RM1x: phrase met andere maat.

pjeut

Ouwe rot
Ik weet eigenlijk niet of deze thread hier thuis hoort. Maar dat zien we dan wel weer.
Ik gebruik m'n RM1x voornamelijk om songs mee vast te leggen. Niet helemaal de doelgroep voor een RM1x, maar het is mijn enige sequencer.
Nou loop ik vaak tegen het volgende aan. De meeste nummers zijn in 4-kwartsmaat, maar soms wil ik een phrase tussenvoegen in 2-kwartsmaat, bijvoorbeeld in een brigde. Is het mogelijk om in één en dezelfde pattern een 2-kwartsmaat phrase op te nemen?
Wat ik nu meestal doe is de bmp verdubbelen, alle nootlengtes halveren zodat wat eigenlijk in één maat thuis hoort over twee maten wordt uitgespreid. Vervolgens is één maat dan eigenlijk een 2-kwartsmaat in de bedoelde setting.
Maar ideaal is dit niet, en het druist ook tegen m'n muzikale principes in.

Iemand een oplossing??

Even voor de duidelijkheid: in welke mode werk je? Je hebt 't over songs, maar ook over phrases. Maar phrases heb je alleen in pattern mode.

Normaal gesproken werk je met sections met 16 1/4 noten per maat, en je wilt nu een section met 8 1/4 noten per maat? Of normaal gesproken 4 maten per section, en je wilt een section van 2 maten?

Met songs....

Met songs....

...bedoel ik het soort nummers. Ik werk gewoon in pattern-mode.

Wat ik wil is het volgende. Op het moment dat je aan een nieuwe pattern begint, leg je met de eerste phrase meteen vast voor de hele pattern of het 2-kwatsmaat, 3-kwartsmaat, 4-kwartsmaat, of wat dan ook zal zijn. En hier loop ik tegen een probleem aan, want soms heb ik maar een halve 4-kwartsmaat nodig, dus eigenlijk één maat in 2-kwartsmaat. Maaar omdat 4-kwartsmaat voor de hele pattern al vast ligt, kan dat dus niet. Een oplossing, zoals ik ook al zei, is de nootlengtes én de bmp verdubbelen (in m'n begin-message zei ik dat verkeerd, sorry). Alles wat dan eigenlijk in één maat hoort wordt dan "kunstmatig" over twee maten uitgespreid. Om dan iets als een 2-kwartsmaat-phrase-je te maken, hoef ik dan alleen maar een phrase van één maat te nemen. Dit werkt wel maar druist tegen de muzikale principes in.

Weet iemand anders dus een betere oplossing: de pattern is in beginsel 4-kwartsmaat, maar ik zoek een manier om ook een 2-kwartsbreak te kunnen invoegen, dus een phrase van twee tellen.

Graag reacties.

Bij de RS7000 kun je dat aanpassen onder de "Meter" instelling. Die staat standaard op 4/4 maar je kunt ook vele andere Time signatures instellen.

Weet niet meer hoe dat precies zat bij de Rm1x maar volgens mij kon dat daar ook gewoon!

Jah, dat kan. Ga naar het pattern dat je in 2/4 wil laten lopen en ga met de cursor-knoppen naar het tellertje wat nu op 4/4 staat en druk twee keer op de No-knop (de knop waar '-' bij staat). Nu draait het pattern in 2/4.
Per pattern kan je een andere maatsoort instellen.

Ik begin toch...

Ik begin toch...

...te vermoeden dan m'n RM1x niet helemaal tof is, of het O.S. is te oud (ik heb de allereerste versie).
Want ik kan een bestaande phrase dus niet langer maken, wat ik ook probeer, en ook de maatsoort anders zetten dan die van de andere phrases in die pattern kan ik ook niet.

Als je de maatsoort bv instel op 1/4 (ipv 4/4) dan loopt je pattern dus steeds op 1/4

Volgens mij blijft je phrase lengte gewoon hetzelfde...
Maakt niet uit lijkt me... zet alleen noot info in dat 1/4 deel van je phrase..

