Setje echte analoge old skool drumsamples

etaoin

Brodgar Tech
Gister haalde ik onderstaande print uit de berging. Vijf oscillatoren en een ruisgenerator met wat trigger-spul er omheen. Gebouwd rond 1990. Printje zelf geetst en niet geboord, dus surface mounting avant la lettre. Ik had bijna gezegd "en let niet op hoe hij eruit ziet", maar ja, hij doet het wel gewoon nog, nadat hij zo'n tien jaar zo open en bloot ergens opgeslagen heeft gelegen, dus het is gewoon onverwoestbaar design :D

Anyway, primitiever krijg je ze niet...
http://www.samplemania.nl/SF/DR-01.zip
Er zit een .akp bij voor de Akai's.

Attachments

• dr01.jpg
    dr01.jpg
    71 KB · Bekeken: 178
Laatst gewijzigd:
Cool! 8)

Zijn de drums eigenlijk los van elkaar te triggeren of zijn de wav files de verschillende settings van de oscilatoren?

De vijf oscillatoren geven je vijf apart te triggeren geluiden. De open en closed hihat is hetzelfde circuit, dus die kunnen niet tegelijk. De snare gebruikt een apart circuit voor de ruis plus een van de oscillatoren (de hoogste "tom" - uit mijn hoofd), dus dat is de enige dubbel gebruikte oscillator.

Origineel geplaatst door etaoin
De vijf oscillatoren geven je vijf apart te triggeren geluiden. De open en closed hihat is hetzelfde circuit, dus die kunnen niet tegelijk. De snare gebruikt een apart circuit voor de ruis plus een van de oscillatoren (de hoogste "tom" - uit mijn hoofd), dus dat is de enige dubbel gebruikte oscillator.

OK! Maar de open en closed Hihat, zijn die ook los te triggeren? Trouwens hoe kom je aan dit schema? Of is het een eigen ontwerp? Ik heb namelijk gisteren toevallig wat oude schemaatjes gevonden van de elektuur...

OK! Maar de open en closed Hihat, zijn die ook los te triggeren?

Dat wel, maar het worden uiteindelijk stuursignalen voor hetzelfde ruiscircuit.

Trouwens hoe kom je aan dit schema?

Ik zou het nu na 15 jaar echt niet meer weten, helaas. Ik heb het schema ook niet meer namelijk.

Ik heb namelijk gisteren toevallig wat oude schemaatjes gevonden van de elektuur...

Daar zou hij uit kunnen komen, want ik had in die tijd een abonnement.
Mocht je 'm vinden dan hoor ik het graag :D
Ik was wel al begonnen met gewoon deze print reverse-engineren.

Origineel geplaatst door etaoin
Dit is (even snel) hoe het ruis circuit in elkaar zit:
http://www.dompselaar.org/SF/dr01_noise.jpg

Thanks! :okdan:

Dat is handig gedaan, met 2 verschillende condensators om de decay te bepalen van closed en open hihat.
Ik kan dit schema helaas ook niet meer vinden, maar ik weet zeker dat ik een dergelijk soort zelfbouw-project eens heb gelezen. Elektronica is vroeger namelijk ook mijn grote hobby geweest, en langzaam over gegaan in elektronische muziek.
De meeste schema's haalde ik toen ook uit de elektuur etc.

Als ik dan weer zoiets zie dan gaat het weer kriebelen om weer eens de soldeerbout uit de kast te halen.;)
Mocht je het schema nog eens vinden dan hou ik me aanbevolen...

Origineel moest je trouwens die vijf oscillatoren die ongeveer in het midden van mijn print zitten los zagen en dan die vijf printjes vertikaal op de hoofdprint monteren. Ik vond het minder werk om ze gewoon lekker te laten zitten.

Nu, we zijn inmiddels zo'n 3,5 jaar verder, wil ik je alsnog bedanken voor het schema.:D Ik ben er inmiddels mee aan de slag gegaan, heb alle onderdelen in huis, en wil hem ook gaan bouwen.

Als voeding wil ik gewoon een simpel 12v adaptertje gebruiken.
En met een 7805 hier vervolgens 5v van maken. Ik zag op het fotootje dat jij dat ook zo had gemaakt.

Nu vraag ik me af of ik de 12- gewoon aan de massa kan verbinden (gedeelde massa). Omdat er in het schema specifiek een 12- een 12+ en een massa staan. (zie plaatje)
Misschien zou je mijn vraagje kunnen beantwoorden?

Attachments

• voeding.JPG
    voeding.JPG
    41,3 KB · Bekeken: 151
Lijkt me geen goed plan om de -12V aan de massa te verbinden....dan gaat ie zeker niet werken. Wat jij zoekt is een +12V / 0 / -12V trafo. Dus met positieve en negatieve spanning en massa.

Ben er inmiddels (na een paar bakkies koffie) ook achter...maar bedankt!

Originele artikel (inmiddels hier teruggevonden tussen de oude Elektuurs) staat overigens ook nog een voeding bij, die niet op bovenstaande site staat. Plus uiteraard de printontwerpen.

OK, geweldig! Klopt het dat dit het juni nummer uit 1984 is?
Ben erg benieuwd hoe jij het voeding gedeelte hebt gemaakt. Ikzelf beschik momenteel niet over een symmetrische voeding, heb wel een schemaatje om van een normale voeding een symmetrische voeding van 30mA te maken.

Elektuur van februari 1985.

Ik heb geen idee wat ik destijds voor de voeding gebruikt heb. Alleen de 7805 hangt nog los aan de printplaat. Voor de samples die ik in 2005 gemaakt heb, heb ik 'm tijdelijk aan mijn modular gehangen.

30mA is niet genoeg. Het artikel heeft het over 100mA op alle spanningen. Dat is voor de 5V natuurlijk wel inclusief de ZX-81 interface, die jij waarschijnlijk niet bouwt, dus die zal minder zijn.

Originele artikel (inmiddels hier teruggevonden tussen de oude Elektuurs) staat overigens ook nog een voeding bij, die niet op bovenstaande site staat. Plus uiteraard de printontwerpen.

etaoin rules
hy mag van mij part synthforum ...president worde:D

Back