Ok mic, slechte opnamekwaliteit op pc

TommyJ

Nieuwkomer
Ik heb een kwalitatief acceptabele condensatormic (mark, mobile audio recording kit) waarmee ik audio wil opnemen op mijn laptop. Hoeft geen pro-kwaliteit te zijn maar gewoon goed. De opnamekwaliteit laat echter te wensen over. Ruis, dof en veels te zacht terwijl alle volume schuiven in windows op max staan. Het moet toch mogelijk zijn goede audio op te nemen.. Op de juiste manier in de mic praten heeft ook weinig effect. Waar kan dit aan liggen? Wat kan ik doen? Heb ook op andere pc met betere geluidskaart geprobeerd, nog steeds slecht....

je moet het signaal van je microfoon eerst versterken he? met een mic preamp bijvoorbeeld. Kan ook met een gewone versterker maar je microfoon kaal in je laptop steken lijkt me niet de beste oplossig. Als je alle volume "schuiven" maximaal open hebt staan in windows krijg je clipping/distrortion omdat je het signaal teveel onnatuurlijk versterkt. Preampje dus denk ik

thanks, deadlines are pushing en het is irritant als ik er te weinig van af weet.
Ik heb een NADje, is dat ok genoeg als versterker van mic signaal?
en ik koop liever een mengpaneel dan een pre-amp. wat is een goed mengpaneel voor opnames?

Laatst gewijzigd:
een condensatormic heeft phantom power nodig (+48V), en ik denk niet dat jou laptop dat kan leveren. Een preamp of mixer met Mic-in meestal wel. Dan moet het helemaal goed komen.

Je hebt idd. fantoomspanning nodig, en stop nooit een microfoon in een line ingang :)
een klein mixertje ertussen is idd. waarschijnlijk de kortste klap..

wat is een goed mengpaneel voor opnames?

hangt ervan af wat je uit wil geven. Een gewone cheap-ass behringer van € 60,- kan voor veel toepassingen al een prima resultaat geven. Duurder kan natuurlijk ook :)

Haha, ik ben een newbie dus ;) Anyway, ik had geen fantoomvoeding nodig want het was een condensatormic met batterij. Heb hem even ingewisseld voor een Behringer B1 en idd een behringer mixertje.
Iemand ervaringen met de B1?

Back