Een genormalizede wav geimporteerd in Sonar geeft oversturing.

Derjano

Ouwe rot
Hoiu,

Iemand misschien een verklaring ik heb iets raars ik heb een 48Khz 24 bit wav genormalized.
Vervolgens importeer ik deze wav in Sonar.
Als ik hem in sonar afspeel slaan de meters uit tot + 3db i.p.v. tot odb.
Met nromalize ga je toch tot 0db?
Ik heb geen verklaring hiervoor.
Nu los ik het op door hem 3db naar beneden te gooien in Sonar. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.

groet Derk

Re: Een genormalizede wav geimporteerd in Sonar geeft oversturing.

heb je hem in een ander programma genormalized?
kan dat die dan anders gecalibreerd staat?

Re: Re: Een genormalizede wav geimporteerd in Sonar geeft oversturing.

Re: Re: Een genormalizede wav geimporteerd in Sonar geeft oversturing.

Origineel geplaatst door fjoesz
heb je hem in een ander programma genormalized?
kan dat die dan anders gecalibreerd staat?

In sound forge maar 0db lijkt mij 0db.

Iemand nog een idee? De sequencer zit op een adat rme kaart 48Khz 24 bit?
Misschien iets te maken met 16 en of 24 bit?

0db is nie altijd 0db hoor.. mn protools faders geven bv een andere nul aan dan een surroundscope plugin.. ook van digidesign

das dus al in het zelfde programma

Origineel geplaatst door bassio
hmm vreemd .

kan je in sonar ook instellen hoe er genormalized moet worden ? zoals fjoez al zei , iets met de calibratie.
b.v. in cooledit is 100% 0db , maar je kan hem bv ook op 110% zetten dus wordt er dan harder ge-normalized dan 0db.

hoop dat je hiermee wat kan .

In dit geval gedaan met soundforge. Genormalized tot maximume peak value.

Geen idee volgens mij kan je in het digitale domein alleen normalizen tot 0db daarboven bestaat niet.
Is mij een keer uitgelegd.

Is het een mono file of stereo? Pan je iets. ga je naar een stereo buss of een mono buss in Sonar?

Het is een mono file in sonar naar link of rechts gepanned.
Het feit dat ik het moet pannen heeft te maken dat je bij de drivers van de RME kaart alleen kan kiezen voor de output van een adat stereo kanaal.
Maaar het probleem deed zich volgens mij ook voor als ik een stereo file had en die genormalized had.

Origineel geplaatst door Exzit
Het is een mono file in sonar naar link of rechts gepanned.
Het feit dat ik het moet pannen heeft te maken dat je bij de drivers van de RME kaart alleen kan kiezen voor de output van een adat stereo kanaal.
Maaar het probleem deed zich volgens mij ook voor als ik een stereo file had en die genormalized had.

Volgens mij heeft het dan toch met "Pan Law" te maken.

Een monotrack hard links of rechts gepand stijgt 3dB in waarde (dit is afhankelijk van de pan Law van je DAW programma). Je kan dit ook instellen dat dit +4,5 of zelfs 6dB is.

De reden hiervan is dat een L/R gepand geluid ongeveer even luid moet klinken door één luidspreker dan wanneer het niet gepand zou zijn (en dus door 2 luidsprekers komt).

Ook je RME heeft geloof ik instellingen voor Pan Law, ik geloof dat 3dB het meest natuurlijk klinkt.

Misschien toch best eens een RME/Sonar forum raadplegen.

Origineel geplaatst door Toon

Een monotrack hard links of rechts gepand stijgt 3dB in waarde (dit is afhankelijk van de pan Law van je DAW programma). Je kan dit ook instellen dat dit +4,5 of zelfs 6dB is.

De reden hiervan is dat een L/R gepand geluid ongeveer even luid moet klinken door één luidspreker dan wanneer het niet gepand zou zijn (en dus door 2 luidsprekers komt).

Ook je RME heeft geloof ik instellingen voor Pan Law, ik geloof dat 3dB het meest natuurlijk klinkt.

Thnks ga dan toch even testen want dan zou het met een stereo file dus niet mogen uitmaken als die niet gepanned is.
Wat ik vreemd vind is dat je in sonar bij de RME voor de input je wel kan kiezen tussen monokanalen(of stereo) van de adat. Maar dat je bij de output alleen 8 stereo kanalan kan kiezen.

Origineel geplaatst door Toon

Het is inderdaad het Pan Law fenomeen bij stereo tracks doet hij dit dus niet.
Is nu wel een vervelend iets want het komt eigenlijk door de rme driver die je voorde output geen keuze geeft om een track mono te laten zijn. Moet even kijken hoe ik dit kan oplossen.
Ik zie eigenlijk maar 1 weg en dat is de track in de sequencer gewoon 3 db lager zetten.

Of intussen gevonden in de audio setting is een parameter stereo panning law.
Alleen ik weet niet wat ik daar moet kiezen.

Back