Novation KSR of Alesis ION

cns

sfm
Een discussie tussen deze 2 synths! Welke is nu qua klank het best dikst en edit mogelijkheden het makkelijkst, als ik kijk naar de novation v-station dus de software versie klinkt dat aardig goed en neem ik aan dat de hardware versie ook zo, zo niet vetter klinkt! Maar hoe zit het nu met die alesis Ion is die vet of vetter dan die novation? Misschien is het wel een overbodige vraag maar goed, stel hem toch :-)

gaat met name qua sounds om diepe strings en mooie bassen al het andere is mooi meegenomen, dus ....
vertel

De ion ken ik helaas niet. De KS serie maar al te goed :). De bediening is erg eenvoudig, maar ik denk dat het gebrek aan modulatiemogelijkheden, filteropties etc daar debet aan is. Mijn tip: mooie bassen? Pak dan de blauwe broer in je vergelijking mee. De Nova dus. Klinkt een stukkie beter!

ze zijn beiden nog steeds te koop in de winkel.
waarom ga je ze niet gewoon eens proberen?

ks is zo te zien wel een stukkie goedkoper...

KS = 4 parts multitimbraal, 16 stemmig en heeft 4 outs en een lpf/hpf en bpf KS heeft wel veel FX. per part ook!
ION = 4 parts multitimbraal, 8 stemmig en heeft 4 outs en 2 in. heeft 16 filtertypes: moog/arp/alesis/oberheim/rolandjp/rolandtb etc. geen reverb/delay tot 81ms dus niet echt mega bruikbaar. wel chorus/overdrive/fuzz etc.

de ION is niet makkelijk te editten tenminste als je het vergelijkt met de KS.
ik heb met beide gespeeld en de ION heb ik nu nog over. misschien zegt dat ook iets.

ik zou zelf de ion kiezen (die ik verder niet ken)
gaat met name qua sounds om diepe strings en mooie bassen al het andere is mooi meegenomen, dus
de bassen van de KS vind ik ... matig
de strings matig

Het geluid van de KS vindt ik niet echt megasuper. Het klinkt zeker niet slecht en als startersynth of allroundsynth is het zeker een aanrader, maar om de een of andere reden mist het gewoon power. Het is moeilijker om hem echt naar voren te laten komen. Echter de KS is een stuk makkelijker te prgrameren dan de Ion.

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ik vind de ion een geweldige synth maar de effecten sectie zuigt.
Tja, de String Phaser vind ik wel wat hebben. Chorus mogen ze van mij even helemaal weggooien en dan ermee overnieuw beginnen (en dan een Juno-60 style BBD chorus emuleren). De compressor is onontbeerlijk in sommige gevallen. De distortion kan wel nog een trapje ranziger.

Ion vs. KS

Ion vs. KS

Hoi,

Ik loop zelf ook al enige tijd te loeren op een synthesizer die niet al te duur is. Als je op de markt gaat kjiken, komen o.a. de novation modellen, de Microkorg en de Alesis Ion naar boven.

Ik ken de verschillende synthesizers niet qua geluid, maar aan de hand van de specifikaties die ik heb nagelezen in de handleidingen (die staan op internet en vormen de beste bron voor het nagaan van mogelijkheden en werking!) heerst bij mij het volgende beeld:

De novation modellen zijn goed als het gaat om effecten en de polyphonie. De ks is 16 stemmige polyphoon en heeft effecten per part. De modulatiemogelijkheden van de ks zijn echter niet erg uitgebreid. Je koopt met een ks een synthesizer waarmee je vooral veel geluiden kunt opwekken die betrekkelijk standaard zijj in hun aard.

Bij de Alesis Ion ligt het omgekeerd. De sound engine van de Alesis is vergelijkbaar met een Access Virus: 3 oscillatoren haal je door 2 onafhankelijke filters. Met adsr 's en lfo's kun je de boel nog verder aankleden door ze als source te gebruiken in een modulatiematrix. De kracht van de ion en Micron ligt dus vooral in de modulatiemogelijkheden. Die zijn vele malen groter dan wat novation aanbiedt. Het geluid wat in de Ion en Micron zit, wordt algemeen gezien als zeer goed (analoog, rauw, scherp, ranzig, rijk, helder, puchy, subtiel, alle bekende gevoelsoordelen). Deze oordelen worden onderschreven in diverse reviews van gebruikers op harmny central en ook in een review op sound on sound. Nadelen heeft de Ion uiteraard ook: slechts 8 stemmig polyphoon en geen effecten per part. De effecten van de Ion worden overigens kwalitatief toch al de grond in geschreven door diverse gebuikers en wederom op sound on sound.

