vraagje Reaktor

wiener303

Terug van weggeweest
Ik ben wat aan het proberen met Reaktor en heb de volgende probleempjes:

Als ik bij Instrument -> Properties de number of voices meer als 1 maak, is er geen geluid.

Ook wil ik weten wat nou het verschil is tussen intrument en een macro. Kan een macro niet ook een instrument zijn?

Wat is de gebruikelijke manier om een ensemble op te bouwen?
Als een ensemble uit instrumenten (*.ism) bestaat, waarom zie ik dan nergens *.ism bestanden van de bestaande ensembles ?

Groeten Frank

Nee, niemand????

Ik zal het anders zeggen:"hoe maak ik een meerstemmig instrument met bijvoorbeeld een simpel vco'tje?"

Helaas kan ik je zelf niet helpen, ik ben geen Reaktor gebruiker.

Volgens mij zijn nu alle Reaktorgebruikers van het forum druk bezig met het oplossen van je vraagstuk en komt er dra een oplossing :)

Ga proberen je te helpen...

/Me gebruikt ook Reaktor maar heb nu niet zo veel tijd...
Heeft het haast?

Diep gravend in mijn geheugen moet je niet alleen het maximum aantal stemmen ophogen maar ook BINNEN het ensemble volgens mij bij de VCO aangeven of ie poly of monofoon is.

Dus veel rechts klikken en properties opvragen.

ik heb hier het orginele boek van reaktor liggen splinter nieuw

reaktor version 2.0 for mac os en windows95/98

als je er wat aan hebt kan je hem overnemen van me

wat bikkel zeg kan wel eens kloppen. kheb nog niet zoveel verstand van reaktor. meestal als ik zo'n *.ens tegenkom ga ik niet moeilijk doen maar gebruik m gewoon monofoon.

het verschil tussen macro en modules enz is niet zo heel moeilijk. je moet het een beetje zien als object georienteerd programmeren. heb je dat nog nooit gedaan, vergeet dan dat ik dat gezegd heb.

het gaat dus zo:

een module is het kleinste bouwsteentje binnen reaktor, je kan dan meerdere modules samenvoegen en daar dan een macro van maken. macro is dus simpelgezegd een verzameling modules. een instrument is weer een verzameling modules, en een ensemble is dus weer een verzameling instrumenten.

nu is het echter wel zo dat je in macro's ook gewoon macro's kan gebruiken, enz. t enigste wat niet kan is het editen van modelus.

dit is misschien in het begin een beetje wennen maar als je eenmaal gewend ben zie je in wat de voordelen hiervan zijn, namelijk: hergebruiken van modulens, macro's en instrumenten. inplaats dat je iedere keer alle modules los in een ensemble zet maak je er gewoon een macro van, scheelt weer een hoop werk. het is veel overzichtelijker. zo kan je dus stap voor stap een synth bouwen.

snap je het nu een beetje??

voor de rest is het gewoon doen. wat ik in het begin deed, en nu nog steeds is een bestaande ensemble pakken en die dan gewoon gaan veranderen, matrixje erin zetten, wat extra filtertjes, wat extra lfotjes enz. kvind het zelf nog steeds heel moeilijk om gewoon van een leeg ensemble een synth te bouwen.

NDP: Nee, het heeft geen haast.

Bikkel: Heb al heel wat geklikt, maar nog niks kunnen vinden.

Zoe: Heb versie 2.3. Zou er veel verschil tussen die versies zijn?

ActionHank: Heb vandaag net de eerste les objectgericht programmeren gehad, maar hoop niet dat ik dat nodig heb om een nieuw ensemble te bouwen. Dat van die macro's snap ik wel.
Ik vindt het juist wel leuk om een nieuwe ensemble te bouwen.

