Breathcontroller i.c.m. orchestra

cherevo

Ingeburgerd
Wie o wie heeft er ervaring met het besturen van midiparamaters m.b.v. een breathcontroller om zo blaasinstrumenten en strijkers realistischer te laten klinken? Ik weet dat het kan, maar ik wil ook graag weten of het WERKT.

Ik heb het East West Symphonic Orchestra Silver pakket, en ik wil gebruiken maken van de Yamaha bc3 met Midi solutions Breath Controller.

Het korte antwoord: Ja het werkt.

Het iets langere antwoord: het werkt alleen goed als je patches voor je synth of sampler gebruikt die goed met breath control kunnen omgaan.

In het geval van de sample set die je noemde vraag ik me dat af. Met breath control cutoff en amplitude moduleren moet (eventueel met wat trucen) waarschijnlijk wel kunnen en iets toevoegen. Maar echt heel realistisch zal het er niet door worden en het zal lang niet zo goed zijn als een echte physisch modellerende (soft?)synth met een breath control patch die je met een breath controller aanspreekt.

En in ieder geval geldt nog dat het een kwestie van techniek is. Een bepaald soort blaasinstrument zal alleen echt als dat soort blaasinstrument klinken als je het ook bespeelt zoals dat bij zo'n instrument hoort.

Ik heb de BC-1, de eerste (?) van Yamaha. Ik blies me daar een klaplong op totdat ik het gaatje afplakte. Ik geloof dat dat op de nieuwere Breath Controllers een stuk beter gaat. Voor koperinstrumenten (trompet en zo) werkt het bij mij goed, voor riet (fagot, hobo, klarinet, sax) weer wat minder. Maar dat komt ook omdat de meeste ROMplers, synths en sample libraries helemaal niks van deze instrumenten bakken. Je kunt ook van die mooie wazige Jon Hassell effecten krijgen (BC modulatie op pitch, beetje op filter en amp + wat delay en reverb). Dat gaat al met simpele Yamaha 4-op DX als de DX 11/21/27/100. Goeie mond-vinger coordinatie is natuurlijk een pre, oefenen dus. En nog es oefenen. Het blijft een substituut voor het echte werk (wat dacht je dan ?) maar je kunt er een heel end mee komen. En wat kost zo'n ding nou ? Geen idee wat een Midi solutions kit kost maar misschien is een zoveelstehands DX een goedkopere oplossing. Succes

Hoi Cherevo,

Als je midi module of sampler reageert op MIDI controller No. 2 (Breath) of een ander CC nummer die de MIDI Solutions uitstuurt; dan werkt het wel.

Ik heb ook de Yamaha BC-1 gehad en blies mij ook helemaal het schompes totdat ik het ventilatiegaatje had afgesloten; je bouwt dan een druk op en als je de juiste parameters aan de uitgestuurde CC nummer koppelt dan kan het werken.

Persoonlijk vond ik dit géén lekkere oplossing en hou ik mij gewoon bij toetsen.

Wat Marijn zegt is helemaal waar; wil je een realistische nabootsing van een bepaald instrument maken dan is het beter om je hierin eerst te verdiepen. Want dat geeft een realistischer effect als alleen het blazen.

Niet ieder instrument heeft hetzelfde toonbereik en kan ook niet altijd alle noten spelen die een klavier wel heeft.

Ik heb het later ook nog met een Yamaha WX-11 geprobeerd, maar daarvoor moet je weer echt de techniek van het saxofoon spelen aanleren en dat is mij weer teveel moeite; dus die heb ik nu tekoop gezet.

Mijn advies is; breathcontrollers zijn leuk speelgoed maar voldoen bij de meeste van ons niet aan onze verwachtingen!

Het makkelijkste lijkt mij om de juiste noten op het klavier te spelen en met een voetcontroller gekoppeld aan de juiste klankparameters de dynamiek van een blaasinstrument na te bootsen; als je niet met beide handen speelt en je klavier beschikt over aftertouch kan je het geluid zo programmeren dan je het modulatie wiel gebruik voor dynamiek en de aftertouch gebruikt voor de diepte van je vibrato (LFO modulatie diepte).

Op dit moment heb ik een Analog Solutions DJMC Dual Joystick MIDI Controller, tweedehands gekocht van Forumlid Leo, voor extra expressie in mijn geluid. Ik heb tot nu toe alleen even een simpele patch gemaakt op mijn Akai VX-600 om te kijken of hij nog goed werkt en hiermee kan je de meeste gekke expressie en geluidseffecten maken.

Ok, bedankt voor jullie reacties!

Ik lees op forums zoals deze en andere (bv. http://northernsounds.com/forum/archive/index.php/t-5709.html) gemengde posts. Sommige mensen kunnen niet zonder, sommige maken en er nu en dan gebruik van, anderen vinden het helemaal niks en/of te moeilijk om aan te leren.

Ik weet bijna zeker dat in mijn librarysoftware geen speciale beathcontrol opties zijn opgenomen (ik zie ze niet iig). Toch zijn de parameters wel aan te sturen via de automation van de sequencer (die waarschijnlijk weer toe te wijzen zijn aan een midi-cc) . Of is dat niet 'the way it should'?

Ik ga in ieder geval proberen met mn expressie pedaal, maar ik begin toch te twijfelen of ik die €230 wil uitgeven. Ik heb in ieder geval geen zin om de envelope van elke midi trigger met mn muis te regelen.

Back