De vraag is dus waar je voor gaat: Wil je veel stemmen en effecten tegelijk? Dan wordt het een Novation. Wil je vooral idiote geluiden kunnen opwekken en in de diepte met geluid kunnen spelen? Ga dan voor de Ion, Dan heb je een zeer goede synth engine, maar minder goede effecten en minder stemmen.

Merlin.

aansluitend op je voorgaande post. Wat heb je aan aan externe effect-apparatuur staan in je setup ?
heb je bijv. een effect-apparaat van Lexicon of TC of zo.... dan kun je daar je patches die je met de ION/ Micron maakt doorheen trekken !

je kunt toch ook de patches van je ( evetuele ION) dan toch ook door een bijv. andere synths halen die wel goede effecten hebben ?

Met dit gegeven kun je misschien voor de ION / micron kiezen.... Ik denk dat je veel waar krijgt voor respectievelijk weinig geld !

Ik heb een Ion gehad en nu een KS-rack, en het zijn wel echt verschillende synths qua karakter, maar ik vind sowieso dat je bij allebei erg veel synth voor het geld krijgt. De Ion klinkt wat beter, m.n. krachtiger, maar ik vind de Ks wat veelzijdiger in termen van snel resultaat, snel "inkleuren". Bij mijn manier van muziekmaken past de ks veel beter, het hoeft van mij allemaal niet zo extreem, maar de ion klinkt wel een klasse "duurder" zeg maar.

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Ik heb een Ion gehad en nu een KS-rack, en het zijn wel echt verschillende synths qua karakter, maar ik vind sowieso dat je bij allebei erg veel synth voor het geld krijgt. De Ion klinkt wat beter, m.n. krachtiger, maar ik vind de Ks wat veelzijdiger in termen van snel resultaat, snel "inkleuren". Bij mijn manier van muziekmaken past de ks veel beter, het hoeft van mij allemaal niet zo extreem, maar de ion klinkt wel een klasse "duurder" zeg maar.
Thanx nog he, voor die Ion ;)
Ik heb zelf ooit nog een K-station gehad, weet niet of die engine etc, hetzelfde zijn als van de KS-Rack.. Anyway, ik vond dat een apparaat waar je heel snel een leuk resultaat uit had... Helaas had ie inderdaad vrij weinig modulatiemogelijkheden in tegenstelling tot de Ion, waardoor je minder weirde en gefreakte geluiden kan maken dan bij de Ion... Persoonlijk vond ik de K-station ook nogal 'plastic' klinken.. hij had een heel apart geluidskarakter, ik vind het geluid van de Ion persoonlijk een heel stuk beter, en vooral duidelijker, scherper.. maar zoals ik al zeg, het kan heel persoonlijk zijn, misschien hou jij juist wel van dat 'plastic' geluid... Wat ik wel mis bij de Ion is een simpel delaytje ofzo.. Zonder effectenbak klinkt hij mij wat te droog, maar met een simpel galmpje en/of delaytje klinkt hij errug lekker :)
Persoonlijk zou ik als ik jou was voor de Ion gaan :)

Die micron is toch min of meer hetzelfde als de Ion?? Kwa converters en synthengine dan??

Hoe klinkt dat ding voor bassen?

Origineel geplaatst door bobaphat
Die micron is toch min of meer hetzelfde als de Ion?? Kwa converters en synthengine dan??
Hoe klinkt dat ding voor bassen?
Welke bassen? :)

K-station is wat betreft engine bijna of precies hetzefde als de KS-rack...

He Dum, wis niet dat jij een KS rack hebt ! nieuw ? Of robijn intensieve ? :confused:

Ik zou als ik jouw was een ION/Mircon nemen ( heb zelf een k-station)

tja, ik wilde toch een VAtje bij mijn andere synths, en de ks is zo lekker mainstream... net als ik :D
@Ruffryder: blij dat je er plezier van hebt :okdan:

Back