Zal het nog eens anders proberen:
Een oscillator of de macro: VCO (VCO.mdl) kan je niet meerstemmig maken. Dit kan alleen met een Instrument (*.ism) (bij instrument properties)
Als ik bijvoorbeeld naar classic 2VCO's kijk. Dan zie ik in het ensemble - panel meerdere instumenten. Maar ik weet niet hoe ik een nieuw instument kan maken, (die ik dus dan ook meerstemmig kan maken). Ik kan wel een ensemble-panel opslaan als een *.ism, maar daar zit dan die audio in en out modules in, die ik niet kan verwijderen. En bovendien kan ik niet in het ensemble-panel een nieuw instrument maken, want als ik bijvoorbeeld wat faders toevoeg, komen die in het hoofd ensemble en niet in een nieuw instrument, zoals bij die classic 2VCO's wel gedaan is.
Ik wil dus een nieuw instrument maken(want die kan je alleen meerstemmig maken) die ik vervolgens weer in een nieuw ensemble kan plaatsen. Dit moet toch kunnen, dacht ik zo, want dat moeten ze bij NI ook zo gedaan hebben.

Ik heb dat voorbeeldsynthje wat op de Computer Music site stond uiteindelijk meerstemmig gekregen.

Ik zal vanavond nog eens kijken of ik het kan vinden.

Zo ik ben er al achter:

Ik heb gewoon de Classic 2-VCO's instrument gecopied en die helemaal leeggegooid. Dit heb ik gesaved als empty.ism. Met dit instrument kan ik vanaf 0 af aan beginnen te bouwen. (Weet niet of dit de normale manier is, maar anders lukte het niet)
Ook zag ik (weer bij de classic 2vco) dat ik een zogenaamde voicecombiner moest gebruiken, ik heb deze ook gecopied, want ik kon hem niet vinden tussen de modules?????

Zo,... en nu heb ik mijn eerste polyfone synth gebouwd.

Misschien is het een leuk idee om wat zelfgebouwde ensembles te gaan uitwisselen, of samen aan een project te gaan werken,...interresse?

Het kan echt waaaaaayyyyy simpeler.

Sorry ik had verder geen tijd vanavond.

een ensemble hoeft niet uit instrumenten te bestaan.

een ensemble kan een 440 Hz sinus generator zijn, dat is een kleinste stukje, een module.

een instrument moet wel uit modules bestaan.

een instrument is opgebouwd uit modules.

de site van NI heeft meer dan duizend ensembles.

Je moet een zgn voicecombiner gebruiken om de audiostreams van meerdere 'interne' voices te combineren. Dit is een unit met als plaatje een }.

Djoerd

Zijn de mogelijkheden wat betreft reaktor het zelfde als dat van een hardware modulair? Dus los van de klank, kan reaktor meer of minder qua routing/modulation etc etc.

Origineel geplaatst door paol
Zijn de mogelijkheden wat betreft reaktor het zelfde als dat van een hardware modulair? Dus los van de klank, kan reaktor meer of minder qua routing/modulation etc etc.

met reaktor heb je veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer mogelijkheden. je kan net zo ver gaan tot dat je systeem of je speakers het begeeft :) reaktor gaat nog een stap verder waar een normale modulair ophoud qua het bouwen van een synth. normale modulair kan je ej synth bouwen met modules, bij reaktor is het mogelijk deze modules ook nog s te bouwen, exactly the way you want. in reaktor heten dit dan net ietsje anders maar dat terzijde. en dan heb je ook nog s de "exotische" synthese mogelijkheiden, granular en dat soort shit. en wil je het helemaal gek maken, dan kan je ook nog s gebruik maken van logische functies en wiskundige functies.

tja maar een echt modulair systeem kan je uitbreiden met ehm hoe zal ik t zeggen, niet-bedoelde modules. Een jack kabel in je oog enzo

Tutorial (ff door een die-hard reaktor user en modular ontwerper)

Tutorial (ff door een die-hard reaktor user en modular ontwerper)

Als je van scratch een synth wil opbouwen doe ik dit zo:

