Aardlus?

Slipperman

Rooibosje iemand?
Ik heb al sinds een tijdje een Edirol UA25 USB interface voor mijn iBook G3. Echter op me windows bak geeft het apparaat een rare digitale "ruis". Het klinkt erg onplezierig en heb er dus niets mee opgenomen. Ik dacht eerst dat het aan de kabel lag en aan de drivers maar heb dus een betere USB kabel gekocht en de drivers geupdate en het probleem blijft. Opzich geen ramp want heb een 8 i/o kaart in me windows bak.

Echter, nu heb ik ook een iMac G5 met het zelfde OS als op mijn iBook G3 (os x 10.4) en als ik daar mijn edirol op aansluit heb ik het zelfde probleem. (Wilde hem even tijdelijk gebruiken tot ik een nieuwe 8 io interface heb voor op de mac).
Een audiofiele vriend zei dat dit wel eens een aardingsprobleem kon zijn. Alleen wat ik me afvraag is waarom ik het NIET op me laptop heb en wel op desktops. De laptop heeft niet eens een ge-aarde stekker. Desktops wel (al heeft dat geen nut hier aangezien er geen een stopcontact geaard is in dit huis (voor de jaren 70 gebouwd).

is dit inderdaad een aardingsprobleem? En zo ja, wat kan ik hier tegen doen? Zijn er kastjes voor die het probleem oplossen? Eventueel andere ideeen?
Is het zo dat een Firewire kaart dit probleem niet geeft (omdat firewire 6 pins is en usb 4?)? Zoja dan is een firewire kaart misschien wat handiger...

je zou creatief kunnen zijn met het stopkontakt
op eigen risico
dat je alles opblaast

maare
ik heb hetzelfde probleemen
en geen oplossing

er zijn aardig wat topics hierover op sf maar heb uit geen van allen een go ed antwoord gekregen. Iedereen praat ook over een 50hZ brom maar als 50 hz de geluidsfrequency is dan is dit dus geen 50 hZ toon aangezien deze juist enorm in het hoog zit en op een hele akelige frequency nog wel...
Volume zachter draaien op me interface of in de software helpt niet. Het geluid blijft even hard klinken.

De kabels zijn wel ongebalanceerd aangesloten (volgens mij heb ik geen gebalanceerde outputs) maar ik vind het gek dat me desktops het wel hebben en mijn laptop niet terwijl het allemaal op hetzelfde stopcontact zit samen met de zelfde monitors.

Heeft het niet met de aansluiting zelf te maken.
Als je spdif gebruikt en 1 kant braakt 48khz uit terwijl de ontvanger 44.1 verwacht gaat het niet werken.
Of je audiospeler speelt op 44.1 af en je geluidskaart denkt dat het 48khz is.

heeft je laptop soms een platte vrouwtjesstekker met 2 gaatjes (ala consumentenapparatuur-stekker), dan is je laptop dubbel geisoleerd. Je Desktop heeft gewoon een eurokabel, en die moet je op een geaard stopcontact pluggen. Je schrijft dat je geen geaard stopcontact hebt in je huis, dan zou ik toch maar eens sreieus gaan nadenken over t laten aanleggen van aarde.. Als je nergens aarde hebt dan lijken aardeproblemen me onoverkomelijk. Je kan wel proberen je computer via je cv of waterkraan te aarden als je mcgyver-style wilt gaan...

aardlus is niks anders dan impedancy verschillen .. de aarde mag maar via 1 link lopen ...
dat je geen problemen hebt met je laptop bewijst dit ook .. die heeft geen aarde kabel en wordt de aarde alleen via het audio/usb singaal doorgegeven .. en dus niet via de audio/usb EN via de aarde van je stopcontact .. dan heb je 2 keer aarde en bij impedancy verschillen krijg je dus een soort ruis erbij ...

probeer een ongeaarde stopcontacten voor de g5 ... alleen om te proberen want het levert wel schokken op als je niet oppast .. je moet namelijk wel aarde hebben want anders kunnen rare spanningverschil ofzow niet worden weggeleidt !

hij heeft geen aarde op zn stopcontacten..

Origineel geplaatst door AdDM
hij heeft geen aarde op zn stopcontacten..

'Desktops wel (al heeft dat geen nut hier aangezien er geen een stopcontact geaard is in dit huis (voor de jaren 70 gebouwd).'

maar misschien zijn verdeeldoos .. het gaat alleen om de lussen .. 2 geaarde apparaten die aan een geaarde verdeeldoos hangen maken ook extra lussen !

:L

Origineel geplaatst door MadR
'Desktops wel (al heeft dat geen nut hier aangezien er geen een stopcontact geaard is in dit huis (voor de jaren 70 gebouwd).'

maar misschien zijn verdeeldoos .. het gaat alleen om de lussen .. 2 geaarde apparaten die aan een geaarde verdeeldoos hangen maken ook extra lussen !

:L

Met desktops wel bedoel ik dat de stekkers wel geaard zijn. Maar idd er is geen een stopcontact geaard behalve geloof ik in de keuken (al is dat pseudo aarde geloof ik. De doos is een geaarde maar hij is niet geaard aangesloten).

Ik zal eens een ongeaarde stekkerdoos zoeken en me mac erop aan sluiten om t ekijken of het werkt.
Me windows desktop zal me eigenlijk weinig uitmaken. Gebruik die toch b ijna niet meer (k*t windows).

Ik kan dit huis niet gaan aarden. Is namenlijk het huis van me ouders en niet van mijzelf ;)

misschien moeten je ouders dan hun huis gaan aarden? Lijkt me uit veiligheidsoverwegingen ook niet zon vreemd idee..

Ik zit hier ook al een tijdje mee te hannessen. In de centraaldoos in m'n studio zit zelfs geen aarde, balen. Die moet dus van elders komen. Wat zou het kosten om zoiets te laten doen?

Ik heb geen idee hoe de centraaldoos van m'n studio ligt t.o.v. de andere kamers enzo...

Thanks,
Jasper

De beste oplossing is gebalanceerde kabels gebruiken en dan verder alles aarden wat geaard kan worden. Helaas kan je als je ongebalanceerde kabels hebt juist een aardlus krijgen als alles geaard is aangesloten (ook al heeft je huis geen aarde). Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je iBook geen brom geeft omdat die geen aardepin heeft.

Ik heb [nog] geen gebalanceerde kabels dus heb ik de monitors "gelift" uit de aarde: dit heb ik gedaan door gewoon nog een extra verdeeldoos er tussen te zetten zonder aardpennen. Dit is uiteraard wel minder veilig dan als alles geaard is.

Beste oplossing: gebalanceerde kabels gebruiken (en aarde maken in je huis).
Anders: gebruik een verdeeldoos zonder aardpennen (of lift alleen je monitors van de aarde).

Op mijn werk hebben we eens liggen kloten met een geschakelde voeding.
Er kwam een geluid uit een trafo alsof er een krekel in zat. Als we de aardaansluiting los maakten was dit geluid weg. Wellicht komt er juist rotzooi door de aarding. Ik zou het gewoon eens proberen zonder aarde.

oplossing gevonden ! Bedankt ! heb de stekker van me mac idd in een niet geaarde stekkerdoos gedaan en het helpt perfect ! Hoor alleen nog de normale hoge piep van de voeding van me usb device (iets wat je ook wel bij samplers hoort etc. bij het backlite.) maar die valt gelijk weg als er geluid op komt.

Probleem opgelost ! En ik kan eindelijk eens muziek maken ;)

Back