Evolution MK 449C of niet?

Bob1991

Ouwe rot
Ik ben de laatste tijd veel bezig met FlStudio, en speel melodietjes in met een gewoon Yamaha keyboard (Psr-270) met midi uitgang.

Ik wil het eigenlijk iets professioneler gaan doen, en ben benieuwd of ik een vooruitgang maak door bijv. een Evolution MK 449C midi keyboard te kopen. Is dit wat, of kan ik beter met softsynths en mn huidige midi keyboard doorgaan, of kan ik beter doorsparen voor een echt synth, zoals bijv. de Roland jp-8080..?

Bedankt,

Bob

kickje..

Ik heb hem en vind hem erg goed. Zeker voor het geld. Als je veel met soft-synths werkt, dan zou ik hem zeker aan kunnen raden.

Ik gebruik ém zelf ook naast mijn echte synth om vst's aan te sturen d.m.v. drukknoppen,
schuifjes en draaiknoppen. Ik vind vooral de drukknoppen erg handig om filters aan en uit te
zetten. het beestje is erg veelzijding qua instellingen overigens.

Zeker als je nog geen midi controller hebt is het aan te raden. en zoals je weet is aanslag
gevoeligheid ook erg belangrijk. De psr van je heeft dat geloof ik niet.
Bij mij doet ie nog steeds trouwe dienst.

Ok, bedankt voor de reacties.

Met die faders etc. is het dus mogelijk om even snel onder het spelen bijv. de attack, decay of waveform dus te veranderen?

Ik zal nog even verder zoeken op het forum voor meer info, maar een echte synth blijft beter dan de soft synths dus..
Maar als je een synth op bijv. FL aansluit via midi, hoe herkent hij dan wat voor geluid je wilt zegmaar, midi is dan nog vrijbeperkt, of zit er ook een software gedeelte op (VST?)

PS: De psr270 heeft wel aanslag gevoeligheid, die werkt in FL :P

als je aan een knop draait op je vst en je klikt op het
stekkertje (linksboven) / last tweaked parameter / link
to controller kun je op je midi controller (mk-449c) aan
een knop draaien. FL studio linkt deze knop dus met de
knop van je vst. easy as that!

En daarmee heb ik ook je eerste vraag beantwoord.
Je kan ook je ADSR met je midi keyboard (ofwel midi
controller)sturen.

Een echte synth mag je eigenlijk helemaal niet vergelijken
met een midi controller. het ziet er misschien redelijk
hetzelfde uit (de synth wat robuuster natuurlijk) maar het
princiepe is geheel anders. Ik vind midi controllers nog vrij
prijzig gezien hetgeen wat ze doen. Het is eigenlijk niets
anders dan een computer toetsenbordje die input doorgeeft.

Thanks,

Maar eigenlijk is het dus niet nodig, dan kan ik beter doorsparen voor een Jp-8080... Toch?

Dat is helemaal aan jou. Wil je graag een echte synth (ook met midi controllers dus)
of wil je lauter een mooi bakje om je vst's mee aan te sturen.

Zelf zou ik natuurlijk voor de JP gaan, maar die is een tikkie duurder.
't is namelijk een lekkere trancebak die niet geëvenaard kan worden met een vst imo.

Er komt een beetje Robert Miles geluid uit.

Robert Miles... Heeft wel wat vette muziekjes gemaakt..

Maar ik denk dat ik dan maar ga sparen voor een 8000/8080.. De 8080 heeft een vocoder, maar geen keyboard en is soms nog duurder ook... Wat kan ik beter nemen?

PS: Weet iemand een paar topics waar zeg maar een beetje de basics van synthesizer uitgelegd wordt, hoe het helemaal werkt via de PC etc.?

Google eens zou ik zeggen. Er zijn tig sites te vinden waarin het wordt uigelegd.
Ik denk ook wel dat je info kunt vinden op wikipedia.nl

Oh en de ADSR van de psr kun je niet aansturen. het is een keyboard die
gebaseerd is op voorgebakken fm geluidjes. (blaaaaaag) :) Ik heb zelf een 150 gehad
waar ik op m'n 10 jaar al baalde van de kwaliteit.

