Origineel geplaatst door bobaphat
Ik heb geen tijd om alle reacties door te lezen maar ik ken de hiphop sound goed.
Ik zou gewoon kopen wat de gasten gebruiken die de muziek maken die je vet vindt. Op die manier weet je tenminste zeker dat je die sound die je zoekt uit je apparatuur kan krijgen.
Kwa samplers komt het al snel neer op de volgende gear die je gewoon in alle gearlists van toppers vindt:
Emu SP1200 SP12
Akai alle mpc's
Ensoniq ASRx
Synths meer voor west coast shit, en r&b)
Roland Fantom/JV2080 JV1080
Emu Mo Phat/Proteus
Yamaha Motif ES
Korg Triton/microkorg
Boss sp505 (MadLib
Koop gewoon iets uit dit rijtje wat op dit moment voor je haalbaar is financieel, en je kan prima uit de voeten. Ben je meer een cratedigger east coast producer ala premier koop gewoon een goeie mpc. Maak je meer R&B west coast spul ala Dre, Snoop etc, dan zul je een goeie synth moeten kopen.
En voor goeie hiphopbassen moet je gewoon een microkorg hebben, die wordt door heeeeel veel producers gebruikt (Neptunes, Blaze, Dre etc etc) hiphop synth bassen werken nauwelijks met samples.
Een aanrader is ook een Roland JV synth met vintage kaart, je hebt dan gelijk leuke synth geluiden met andere leuke sounds,,, rhodes, strings etc.
Op zich maakt 't wel sense om te zeggen "koop gewoon wat in die muziek veel gebruikt wordt" maar voor 'n beginner zijn de bovenstaande suggesties niet allemaal even handig, en vooral vrij duur. Daarom zeg ik, koop gewoon 'n MPC1000 tweedehands, ga beats maken, en vul de rest later in. Als je veel synth sounds wil gaan gebruiken heb je inderdaad een synth nodig, maar zonder MPC heb je aan 'n microkorg of Ion ook vrij weinig... Kun je beter eerst synth-samples in je MPC gebruiken en ondertussen doorsparen voor 'n leuke synth.
...Maar ik ben zelf dan ook meer 'n east coast/cratedigger/sampler dan een west coast/southern/crunk/synth man....
... zo las ik de titel ook ....