1. File>New Ensemble (dit is het geheel)
    Rechts zie je een paneel, dit is de ensemble
  2. Rechtsklik in het midden en ga naar Instruments>_New>Out1 (of Out2 voor stereo)
    Rechts zie je over de titel van het oude paneel een blauw vlakje, dit is de titel van het nog lege instrument in de ensemble.
    - Elk instrument heeft zijn eigen paneel.
    - Het paneel van de ensemble staat los van de instrumenten, maar kan wel ieder knopje of metertje uit de instrumenten bevatten. Zie het zo: de ensemble is de regelneef van de complete opstelling
  3. Klik op het instrument en ga dan de voices instellen voor polyfonie.
    Iedere instrument heeft zijn eigen instellingen. (Die zijn te vinden in het eigenschappenpalet onder General)
  4. Open het instrument. Maak ook een MIDI Note Pitch en een Midi Gate. Deze zul je uitgebreid gebruiken.
    Zie dat er al een voice combiner in staat (anders vind je hem in rechtsklik>Auxiliary>Audio Voice Combiner)
  5. Maak een lege macro aan. Open deze.
    Kies altijd voor Empty. macro's met Audio IO werken soms niet met polyfonie! (Bug??)
  6. Maak een Audio Out Port en een Event In Port aan.
    Event ports en audio ports verschillen wezelijk en zijn niet altijd uitwisselbaar. Zoals audio op bijv. 44100 Hz werkt, zo werken events dus niet! Events krijgen een nieuwe waarde wanneer er een aangeboden wordt. Het feit dat er een nieiwe waarde komt is op zich al een te gebruiken gegeven. (hiermee kun je envelopes, sync etc bedienen) Daarnaast heeft een event nog een blijvende waarde. Deze bestaat net zolang tot het event verdwijnt (dus niet wanneer er een nieuwe aankomt). (Er is een Audio to Event converter zodat je envelopes ofzo kan triggeren met een LFO)
  7. Dupliceer nu de module ca. 3 keer zodat je kan beginnen met het maken van 1 oscillators, 1 envelope generator en 1 filter en evt. 1 LFO. Nadat je deze klaar hebt kun je ze gaan dupliceren en modificeren.
  8. Denk er bij het patchen aan dat je de signalen <event, audio> goed gescheiden houdt. Werk als het even kan altijd met audio signalen. Alleen als het echt niet gaat, of als het geen zin heeft m.b.t. de snelheid, dan gebruik je events. Voorbeelden:
    Midi signalen = event
    Arpeggiator / Sequencer signalen = event
    LFO = audio (tenzij je expliciet de synchrone uitgangen van de bestaande Lfo module wilt gebruiiken)
    Envelope = audio
    Oscillator pitch = audio*

* Maak zoveel mogelijk gebruik van de (audio) F ingangen in plaats van de (event) P ingangen!
    Gebruik Audio Expon. (A) modules om de pitch om te zetten in linaire frequenties. Geef ongebruikte P ingangen de waarde -300

[/list=1]

Troubleshooting (of reparatie... whatever)

Als er geen geluid is, probeer dit dan eens:
    1. Wees ten alle tijden alert voor rode kruisjes aan het eind van patchdraden
    2. Open de ensemble. Kijk in de ensemble of het lampje (vierkantje in de rechts-onder hoeken van de icoontjes) van de voice combiner brandt.
    3. Ga na welke modules en macro's van rechts naar links allemaal geel branden. Als er een macro uit is of oranje brand, open deze dan.
    4. Ga na welke module(s) in de macro ook uit zijn of geel branden.
      Let wel: sommige modules of macro's kunnen uitgeschakeld zijn door switches op het paneel.
    5. Als een macro of module geen signaal slikt uit een andere bron, kijk dan in de General properties van de bron en het doel of de vinkjes van Mono wel goed staan.
    6. Als een macro alsnog geen een rood kruisje geeft bij de ingang, open dan de macro en verwijder de ingang. Voeg een nieuwe ingang toe en verbind deze. nu zou het wel moeten werken. (nog een bug??)

Re: Tutorial (ff door een die-hard reaktor user en modular ontwerper)

Re: Tutorial (ff door een die-hard reaktor user en modular ontwerper)

Origineel geplaatst door Zom-B
Geef ongebruikte P ingangen de waarde -300

is dat om CPU power te besparen?

Back