Phrases zelf langer maken kan gewoon met 'append'

Re: Ik begin toch...

Re: Ik begin toch...

Origineel geplaatst door pjeut
...te vermoeden dan m'n RM1x niet helemaal tof is, of het O.S. is te oud (ik heb de allereerste versie).
Want ik kan een bestaande phrase dus niet langer maken, wat ik ook probeer, en ook de maatsoort anders zetten dan die van de andere phrases in die pattern kan ik ook niet.

Lijkt me logisch dat je een phrase die al midi data bevat niet zomaar kunt verkorten. Dat moet je idd met een functie uit het JOB menu doen.

Anders zou de rm1x midi data moeten gaan weggooien. Probeer het eens op een lege phrase zou ik zeggen.

Verkorten...

Verkorten...

Origineel geplaatst door Acidfever
Lijkt me logisch dat je een phrase die al midi data bevat niet zomaar kunt verkorten. Dat moet je idd met een functie uit het JOB menu doen.

Anders zou de rm1x midi data moeten gaan weggooien. Probeer het eens op een lege phrase zou ik zeggen.

...van een gevulde phrase; oké dat dat niet kan. Maar ik heb het over verlengen, hoor. En dat zou toch geen problemen moeten opleveren?

Re: Verkorten...

Re: Verkorten...

...van een gevulde phrase; oké dat dat niet kan. Maar ik heb het over verlengen, hoor. En dat zou toch geen problemen moeten opleveren?

Ik raad je toch aan eens de manual te raadplegen. Daar staat echt meer in dan je denkt.

Maar het is ook niet zomaar verlengen maar heel de time signature aanpassen. Dan moet er dus echt met midi data geschoven gaan worden en dat moet wel via een job denk ik.

We bedoelen niet hetzelfde.

We bedoelen niet hetzelfde.

Als het gaat om verlengen of inkorten van een phrase, dan speelt mee of er al of niet data in zit. Als het gaat om een nog lege phrase kun je inderdaad de lengte in aantal maten bepalen. Maar het gebeurt vaak dat je MIDI-data in het invoeren bent, en dat je er achter komt dat de phrase eigenlijk langer moet. En ook bijvoorbeeld als je een phrase kopiëert naar een andere user-phrase; dan krijgt die phrase de lengte van de phrase van waaruit je hebt gekopiëerd.

Als het gaat om de maatsoort maakt het niet uit of het gaat om het maken van een nieuwe phrase of het aanpassen van een bestaande phrase met data. Bij een nieuwe phrase kan ik me de cursor vrolijk naar de maatvoering (rare uitdrukking in dezen) wandelen en deze op 2/4 zetten; in het opname-menu zie ik dan dat 'ie hem zelf weer op 4/4 heeft gezet. Met andere woorden: de maatvoering (!?!) van de totale pattern wordt bepaald door bij de eerste phrase die wordt opgenomen.
Nog wat anders in dit geval: ik maak ook veel gebruik van de chain-pattern-mode, en deze kent ook alleen maar één maatvoering. Een tussendoor-phrase van 2/4 past daar niet in.

En wat die handleiding betreft; daar staat veel in...maar dít écht niet.

Re: We bedoelen niet hetzelfde.

Nog wat anders in dit geval: ik maak ook veel gebruik van de chain-pattern-mode, en deze kent ook alleen maar één maatvoering. Een tussendoor-phrase van 2/4 past daar niet in.

In Pattern Chain mode kun je wel elk pattern een andere maatsoort geven. Dat kan gewoon door op de Pattern Chain-knop te drukken en met de cursor keys etc de maatsoort te selecteren en aan te passen.

En wat die handleiding betreft; daar staat veel in...maar dít écht niet. [/B]

Toch vreemd dat ik mijn antwoord heb gebaseerd op de passage in de handleiding die dit bespreekt dan :D.

Je kunt echt voor elke Track de Time signature aanpassen.

Als je een Track al hebt opgenomen dan springt ie inderdaad terug naar de waarde die je hebt gekozen toen je opnam want zoals ik al zei kun je zonder job (herberekenen van midi) die track geen andere Time Signature meegeven.

