Digitaal (spdif / coax) naar headphone

Haarbol

sound designer
Hallo,

Wat is de goedkoopste portable manier om een digitaal in signaal (spdif 48 of 44.1 khz 24 of 16 bit) om te zetten naar een minijack (of gewone jack) uitgang zodat deze te monitoren is met een headphone?

Met portable bedoel ik dus niet te groot en niet (alleen) op netspanning draaiend...

Origineel geplaatst door MrM
Kun je iets meer vertellen over je setup inzake deze vraag.

Gedurende welke tijdsduur wil je SPDIF naar hoofdtelefoon; denk je dan aan een half uurtje of aan enkele uren tot een dag?

Gebruik je een laptop, of een ander opname apparaat?

Is het SPDIF signaal elektrisch (coaxiaal), of optisch, ik neem aan elektrisch?

Het is een mobiel opnameapparaat gebaseerd op PDAudio (PDA (Axim x50v) + Mic2496 van Core Sound). Ik denk dat er meestal tot zo'n uur per dag mee opgenomen gaat worden, maar ook dagen niet.

Eventueel zou het ook optisch kunnen maar in eerste instantie liever coax - deze ingang heb ik 'over' op de mic2496, de optische is aangesloten op m'n pda.

Groeten,
Haarbol.

Optisch zou het makkelijkst zijn; zo'n beetje elke Sony MD speler heeft een optische ingang, zet je dan de portable MD recorder in 'opname + pause' stand, dan kun je het ingangssignaal beluisteren. En een 2de hands MD recorder kost niet super veel.

Andere opties weet ik zo 1 2 3 niet; ik neem aan dat je niet je PDA gaat vervangen voor een ander opname apparaat dat wel monitoring toestaat?

Want dat zou ook een serieuze optie kunnen zijn; HiMD kan WAV bestanden opnemen, ongecomprimeerd...

Optisch zou het makkelijkst zijn; zo'n beetje elke Sony MD speler heeft een optische ingang, zet je dan de portable MD recorder in 'opname + pause' stand, dan kun je het ingangssignaal beluisteren. En een 2de hands MD recorder kost niet super veel.

Andere opties weet ik zo 1 2 3 niet; ik neem aan dat je niet je PDA gaat vervangen voor een ander opname apparaat dat wel monitoring toestaat?

Want dat zou ook een serieuze optie kunnen zijn; HiMD kan WAV bestanden opnemen, ongecomprimeerd...

Ik heb zelfs twee md-spelers, waarvan eentje een hi-md speler... die heeft inderdaad een line in opt en die kabel heb ik ook nog wel. Jammer alleen dat ik net mijn tussenstuk van de oordopjes (waar je remote control aanzit) gesloopt heb voor dit systeem... zie volgende post :)

Origineel geplaatst door etaoin
Maar eh... die Axim heeft toch gewoon een hoofdtelefoonaansluiting? Of kan hij die ingang niet monitoren?

Je koopt een CF kaartje met daarin een coax-spdif ingang. Dat is dan je ingang op je Axim. Het jammere is alleen dat je daarmee je koptelefoon ingang blokkeert door dat digitale kabeltje. Beejte vaag aangezien dat het 'recommended system' op hun website is. Gelukkig had ik nog een hi-md speler met control-stekkertje. Dat stekkertje was zo'n platte minijack, alleen met een extra stekkertje eraan voor de control-signalen. Ik heb dus gisteren tang en zaag gepakt en dat control dingetje eraf gezaagd. Dan heb ik dus wel een stekker die past.

Maaaaar! Je monitort op dat moment het signaal met een latency van ongeveer een seconde. Dit ligt niet aan de software per se maar de opzet van het systeem - ik zou dus eigenlijk het liefst willen monitoren vanaf de hardware-preamp maar dat is dus niet mogelijk :-S Echter, de preamp heeft wel zowel een coax als optical spdif output en die zijn beiden op hetzelfde moment actief. Dus als je een zo'n signaal kunt afluisteren dan ben je er.

Misschien is het een idee om sowieso binnenkort even een review te plaatsen over PDAudio want het werkt wel okee maar er zitten wel wat haken en ogen aan.

Een Behringer Ultramatch SRC-2496 à 154 euro adviesprijs (vast goedkoper als je even zoekt...)
Bijna referentiekwaliteit D/A en samplerate converter, met een koptelefoonaansluiting.

src2496_medium.jpg

The ULTRAMATCH PRO SRC2496 is the successor of the renowned SRC2000, and enables you to transfer digital audio signals between devices with different sample rates, formats or interfaces and remove dropouts or jitter from digital media. Simultaneously operable outputs offer splitter functionality. The 24-bit/96 kHz compatible SRC2496 now offers high-quality 24-bit/96 kHz A/D and D/A conversion. The ULTRAMATCH PRO SRC2496 is as such perfectly suitable for studio work. Format conversion between AES/EBU and S/PDIF (coaxial or optical) is provided for, with high-quality signal output with 16-, 20- or 24-bit resolution. Universal sample rate synchronization is done via wordclock or digital input. XLR, RCA and optical outputs are simultaneously operational with separately selectable inputs, turning this unit into a digital patch bay.

http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG

<EDIT> owww.. portabel.. mmm... dat niet... tenzij je een accu regelt ;) sorry!

