Sound NL2 Versus G2

Acidfever

There's no "I" in denial.
Deze vraag is gericht aan mensen die beiden hebben of hebben gehad.

Ik wil echte de clavia sound in mijn studio halen. Nu lees ik op verschillende plekken dat beiden echt heel erg anders klinken. Ik lees zelfs berichten dat de G2 niet eens in de buurt kan komen van hoe een Nord Lead 2 klinkt.

Ik snap natuurlijk dat het 2 totaal andere apparaten zijn, daar hoef je me niks over te vertellen. Maar ik hoopte dat er wel een patch te maken zou zijn die in de buurt van de NL2 sound kon komen. Ik begrijp dat het vooral met de convertors te maken heeft.

Kan iemand hier iets over vertellen en heeft iemand hier misschien ooit mp3's ofzo van gemaakt (soortgelijke patches in beiden).

Afhankelijk van hoe groot het verschil is wil ik hier namelijk mijn keuze op baseren.

Bij voorbaat dank!

Ja het enige wat de G2 en NL2 zo ongeveer gemeen hebben is dat ze in hetzelfde land geboren zijn, een 2 in hun naam hebben & natuurlijk allebei rood eruitzien.......

het prijsverschil tussen deze beesten is ook eh vrij groot, het ligt er maar aan wat je wil doen met de zweedse monsters.......

Ik dig de Clavia sound helemaal, maar zou niet precies kunnen zeggen wat de "echte sound" nu is, want ik heb een Nordrack 2X en een Nord Electro (en hopelijk snel een Nordlead1 erbij)

Of er iemand is die een G2 kan laten klinken alsof die een NL2 is... ? mjaa daar moeten de G2 lovers maar over beginnen, zijn er genoeg hier op het forum als ik me niet vergis

en anders altijd kans op dhr. Wout Blommers de eh Clavia vraagbaak mag ik toch wel zeggen, (zo'n beetje op elk forum te vinden)
:halleluja :okdan:

Origineel geplaatst door GroovyB3Solo
Ja het enige wat de G2 en NL2 zo ongeveer gemeen hebben is dat ze in hetzelfde land geboren zijn, een 2 in hun naam hebben & natuurlijk allebei rood eruitzien.......

het prijsverschil tussen deze beesten is ook eh vrij groot, het ligt er maar aan wat je wil doen met de zweedse monsters.......

Ik dig de Clavia sound helemaal, maar zou niet precies kunnen zeggen wat de "echte sound" nu is, want ik heb een Nordrack 2X en een Nord Electro (en hopelijk snel een Nordlead1 erbij)

Of er iemand is die een G2 kan laten klinken alsof die een NL2 is... ? mjaa daar moeten de G2 lovers maar over beginnen, zijn er genoeg hier op het forum als ik me niet vergis

en anders altijd kans op dhr. Wout Blommers de eh Clavia vraagbaak mag ik toch wel zeggen, (zo'n beetje op elk forum te vinden)
:halleluja :okdan:

Ik hoopte ook stiekem dat Wout ging antwoorden :D .

Het gaat me er verder ook niet om wat de G2 ern NL2 gemeen hebben kwa techniek, ik begrijp dat de een een synth met een vaste architectuur is en de andere een modulaire synth.

Maar ik kan met de G2 de architectuur van de NL2 als het goed is 1 op 1 nabouwen. Waar zit hem dan het grote verschil in "sound" en heeft iemand hier eventueel een mp3 van?

Nou, die was dan van korte duur...

Qua sound zijn ze toch wel erg verschillend.
De Nord Modular Classic heeft dezelfde sound engines en converters en er zijn NordLead Patches voor, die exact gelijk klinken.

De Nord Moduar G2 klinkt niet gelijk. Ooit heb ik een NordLead2 proberen na te bouwen, maar ik ben met dat project een tijdje gestopt. Ik heb die hele synth lijn, dus wat is voor mij het nut ;)... Kost me alleen maar tijd.

Het belangrijkste verschil is het feit of je bereid bent tijd te spanderen om met een modulaire synth aan de gang te gaan. In de praktijk betekent het vaak dat je wel de mogelijkheden in het apparaat hebt, maar dat het gewenste resultaat er verdomd moeilijk uit komt. Een bevriende muzikant en Clavia adept (ze bestaan ;) biechtte eens op dat hij in plaats van de Modular liever aan de NordLead zat te 'klooien', omdat die zo eenvoudig reageert.

Trouwens, er is ook een verschil, minimaal misschien, tussen de NL2 en de NL2X, qua geluid.

Luisteren in de winkel is ook een optie, naar mijn mening eigenlijk de beste methode.

Wout

Een NL2X luisteren is een optie......maar goed ff in de winkel een NL2 nabouwen op een G2 lijkt me wat overdreven.

Waar het mij om ging is dat er verschillen zijn, maar waar zitten de grote verschillen nou. Wat klinkt er dan zo anders?

Is De NL2 rauwer en dikker, is de G2 mooier, sprankelender? Wat?

Of is het echt alleen de DA conversie die het verschil maakt (en wat algoritmen kan ik me voorstellen).