Als de time signature eenmaal staat kun je op elke track een andere signature hebben en die loopen dan probleemloos (is niiet de helft van een lengte stil ofzo). En pattern chain zou daar als het goed is gewoon rekening mee moeten houden.

'k ga vanavond kijken...

'k ga vanavond kijken...

...en als het klopt dan past van mijn kant een welgemeend excuus en diep respect...

...nou, vooruit, omdat jullie zo geloofwaardig klinken. [BUIGMODE AAN] Repect !! [BUIGMODE UIT]

Re: 'k ga vanavond kijken...

Re: 'k ga vanavond kijken...

...en als het klopt dan past van mijn kant een welgemeend excuus en diep respect...

...nou, vooruit, omdat jullie zo geloofwaardig klinken. [BUIGMODE AAN] Repect !! [BUIGMODE UIT]

Ik hoop gewoon voor je dat het lukt...meer niet.....want dat zijn echt wel superhendige functies.

De reden waarom er altijd een Yamaha sequencer bij mij blijft.

Die job-functies...

Die job-functies...

...die gebruik ik vééél te weinig, en waarom?

Het komt bij mij allemaal een beetje batch-achtig over. Voor wie 't niet weet, batch is een woord uit de oude computer-doos. Voordat iedere computer de moderne windows-interface had, ging het werken dus niet met muisklikjes en andere interactieve handelingen. Je moest werken met aparte commando's of soms reeksen van commando's met de nodige toevoegingen, en dan maar afwachten of deze het gezochte resultaat opleverden.

En diezelfde indruk heb ik bij die job-functies: je geeft een commando op met wat toevoegingen, en dan komt de onvermijdelijke "Do"-knop. Het heeft zo'n "point of no return"-indruk op mij. Maar ik ben misschien gepre-occupeerd door mijn verleden.

Re: Die job-functies...

Re: Die job-functies...

...die gebruik ik vééél te weinig, en waarom?

Het komt bij mij allemaal een beetje batch-achtig over. Voor wie 't niet weet, batch is een woord uit de oude computer-doos. Voordat iedere computer de moderne windows-interface had, ging het werken dus niet met muisklikjes en andere interactieve handelingen. Je moest werken met aparte commando's of soms reeksen van commando's met de nodige toevoegingen, en dan maar afwachten of deze het gezochte resultaat opleverden.

En diezelfde indruk heb ik bij die job-functies: je geeft een commando op met wat toevoegingen, en dan komt de onvermijdelijke "Do"-knop. Het heeft zo'n "point of no return"-indruk op mij. Maar ik ben misschien gepre-occupeerd door mijn verleden.

Ik geef je 1 woord: "UNDO".

:D

Weet ik, weet ik, weet ik (zucht)...

Weet ik, weet ik, weet ik (zucht)...

...het zit meer tussen de oren.

En het is allemaal frustratie. Mijn eerste computerervaring gaat terug tot 1984, mijn eerste studiejaar. De opdracht was om een reeks van statistische functies los te laten op een bestand van onderzoeksgegevens. En hoe moest je dat doen? Gewoon op papier de bijbehorende commando's opschrijven, deze bij het systeembeheer inleveren, waarna een ponstypiste de commando's op kaart zette, en dan mocht 's nachts de megalomane kolos van een mainframe-computer ermee aan de gang (nachttarief dus goedkoop). De volgende dag lag er dan een paar kilo kettingpapier voor je klaar met de resultaten, meestal zo'n twintig kantjes errormeldingen en onbegrijpelijke machinecode-termen, en allemaal refererent aan één laatste overgebleven fout: een spatie op de verkeerde plaats (of verkeerd neergezet door de ponstypiste).

Hoewel ik inmiddels genezen ben verklaard, heeft dit toch wel de eerste jaren mijn verstnadhouding met de computer bepaald, of in ieder geval gekleurd.

Vooruit, Pjeut, je bent toch geen mietje. Aan de gang.

Bedankt allen.

Back