PC freeze 2x ???

ka2

Uitgekookt Lid
Frustratie alom.

Sinds kort heeft mijn pc een probleem. Een paar keer per dag krijg ik een zogeheten freeze. Het maakt niet uit wat ik aan het doen ben, ook als ik geen enkel programma open heb staan. Maar het gebeurt altijd 2 x achter elkaar. De duur van elke freeze is precies 5 seconden, dan kan ik weer 15 seconden mijn muis gebruiken en freezed hij weer voor 5 seconden. De frequentie is heel onregelmatig, dan heb ik er hele dag geen last van en soms 3 keer in 15 minuten tijd.

Ik heb zelf wel een klein beetje verstand van pc's, heb verder ook geen conflicten in mijn device manager staan. Heb de hele pc opgeschoond, alles opnieuw geformatteerd/geïnstalleerd en toch krijg ik elke keer weer die klote freeze. Ik ben al dagen aan het googlen maar tot dus ver geen nieuwe ideeën om wat te doen.

Wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn??? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ik weet niet je specs van je computer maar is het misschien zo dat je harddisk uitgeschakeld wordt? Dan is het ook net of je computer freezed, zou eens kijken bij energiebeheer wat je kan vinden! Of het is een setting in je bios!

suc6

heb je recent nieuwe software geinstalleerd of instellingen gewijzigd en dit na je nieuwe install net zo gedaan?

heb je voor je nieuwe install de zelfde driver versies gebruikt of nieuwe gedownd? als je de zelfde hebt gebruikt probeer eens nieuwere versies te downen.

mocht dit niet het geval zijn of word het hier niks beter van dan heb je een grote kans dat het een hardware prob is:

kijk eens of de kabels in je pc niet onder spanning staan.

als je een HDD koeler onder je HDD hebt sluit deze dan aan op een aparte molex zodat je de stroom voor je HDD zelf niet doorlust vanuit de HDD koeler.

verwijder eventueel overtollig stof.

als dit allemaal niet helpt zul je uit moeten gaan sluiten welk stukje hardware het probleem veroorzaakt:

haal zo veel mogelijk hardware (cd-roms, geluidskaart enz) ui je pc zodat je echt basic draait.
dus aleen met voeding, mobo, cpu, gehuegen, vga en HDD als je meerdere HDD's hebt aleen je primaire.

als je pc hiernaa niet meer moeilijk doet kun je part voor part aan sluiten en zo er achter komen waar het probleem door veroorzaakt word.

Hoe bedoel je energie beheer? Bedoel je power options in het configuratiescherm (ik heb een engelse versie van windows xp pro) Daar kon ik niks vinden. Bios heb ik ook al gekeken, maar daar kon ik niks concreets in vinden.

Zou het misschien aan het netwerk kunnen liggen? Ik heb 2 pc's aan elkaar gekoppeld via een lan. Maar ik kan me niet herineren of ik het euvel daar voor dus ook al had.

Mijn specs zijn trouwens.

Moederbord INTEL D915PBL
Processor Pentium 4 3,6 Ghz
2 Gig Ram
Maudio Audiophile 24/96 geluidskaart
XFX Grafische kaart (Nvidia GeForce 6600 GT 128 mb

Plextor dvd speler
NEC Dvd brander

Origineel geplaatst door =LorD-B=
heb je recent nieuwe software geinstalleerd of instellingen gewijzigd en dit na je nieuwe install net zo gedaan?

heb je voor je nieuwe install de zelfde driver versies gebruikt of nieuwe gedownd? als je de zelfde hebt gebruikt probeer eens nieuwere versies te downen.

mocht dit niet het geval zijn of word het hier niks beter van dan heb je een grote kans dat het een hardware prob is:

kijk eens of de kabels in je pc niet onder spanning staan.

als je een HDD koeler onder je HDD hebt sluit deze dan aan op een aparte molex zodat je de stroom voor je HDD zelf niet doorlust vanuit de HDD koeler.

verwijder eventueel overtollig stof.

als dit allemaal niet helpt zul je uit moeten gaan sluiten welk stukje hardware het probleem veroorzaakt:

haal zo veel mogelijk hardware (cd-roms, geluidskaart enz) ui je pc zodat je echt basic draait.
dus aleen met voeding, mobo, cpu, gehuegen, vga en HDD als je meerdere HDD's hebt aleen je primaire.

als je pc hiernaa niet meer moeilijk doet kun je part voor part aan sluiten en zo er achter komen waar het probleem door veroorzaakt word.

Ja ik heb dus een clean install gedaan, met alleen de nieuwste drivers voor elk apparaat.

Maar misschien moet ik inderdaad alles er eens uit halen, want ik begin zo langzamer hand bang te worden dat het een hardware probleem is. Dat moet haast wel. Bedankt voor de goede tip!

Ik heb geen idee of je er wat aan heb, maar ik heb in het verleden ook een Intel board gehad die vastliep en heel sloom reageerde.
Ik weet dus ook niet of je RAID op dat board heb en of je dat gebruikt, maar op mijn board stond dat standaard aan in de bios maar ik gebruikte het niet, maar had wel 1 SATA drive, waarschijnelijk omdat die RAID aanstond ging me PC naar die 2e HD zoeken die er niet was, dus kijk is in je bios of dit aanstaat, zo ja en je gebruikt dit niet zet het uit en kijk wat je PC doet.

Ja ik heb dus een raid moederbord en alleen maar sata schrijven (3 stuks) Zal eens kijken in de bios hoe dat zit. Bedankt!

Back