Laatst gewijzigd:
De minidisc methode (b)lijkt te werken. Jammer alleen dat ik nu weer een extra element aan m'n setup moet toevoegen, nog wel eentje die op batterijen draait... Mijn setup heeft dus nu nodig:

- 2x 9 volt batterij (eentje in m'n rode nt4 microfoon)
- 1x penlite batterij (voor in de minidisc)
- batterij van de pda

Nouja. Dat wordt opladers en oplaadbare batterijen vragen voor kerst ;-)

Als je toch al een HiMD hebt, waarom gebruik je die dan niet?
Dit is een dedicated recorder, en zal dus stabieler zijn dan je PDA. Plus dat de monitoring realtime is.
Of is de bitrate of samplefreq van je PDA hoger?

Meerdere redenen:

- de hi md maakt geluid wat tijdens stille opnames hoorbaar kon zijn
- de input is minijack. ik heb nu al van twee md recorders de input vernaggelt waardoor ik enorme kraken in mijn opnames kreeg - dit systeem heeft gewoon twee keer xlr in en kan ook nog voor fantoom zorgen.
- 44.1 16 bit is het maximale op deze hi-mid, op mijn pda systeem is dat 24 bit 96khz (of mono tot zelfs 192 khz)

De reden dat ik eerst de hi-md had was juist omdat ik dacht dat dat de oplossing zou zijn, maar ik wil gewoon standaard in 24 bit 48 khz opnemen (en hoger indien nodig).

Plus dat dit opnameapparaat tevens agenda, contactbeheer en movieplayer en mp3 player is - zo kun je dus ook nog eens altijd je portfolio bij je hebben.

Het blijkt alweer dat je alleen op het merk afgaat, en je niet bepaald hebt verdiept.
Geeft niet hoor, knul... :z

Origineel geplaatst door Hanz
Het blijkt alweer dat je alleen op het merk afgaat, en je niet bepaald hebt verdiept.

Alsof dat uberhaupt uitmaakt voor enkel headphone monitoring :D

... als je het met een koptelefoon niet zou horen, waarmee dan wel? :D

Origineel geplaatst door Hanz

Ik heb me er juist wel in verdiept. Ik heb op zich niets tegen Behringer, maar het ging me om het gebruik van de term referentie. Referentiekwaliteit D/A-conversie bereik je per definitie alléén met de allerbeste absoluut compromisloze onderdelen. Met “bijna referentiekwaliteit” suggereer je dat de kwaliteit van die Behringer in de buurt komt van de echte referentie-apparaten (en dan hebben we het over de absolute top van het allerbeste van merken als dB Technologies, Prism Dream, Manley Wave, Benchmark, DCS, Weiss, Mytek, Pacific Microsonics enz.). Dit begint in de regel bij de € 5.000,- en de echt top zit op een drievoud daarvan, omdat bijvoorbeeld alleen al een goede stabiele voeding begint bij minimaal 2 maal de prijs van die hele Behringerkast bij elkaar... Derhalve vind ik het surrealistisch om een Behringerapparaat van rond de 150,- euro als “bijna referentiekwaliteit” te betitelen.

Behringer heeft een heel goede prijs/kwaliteitverhouding! Relatief dus...
Referentie daarentegen is absoluut: beter bestaat niet...

Dit is 'm trouwens:

pdaudio.jpg

Origineel geplaatst door rejo
Ik heb me er juist wel in verdiept. Ik heb op zich niets tegen Behringer, maar het ging me om het gebruik van de term referentie. Referentiekwaliteit D/A-conversie bereik je per definitie alléén met de allerbeste absoluut compromisloze onderdelen. Met “bijna referentiekwaliteit” suggereer je dat de kwaliteit van die Behringer in de buurt komt van de echte referentie-apparaten (en dan hebben we het over de absolute top van het allerbeste van merken als dB Technologies, Prism Dream, Manley Wave, Benchmark, DCS, Weiss, Mytek, Pacific Microsonics enz.). Dit begint in de regel bij de € 5.000,- en de echt top zit op een drievoud daarvan, omdat bijvoorbeeld alleen al een goede stabiele voeding begint bij minimaal 2 maal de prijs van die hele Behringerkast bij elkaar... Derhalve vind ik het surrealistisch om een Behringerapparaat van rond de 150,- euro als “bijna referentiekwaliteit” te betitelen.

Behringer heeft een heel goede prijs/kwaliteitverhouding! Relatief dus...
Referentie daarentegen is absoluut: beter bestaat niet...

Okay, je hebt een punt. Als je het op deze manier beschrijft, voegt dat ook wat toe.
Ik reageerde misschien wat scherp, met name doordat je reactie enkel uit wat smileys bestond.
Had je daarmee al geschaard onder het gros mensen dat elkaar na-blaat over alles waar Behringer op staat.
Misschien is het woord referentiekwaliteit dan wat 'gemakkelijk' gebruikt, maar die Ultramatch 2496 staat echt bekend als een zeer goeie D/A converter. En de prijs, tja, da's natuurlijk een lachertje.

Back