer Midi OUT -> drumkit midi IN -> Computer MIDI IN

en het zelfde voor het masterkeyboard.l

De vertraging waar je het over hebt is alleen aan de orde in je computer. Als je computer het niet trekt of de driver brak is kun je last krijgen van vertraging (latency).

Hey bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zodra ik een 2e midi kabel heb zal ik je laatste optie gebruiken.. ik heb inderdaad 2 midi uitgangen.

Ik heb toevallig vandaag de UF6 binnengekregen. Deze gebruik ik nu via USB.

In reason speel ik muziek in en zo maak ik tracks. Nu ging ik er vanuit dat de controllers op de UF6 (zoals "master volume", "attack" en "release" etc.) kon koppelen aan cubase.

Als ik aan dergelijke knoppen/schuiven zit komt er wel een midi signaal binnen zie ik in cubase. Maar ik weet niet welk messagenummer ofzo het is. Weet iemand of je dit kunt koppelen aan de computer.

uf6_2.jpg

Terwijl ik op google op zoek was naar afbeeldingen van de buttons kwam ik dit tegen met de naam "UF Cubase"...

Moet dus wel kunnen

:okdan:

uf_cubase04b.jpg

in de handleiding staat vast wel iets over het toewijzen van CC controllers aan de verschillende knobs en sliders. Dat gaat overigens zeer eenvoudig. Heb ooit n UF5 gehad maar snel weer verkocht omdat die véél te groot was voor mn setup. Dat ding is wel goed maar krijgt heel uiteenlopende kritiek. M'n E-MU Xboard 25 past al wat beter voor mij...

In de handleiding was helaas niets te vinden maar ik heb het al voor elkaar.
Dus misschien voor andere forum leden die op zoek zijn naar deze vraag;

Via de website www.cme-pro.com kun je een template downloaden voor Cubase. Deze is erg gemakkelijk te importeren:

1.Launch Cubase 3.0 Program
2.Devices->Device Setup->Add/Remove->Generic Remote
3.Click "Add", Select "Generic Remote", Click "Setup"
4.Click "Import", Open File "Cubase 3.0.xml"
5.Select "UF MIDI IN" for "MIDI Input"

Complete!

Dit werkt echt geweldig! :halleluja

Back