Origineel geplaatst door Hooihuis
Je moet eerst zo nauwkeurig mogelijk het tempo van je bronmateriaal (de sample dus, of beter gezegd het nummer waar de sample uitgehaald is) vaststellen. Dat tempo stel je vervolgens in op de sequencer van de EPS waarna je de loop kan laten lopen. 99 van de 100 keer is het niet gelijk helemaal "smooth" en moet je nog wat bijregelen.
Zorg er ten eerste voor dat het begin van de loop (in de meeste gevallen zal dat een bassdrum zijn) goed strak is, want anders zal de loop nooit helemaal lekker lo(o)pen. In de EPS wordt dat meen ik gewoon aangegeven met "sample start" oid.
Als je daarna het gevoel hebt dat de loop telkens bij het begin van de maat te snel inspringt, kan je de (fine)pitch wat hoger instellen zodat de loop in zijn geheel een tikje sneller gaat. Gevolg is natuurlijk dat de toonhoogte ook verandert; de EPS heeft geen timestretch, maar als je over lage waardes praat is dat nauwelijks hoorbaar. Zeker met drumloops waarin verder geen melodielijnen zitten is dat geen probleem!
Mocht je aan de andere kant vinden dat de loop telkens "te traag" start, dan kan je de pitch wat naaar beneden bijstellen zodat de sample wat langzamer loopt en het begin dus beter aansluit.
Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg voor je zo; het is sowieso allemaal een beetje experimenteren en vooral in het begin. Maar het is juist leuk om te doen en uiteindelijk gaat het zo snel dat je heel intuitief in no-time een loop in elkaar draait.
Succes!
Erwin