Gear voor hip-hop maken!

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik heb geen tijd om alle reacties door te lezen maar ik ken de hiphop sound goed.

Ik zou gewoon kopen wat de gasten gebruiken die de muziek maken die je vet vindt. Op die manier weet je tenminste zeker dat je die sound die je zoekt uit je apparatuur kan krijgen.
Kwa samplers komt het al snel neer op de volgende gear die je gewoon in alle gearlists van toppers vindt:

Emu SP1200 SP12
Akai alle mpc's
Ensoniq ASRx

Synths meer voor west coast shit, en r&b)
Roland Fantom/JV2080 JV1080
Emu Mo Phat/Proteus
Yamaha Motif ES
Korg Triton/microkorg
Boss sp505 (MadLib

Koop gewoon iets uit dit rijtje wat op dit moment voor je haalbaar is financieel, en je kan prima uit de voeten. Ben je meer een cratedigger east coast producer ala premier koop gewoon een goeie mpc. Maak je meer R&B west coast spul ala Dre, Snoop etc, dan zul je een goeie synth moeten kopen.

En voor goeie hiphopbassen moet je gewoon een microkorg hebben, die wordt door heeeeel veel producers gebruikt (Neptunes, Blaze, Dre etc etc) hiphop synth bassen werken nauwelijks met samples.
Een aanrader is ook een Roland JV synth met vintage kaart, je hebt dan gelijk leuke synth geluiden met andere leuke sounds,,, rhodes, strings etc.

Op zich maakt 't wel sense om te zeggen "koop gewoon wat in die muziek veel gebruikt wordt" maar voor 'n beginner zijn de bovenstaande suggesties niet allemaal even handig, en vooral vrij duur. Daarom zeg ik, koop gewoon 'n MPC1000 tweedehands, ga beats maken, en vul de rest later in. Als je veel synth sounds wil gaan gebruiken heb je inderdaad een synth nodig, maar zonder MPC heb je aan 'n microkorg of Ion ook vrij weinig... Kun je beter eerst synth-samples in je MPC gebruiken en ondertussen doorsparen voor 'n leuke synth.

...Maar ik ben zelf dan ook meer 'n east coast/cratedigger/sampler dan een west coast/southern/crunk/synth man....

Reason3.0 zou ik ook aanwillen raden. Hier zit echt alles (en meer) in wat je voor hiphop producties nodig zou kunnen hebben en het pakket klinkt, vooral in dewat minder gevulde producties, erg punchy en strak. Met de scream effect module kun je alles een lekker rauw en vunzig randje geven en BLAAUW, daar staat je vette hiphop productie. En over synth bassen gesproken: Subtractor, heeft volgens mij dezelfde specs als een microkorg en is perfect voor funky basjes. Oja, reycycle aanschaffen zou in deze geen overbodige luxe zijn, daarmee kan gemakkelijk je eigen loops choppen voor in de REX player.
Als je minder geld te besteden hebt is fruityloops altijd nog een goeie, alleen ben je voor een strakke sound wat meer aangewezen op VST plugins van andere merken, maar dat is natuurlijke gewoon mijn ongezouten mening.
En vergeet niet in elk miniscuul 2de hands zaakje de platenbak te plunderen.

Succes

Heeft de topicstarter nou al gear voor hiphop gemaakt ?

:D ... zo las ik de titel ook ....
gear voor hiphop make... Met een hamer en een workmate 8o)

Om hiphop te maken heb je eigenlijk geen gear nodig... een sampler en een sequencer volstaat! en een mic natuurlijk als je de rap-tour opgaat
Dus die triggerfinger & een audiokaart is voldoende!
een mpc is ook een optie.. die vraagt nl om hiphop te maken... Ik hoor de mijne steeds smeken als ik er passeer :D

Boss sp505 (MadLib)

hehehe ... hij heeft dat 1 keer geroepen dat het best oke sampler was bij de redbull academie en nu denkt iedereen dat daar ziijn sound vandaan komt ..

;)

een vriend van mij heeft er ook een, en je hoort het wel hoor, die plastic boomy sound,, natuurlijk jast ie het effe door protools heen voordat het geperst wordt:)

Origineel geplaatst door MadR
hehehe ... hij heeft dat 1 keer geroepen dat het best oke sampler was bij de redbull academie en nu denkt iedereen dat daar ziijn sound vandaan komt ..

;)

Dat was trouwens 'n SP303. Ik heb 'm zelf ook en het klopt dat hij er enkele album-tracks mee heeft gemaakt. Zitten veel van die 'van dik hout zaagt men planken' effecten in. En de lo-fi mode heeft wel iets SP1200-achtigs. Verder heel basic qua sampling/sequencing functies, en 'n onhandig filesysteem. Niet echt mijn grootste aanrader als enige sampler

een vriend van mij heeft er ook een, en je hoort het wel hoor, die plastic boomy sound,, natuurlijk jast ie het effe door protools heen voordat het geperst wordt:)
Dat doet ie dus niet, tenminste; volgens zichzelf en anderen.

Origineel geplaatst door lo-fi
Nog even mijn twee cent: hiphop kun je met allerlei apparatuur maken, maar mijn advies is absoluut om gewoon 'n MPC te kopen. Op dit moment zou ik qua prijs en features zeker een tweedehands MPC1000 aanraden, met het aankomende OS helemaal. En als je gewoon straight down to business wil en gelijk beats wil maken zonder afgeleid te worden door miljoenen opties is er geen betere manier dan 'n MPC..... IMHO!!!!!!!

Mijn advies kwa kopen is: koop nooit iets op basis van een belofte dat men het beter maakt in de toekomst. Koop het op basis van hoe het nu is. Bevalt het je nu koop het nu, anders niet.

Origineel geplaatst door lo-fi

Daar kun je je later in verdiepen. Voorlopig kun je prima volledige hiphop tracks maken met alleen 'n MPC.
Een vraag over die MPC: kan die bak ook als een sampler key/regon assignment doen? Van wat ik op akaipro.com lees kan ik niet uitmaken of je net als andere Akai samplers er instrumenten mee kan 'maken'.

Origineel geplaatst door Yoonchi
Mijn advies kwa kopen is: koop nooit iets op basis van een belofte dat men het beter maakt in de toekomst. Koop het op basis van hoe het nu is. Bevalt het je nu koop het nu, anders niet.

Nou dat nieuwe OS bestaat en werkt gewoon al, het is alleen nog niet vrijgegeven. Zou wel heel vreemd moeten lopen als het niet binnenkort op de Akai site stond.

Origineel geplaatst door Yoonchi
Een vraag over die MPC: kan die bak ook als een sampler key/regon assignment doen? Van wat ik op akaipro.com lees kan ik niet uitmaken of je net als andere Akai samplers er instrumenten mee kan 'maken'. [/B]

Nou je kan dus niet eenvoudig een sample over je hele toetsenbord leggen als je dat bedoelt. Dat is idd een bekende tekortkoming. Ik speel zo'n sample dan gewoon met de '16 levels' functie op de pads, maakt me niks uit.

Origineel geplaatst door FHL
Dat doet ie dus niet, tenminste; volgens zichzelf en anderen.

Nee het wordt echt niet meer getrackt en gemixt ofzo. Het wordt natuurlijk wel gemastered, maar verder komt het gewoon direct uit al die crappy gear die hij gebruikt. Dat is ook wel te horen aan de ranzige chaos die 't soms oplevert.

hij werkt geloof ik vooral met een hardware meersporen recorder .. weet niks van protools en denk ook niet dat ie er echt blij van zou worden .. wordt gewoon bij een goede masteraar met hardware gedaan denk ik

Back