19"rack ondersteuning aan de achterkant

gi_joe

Stamgast
ha!

ik heb laatst een 19" rackje gebouwd.. is goed gelukt, maar ik zit met een probleempje.

wat is nou de manier om diepe en zware apparaten aan de achterkant te beschermen voor doorhangen?

ik heb al wat gelezen over 't aan de achterkant aanbrengen van een rackprofiel, maar ik zie even niet hoe je vervolgens je apparaten daar aan vast kunt maken als er geen rack-oren aanzitten.

zou leuk zijn als iemand hier wat op wist!

Interessante vraag. Ik heb redelijk wat zware 19" gear gezien, maar eigenlijk nog nooit een serieus geval van 'doorhangen', zodanig dat apparatuur er kapot van ging. Meestal is het zo dat zware gear ook wel meer rackspace inneemt, waardoor de druk van de rackoren over een groter oppervlak op het rack wordt verdeeld.

Het enige apparaat dat bij mij niet netjes recht hangt is een Oberheim Matrix 1000; een apparaat van 1 unit en toch relatief zwaar en diep. Ik hang deze meestal gewoon boven een ander apparaat, zodat-ie een beetje steun heeft.
Zo'n beetje elkaar steunen geeft toch een heel warm emotioneel gevoel in je rack, en dat hoor je onmiddelijk terug in je muziek...

ja, knusjes tegen elkaar hangend, dat heeft toch wel wat he :luv:
;)

maar inderdaad, de meeste apparaten zullen niet zo gauw stuk gaan.. anders zou het hele 19" principe niet gebruikt worden omdat er overal bij iedereen stukken afknappen..

echter in mijn geval betreft het een 19" pc case.. die is geloof ik zonder inhoud al een kilo of 15, en nogal diep. het zou zomaar kunnen dat het houdt, maar ik wil de gok ook niet wagen zegmaar. dat windows crasht is nog te overzien maar als mn hele kast dat gaat doen... ;)

anyway, ik heb zitten denken aan pinnen of een ijzeren plaat over de lengte door 't rack, maar dat lijkt me ook nix, zeker als ik 'm nog es een treetje hoger of lager wil hangen..
zowiezo, precies netjes evenwijdige gaten boren in een rack dat al in elkaar zit is ook nogal een hachelijke onderneming.

ik zou me opzich nog iets kunnen voorstellen bij t idee dat je aan de achterkant ook zon rackprofiel aanbrengt en daar dan een soort houders in schroeft, zodat die de boel vanachter vasthouden. maar of dat soort dingen bestaan.. :confused:

Je kan evt. ook gewoon een rackplank gebruiken. Die zit namelijk op 4 hoeken vast.
Heb je wel een echte serverkast nodig, want je gebruikt dan ook het achter-rackprofiel.
En dan moet je rackplank ook precies op maat zijn voor je serverkast, anders past het niet.
Ik heb zelf ook zo'n rackplank en daar durf ik zowat op te gaan staan (ik doe het niet)

Aan de andere kant: een rackplank is dan wel weer een beetje zonde als je net een rack-pc kast hebt gekocht.
Je zou haast zeggen dat die er ook wel op gebouwd zijn, natuurlijk.

bij sommige 19" racks heb je in het midden van uw linker en rechter zijkant nog een rail voorzien.
waarook van die vierkante bouten inpassen waar ge L profielkes kan inspannen doormiddel van een vijske omzo wat gewicht op te vangen in het midden van uw rackcase. Die L profielkes dienen dan als steun voor uw zwaar toestellen uw toestel leunt er als het ware op, om zo het gewicht mooi te verdelen.

Een simpele oplossing is gewoon wat plankjes op maat en onder uw toestellen plaatsen.

ik heb trouwens laatst nog contact gehad met de zaak die me die kast heeft verkocht, en de meneer daar wist me ook te vertellen dat het raadzaam was het ding vanachter te ondersteunen..

hanz:
een rackplank? dat komt me niet bekend voor.. is dat een soort blindplaat, maar dan horizontaal, ofzo? overigens heb ik een kast van 4u hoog.. maar zonder dingen die geschikt lijken 'm ergens aan te schroeven..

ken:
wat mij handig lijkt is zo'n soort L-profiel aan de achterkant (als we het iig over hetzelfde hebben nu..) dat zegmaar naar binnen steekt. en dan 2 aan elke kant.

trouwens, weten jullie nog plekken op 't net waar je dit soort dingen kunt checken? waar je 't kunt krijgen, of het bestaat, hoeveel het kost, etcetera..

anders moest ik morgen maar eens naar zon p/a-boer gaan.

Ik heb er zo-ééntje:

DN-19-TRAY-1-800.gif

Digitus Vaste tray, 50kg belasting/52,5cm diep/1U hoog (DN-19-TRAY-1-800)
prijs: € 29,95

Deze vaste tray heeft de volgende specificaties:
- Maximaal belastbaar tot 50kg
- diepte 52,5cm
- neemt slechts 1U hoogte in beslag
- geschikt voor alle 800mm diepe Digitus patchkasten en Digitus serverkasten

Maar ik heb dan ook een complete serverrack staan, dus dan heb je daar makkelijk ruimte voor... ;)
Er is ook een minder diepe variant van te krijgen.

Dit soort spul is trouwens te koop bij http://www.nowthatsit.nl en http://www.ppacomputers.nl

Je zou haast zeggen dat die er ook wel op gebouwd zijn, natuurlijk.

Dat zijn ze ook wel. Zeker de wat minder diepe 4U PC kasten kunnen prima alleen aan de voorkant hangen. Vaak hebben ze nog wel een mogelijkheid om ze op een rail te schuiven, maar ik hang al bijna tien jaar dit soort kasten in racken en ik heb er nog nooit eentje uit zien vallen. 1U en 2U servers daarentegen heb ik al vaker scheef zien hangen. Daar moet echt een rail aan (wordt ook vaak meegeleverd). 3U Compaq Proliants zijn ook een drama, want die zijn ontzettend diep (net als sommige Dell's trouwens) en hebben het zwaartepunt (de voeding) achterin.
Maar goed, dat spul is allemaal vele malen zwaarder dan een synth. Het zwaarste dat ik hier heb hangen is mijn Akai S6000 en die hangt gewoon aan z'n voorste oortjes.

Back