Ik ben namelijk weer aan het overwegen toch maar weer aan de Clavia modular te gaan maar weet nog niet of het de G1 of G2 wordt als ik dit zo hoor. De midi connectie naar de editor staat me iig helemaal niet aan bij de eerste. Verder toch een gemis aan inputs en midi out mogelijkheid. Maar ja, wel 1:1 NL2 patches dus.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nou, die was dan van korte duur...

Qua sound zijn ze toch wel erg verschillend.
De Nord Modular Classic heeft dezelfde sound engines en converters en er zijn NordLead Patches voor, die exact gelijk klinken.

De Nord Moduar G2 klinkt niet gelijk. Ooit heb ik een NordLead2 proberen na te bouwen, maar ik ben met dat project een tijdje gestopt. Ik heb die hele synth lijn, dus wat is voor mij het nut ;)... Kost me alleen maar tijd.

Het belangrijkste verschil is het feit of je bereid bent tijd te spanderen om met een modulaire synth aan de gang te gaan. In de praktijk betekent het vaak dat je wel de mogelijkheden in het apparaat hebt, maar dat het gewenste resultaat er verdomd moeilijk uit komt. Een bevriende muzikant en Clavia adept (ze bestaan ;) biechtte eens op dat hij in plaats van de Modular liever aan de NordLead zat te 'klooien', omdat die zo eenvoudig reageert.

Trouwens, er is ook een verschil, minimaal misschien, tussen de NL2 en de NL2X, qua geluid.

Luisteren in de winkel is ook een optie, naar mijn mening eigenlijk de beste methode.

Wout

Ok ik ben het nu aan het reduceren tot een Nord Modular 1 keys or rack of een G2 Engine (de G2 keys vind ik echt te duur).

Ik ben erg gecharmeerd van de sound van een Nord Lead 2 dus daar zou de oude modular voordeel hebben. Wat ik minder vind is het gebrek aan syncable LFO's, de connectie naar de editor (midi blaghz) en toch ook zaken als de audio busses en het ontbreken van midi out.

Nieuw doet een NM Keys incl expansion nog zo'n 800 euro. Daarvoor koop je dus nog geen G2 Engine. 2e hands is een G2 engine ook duurder dan een NM Keys (unexpanded).

We hebben het dus over 2 verschillende machines met verschillende klanken......de Oude modular deelt zijn engine met de Nord Lead 2, de nieuwe zit meer in de richting van de Nord Lead 3. Ik vind beiden ok klinken, daar ligt het dus niet aan.

Ik zoek dus sound in de richting van de Nord Lead 2 maar ook wel met mogelijkheden als LFO sync etc etc.

Wie kan me hier nog wat argumenten bij geven?

Origineel geplaatst door Meinte37
Ja, die spaarzame LFO's(-routing) op de N[L|R]2 is vrij jammer =(

Heb je er echt last van tijdens gebruik?

Ik zoek overigens nog wat NL|R2 audio demo's mensen. En dan niet de suffe shit van de clavia site.

wel zorgen dat je minimaal 320kbit mp3's luistert met lame encoding, anders klinkt het weer net ff minder..:o:

Je kunt je afvragen hoe lang de edit software voor de oude NordMod nog zal draaien op toekomstige versies van Windows en Mac OS. Je mag aannemen dat de G2 edit software nog wel een tijdje actief zal worden ondersteund door Clavia. Da's een overweging om mee te nemen als je je computer steeds uptodate houdt.

Ik heb zelf ook veel onderzoek gedaan naar de sound van NordMod vs G2. Ik heb zelf een NordMod gehad en heb nu een NR2. Ben gek op die sound. Heb ook de G2 een paar keer uitgeprobeerd. De sound is ERRUG anders. De G2 klinkt veel meer smooth, in de richting van de NL3, maar dan met wat meer laag (hoewel dat nog steeds niet veel is in vergelijking met een analoge bak). Rob Hordijk beweert echter dat de G2 kwa sound dichter bij de NL2 licht dan bij de NL3.

Hoe dan ook, ik wil nog steeds heel erg graag een Clavia modular kopen, en het wordt de G2 dan, ondanks dat ik de sound van de G1 meer zie zitten. De redenen zijn:

1) G2 heeft MIDI out.
2) G2 is van de grey cables af. Hoera.
3) G2 heeft interne audio bussen om de 4 parts met elkaar te combineren.
4) G2 keyboard heeft veel betere interface.
5) G2 edit software zal een langer leven hebben.
6) G2 werkt met USB, en niet met al die MIDI kabels.
7) G2 is wat krachtiger.
8) G2 heeft reverb en wat andere nieuwe modules.
9) G2 zal nog verder ontwikkeld worden.
10) Ik heb nu een NR2 voor 'die' sound. ;)

Daar staat tegenover dat de G1 goedkoper is, de beroemde sound heeft, 2 billioen patches klaar heeft liggen en dat er veel workshops beschikbaar zijn. Tja... ;)

Origineel geplaatst door Acidfever
Nieuw doet een NM Keys incl expansion nog zo'n 800 euro.

