gigasampler / z4 conversie

tewater

Ingeburgerd
ik heb vandaag een sample cd gekregen !!
volgens mij ook best een toffe, maar in het verkeerde formaat. ik heb een akai z4 sampler, en de sample cd is voor gigasampler.

weet iemand hoe ik die programs kan covnerteren naar akai ?

ik ken het programma cdxtract maar ik zoek een gratis oplossing.

het gaat om de bigga giggas fender rhodes sample cd voor gigasampler.

Rechtstreeks converteren van Giga naar het nieuwe Akai Z-format is voorlopig nog niet mogelijk.
Maar een omweggetje om tot hetzelfde resultaat te komen, is wel mogelijk : de Akai Z4 leest o.a. Akai S1000, Emu 3 en Emu 4. Als je er dus in slaagt de Giga programs te converteren naar een van deze formaten, kan je aan de slag!
Bij mijn weten bestaan er maar 2 softs die Giga kunnen converteren naar Akai of Emu format : CDXtract of Translator van ChickenSys. Shareware of Freeware die hetzelfde kan, bestaat volgens mij niet.

hoi david ! bedankt voor je oplossing ! echter, ik had inmiddels al een maniertje gevonden: ik heb de demo van het windows programma awave gedownload, waarmee je makkelijk gigasampler instruments kan converteren naar akai s5000/6000 formaat, en daarna via aksys rechtstreeks naar de z4. ging prima. was 1 probleempje, het gigasampler instrument had 8 layers, en de z4 maar 4 vel. zones, dus ik heb eerst de 1e 4 layers naar 1 program geconverteerd en daarna de 2e 4 layers. en vervolgens die 2 programs ondergebracht in 1 multi.

[effe off-thread] Ik ben wel nieuwsgierig naar de laadsnelheid van de Z4.

Ter referentie : mijn E4 ultra Platinum (OS 4.6) met interne HD 20GB haalt volgende snelheid :
10MB in 4 seconden (1 sinustoon van 10MB=1minuut)
41MB in 14 seconden (1 sinustoon van 41MB=4 minuten)
De gemiddelde laadsnelheid is dus 2.5 à 3MB/seconde.

Kan jij eens exact meten hoe lang de Z4 erover doet om bv. 10MB en 100MB in te laden?

De laad-snelheid wordt uiteraard niet louter en alleen bepaald door de grootte van de bank (in MB), maar ook door het aantal individuele samples die moeten ingeladen worden én de hoeveelheid program data.
Daarom hield ik mijn laad-test beperkt tot 1 enkele sample = 1 sinustoon aan 44.1/16 sample rate, zonder programmering data.

zal vanavond even meten !

oei, de harde schijf in de akai is niet zo heeeeel snel dus, in vergelijking met die in de emu.

10mb=8s
100mb=80s

(wel mooi gelijk dus), maar dat is slechts 1.31 mb per seconde. en dat is dus 2x zo langzaam als die in de emu.

"oei"

ik heb nog nooit grotere samplebanks dan 3 MB in mijn sampler geladen :D

maar volgens mij is er iets niet helemaal goed met die hd in mijn z4. want ik komt hier een briefje tegen van toen ik hem net een dag had, en daarop staat dat mijn 'werkset' van 159 mb in nog geen anderhalve minuut geladen werd, en vandaag doet ie er 2 minuten en 22 seconden over. bovendien kraakt ie soms heel hard en lang op files die een paar honderd k zijn. mmmmm.

Origineel geplaatst door tewater
maar volgens mij is er iets niet helemaal goed met die hd in mijn z4. want ik komt hier een briefje tegen van toen ik hem net een dag had, en daarop staat dat mijn 'werkset' van 159 mb in nog geen anderhalve minuut geladen werd, en vandaag doet ie er 2 minuten en 22 seconden over. bovendien kraakt ie soms heel hard en lang op files die een paar honderd k zijn. mmmmm.

Misschien gewoon kwestie van ff te defragmenteren ?

Voor een nieuw apparaat klinkt dit een beetje verdacht? :smeris:

Of was er dan geen nieuwe HD bijgeleverd, en heb je er zelf een oude ingestoken? Is het een IDE of SCSI schijf?

Nog wat statistiek over de Emu : de E4 Ultra laadt inderdaad een stuk sneller dan de niet-Ultra Emu. Ik heb ze allebei dus kan vlot vergelijken door eenzelfde bank op beide toestellen in te laden :

Inladen van 10MB bank vanaf interne HD:
E4 ultra (OS 4.6, HD 20GB ide): 4 seconden
E4 niet ultra (OS 3.0, HD 512MB scsi) : 11 seconden

Inladen van 40MB bank vanaf interne HD:
E4 ultra : 13.5 seconden (ca. 2.5 à 3MB/s)
E4 niet ultra : 42 seconden (ca. 1MB/s)

Origineel geplaatst door Hover

Misschien gewoon kwestie van ff te defragmenteren ?

Nou, dat bleek het niet te zijn, bovendien begon de sampler foutmeldingen te geven en vast te lopen tijdens het laden. ik heb van akai een nieuwe interne hd gekregen. het was trouwens de standaard bijgeleverde interne ide hd die stuk was. ik gebruik ook nog een externe scsi schijf als back up. gelukkig.

Back