(onderonsje)
Ik heb je toegevoegd in m'n msn lijst. Dus mocht je nog vlug wat willen weten..

Blijft persoonlijk natuurlijk, maar het klavier van Evolution klavieren is echt ruk. Ga dan liever voor M-Audio.

En om de eeuwige hardware vs. software synths discussie weer aan te wakkeren. Software synths zijn veel uitgebreider en kunnen veel meer dan hardware synths tegenwoordig. Probleem is de controlability waardoor ik ook nogsteeds liever een hardware synth koop.

Weet je wat je beste kunt doen om van beide werelden te proeven? Yamaha CS1x aanschaffen. En gelijk BlueBook van voor naar achter doorlezen. Dan weet je alles wat je moet weten om lekker te gaan klussen in de synth wereld. En kan je ondertussen sparen voor die JP80x0. :peukie:

Ik ben zelf van plan de MK461C te gaan kopen voor m'n softsynth-studiootje. Ik heb nog helemaal geen midi-controller, maar ik wil als ik er dan toch een koop wel meteen een beetje goed spul. En daarmee bedoel ik dan, gebruiksvriendelijk, degelijk, aardig wat toetsen en een aardig aantal draaiknoppen en schuifjes.
Wat mij betreft valt de M-Audio MK461C onder die categorie en is precies wat ik zoek zover ik reviews en spec-sheets heb gelezen.

Oja, ik heb en hou alles software-matig dus voor mij is niet die JP8080 discussie van toepassing o.i.d. ... Het gaat mij echt puur om midi te controllen ;)
Iemand betere suggesties of is deze MK461C prima voor mij?

Het is een bakje met fijne knoppen, schuifjes en podmeters, maar
de klaviertoetsen zijn super cheap (wel degelijk overigens)

Iemand bekend met een drie oktaafs full size toetsenbordje met echte aftertouch ? Mij lijkt iets als een Korg Kontrol49 maar dan met AT en een oktaafje minder (in verband met ruimte) heel fijn. De MicroKontrol werkt ook lekker met die pads en kleine schermpjes.

Origineel geplaatst door Rhy
Blijft persoonlijk natuurlijk, maar het klavier van Evolution klavieren is echt ruk. Ga dan liever voor M-Audio.

Weet je wat ik nou zo wazig vindt, dat die Evolution M-Audio is... Of toch niet?
Zoek ik bij Thomann op MK461C dan krijg ik de Evolution MK461C te zien.
Zoek ik bij Musik-Porduktiv op MK461C dan krijg ik de M-Audio MK461C.
Kijk ik op de M-Audio website dan hebben hen het produkt MK461C.
Kijk ik op de evolution site www.evolution.co.uk dan staat er boven dat evolution een M-Audio-dochteronderneming is.

Dus komt er eigenlijk op neer dat Evolution en M-Audio gewoon M-Audio is... Dat dat dan ook weer even duidelijk is :)
Misschien dat Evolution een dochteronderneming is die dezelfde produkten uitbrengt met goedkopere componenten [lijkt me zeer sterk], maar de prijzen tussen Evolution en M-Audio zijn ongeveer gelijk in ieder geval...
Maarja, nu dan weer on-topic :)

Evolution was ooit apart bedrijf. Maar is inderdaad overgenomen door M-Audio. De naamgevingen worden inderdaad door elkaar gebruikt; erg verwarrend.

Evolution maakt gave budget dingetjes voor budget muzikanten imho.
M-audio maakt semi profi entry stuff (ookal niet te vergelijken met Novation, Alesis, Edirol, etc.)

Kijk ook eens naar Emu Xboard49, die kwam unaniem goed uit de test. En check uiteraard sonicstate.com en harmony-central.com user reviews, zodat je beter totaal beeld krijgt van het product.
Ikzelf vind al die knopjes, schuifjes en ledjes wel erg geil, maar het gaat me boven alles om de kwaliteit van het klavier. Maar uiteindelijk boeit dat zelfs niet heel erg en gaat het er mee om wat JIJ zelf fijn vind spelen. Dus gewoon even uitproberen is het devies.

Back