Ik heb hem deze week willen bestellen bij Feedback, maar ondanks dat hij op hun website staat, is hij níet meer leverbaar... de prijs is nu zonder expansion!

Origineel geplaatst door Lacertus
Ik heb hem deze week willen bestellen bij Feedback, maar ondanks dat hij op hun website staat, is hij níet meer leverbaar... de prijs is nu zonder expansion!

Jij bent dus nog helemaal voor de Nm1?

Origineel geplaatst door robnet

1) G2 heeft MIDI out. --> grote verbetering als je het mij vraagt
2) G2 is van de grey cables af. Hoera. -> :D
3) G2 heeft interne audio bussen om de 4 parts met elkaar te combineren. -> Ook een grote verbtering
4) G2 keyboard heeft veel betere interface. -> ik zou per definitie niet voor de keys gaan
5) G2 edit software zal een langer leven hebben. -> zit een waarheid in, echter zijn het beiden win32 applicaties dus dat moet nog wel even lukken.
6) G2 werkt met USB, en niet met al die MIDI kabels. -> dit is echt veel beter aan de G2
7) G2 is wat krachtiger. -> zou ik niet weten verder
8) G2 heeft reverb en wat andere nieuwe modules.
9) G2 zal nog verder ontwikkeld worden. -> betwijfel ik ten zeerste. Clavia laat zich nu ook al niet echt zien op gebied van de NL3 en G2.
10) Ik heb nu een NR2 voor 'die' sound. ;) -> mja die heb ik dus niet.

Daar staat tegenover dat de G1 goedkoper is, de beroemde sound heeft, 2 billioen patches klaar heeft liggen en dat er veel workshops beschikbaar zijn. Tja... ;)

Beiden halen is ook een optie maar ja...daar kotm redundant ineens in me op! :(

Beiden halen is ook een optie maar ja...daar kotm redundant ineens in me op! :(

Neem dan ook een NR2 ipv G1 voor die sound. Dus een NR2 en een G2.

Overigens, Clavia is zover ik weet druk in de weer met het nieuwe G2 OS. Het is al aangekondigt, dus het zal wel een keer komen. En ik denk dat ze zeker nog wel 1 a 2 jaar door zullen ontwikkelen. Maar Wout weet hier vast meer van. Dwz, als ie niet weer een vrije dag heeft... :bekdicht: ;)

Origineel geplaatst door robnet
Neem dan ook een NR2 ipv G1 voor die sound. Dus een NR2 en een G2.

Overigens, Clavia is zover ik weet druk in de weer met het nieuwe G2 OS. Het is al aangekondigt, dus het zal wel een keer komen. En ik denk dat ze zeker nog wel 1 a 2 jaar door zullen ontwikkelen. Maar Wout weet hier vast meer van. Dwz, als ie niet weer een vrije dag heeft... :bekdicht: ;)

Mja Clavia is bezig met die mutator patch randomizer zooi voor OS 1.4 Moet ik eerst nog zien voor ik het een vette feature vind.

Maar goed....we gaan het zien.

Een NR2 + G2 zou idd kunnen....maar is dat niet redundant dan? Ligt de sound niet erg dicht bij elkaar? Anders is een Evolver + G2 misschien leuker namelijk :D

Zowel de G2 als de NR2/NL2 zijn allebei duidelijk Clavia synths, en je krijgt dat typische plastic plakkende soundje. Maar de G2 is kwa sound toch wel dicht in de buurt van de NL3 (smooth dus). Dus als je echt die G1/NL2 sound wilt, en ook een G2, dan is zo'n NR2/G2 combo goed te doen denk ik. De G2 kan die NR2 sound gewoon niet maken. Maar nogmaals, het is allebei zondermeer Clavia, dat hoor je direkt.

Jij bent dus nog helemaal voor de Nm1?

Ik heb heel even met een G2 keys mogen spelen, en qua user interface is hij echt 100x beter dan de G1. Echter, voor mezelf vind ik het prijsverschil té groot. Ik ben geen programmeur, maar muzikant: ik wil niet patchen, maar herrie maken! Natuurlijk wil ik wel de patches die ik heb naar eigen smaak aanpassen, maar daar zit voor mij de échte lol niet in.
Die afweging moet ieder voor zich maken: wil je freaken en lekker modulair gaan patchen, en dit offline goed -en vooral makkelijk- kunnen editen: dan zou ik voor de G2 gaan.
Maar, Voor mij is de G1 méér dan voldoende: paar lekkere vocoders erin, paar vette basjes/leads/etc, freaky geluidjes, en tot slot een paar controller patches voor mijn andere synths, en klaar is klara. Daar heb ik geen G2 voor nodig, maar ik heb wel nog -bijna- genoeg centjes over om een Speckie te kopen (bijvoorbeeld)...

Heb je er echt last van tijdens gebruik?

Ik zoek overigens nog wat NL|R2 audio demo's mensen. En dan niet de suffe shit van de clavia site.

ik niet! daar heb ik weer andere synths voor.
nr2 is gewoon rap met resultaten! dat maakt hem voor mij erg bruikbaar!

Back