[track][acidjazz] innercity life sunday afternoon mix

jostiii

Patch Slet
Hoihoi,

Ik heb een van mijn all time favourite tracks in de remix gegooid: Innercity Life, origineel van Goldie, nu in een soort van slow dnb, acid jazzy, 2steppy feel. Ideaal voor na een heftige nacht drumnbass op een luie zondagmiddag. Vandaar de naam.

En meteen ook een poging om het "trancebak"-stigma van de Virus weg te halen. En het "minimalistische techno"-stigma van de Machinedrum :D.

Deze track is trouwens mijn eerste productie gebruikmakend van de External Instrument mode in Cubase SX3 (je outboard gear "virtualizen" zodat hij als een VST gebruikt kan worden). En tegen al mijn verwachtingen in eigenlijk werkte dat SUPER relaxt. Zeer acceptabele latency en op de een of andere manier klinkt alles gewoon wat meer *tight* als anders. Ik las in de Cubase SX changelog dat juist die 'external instruments' een soort van automatische delay compensation hebben.

Foutjes in de track: in de intro skipt de drumtrack highhatjes: foutje van Cubase. Had geen zin om een extra take te maken ;) Oh en bij de laatste reverb tail hoor je de noise gate/expander van de finalizer engagen, dat klinkt ook niet echt charmant. Voortaan beter fade-outen dus ;).

Kwa arrangement is het allemaal niet zo heel erg bijzonder hoor. Maar het overall geluidje mag er naar mijn persoonlijke mening zijn, het klinkt allemaal als een klok.

Wat vinden jullie ervan?

parallel27-innercity_life-sunday_afternoon_mix

Groet,
Joost.

ik vind hem in het begin te braaf en te eentonig.
maar Als de 'taf'(?) vocal erin komt, begint ie te lekker te lopen.
goeie track uitgekozen trouwens

Qua mix klinkt het wel erg clean. En ook wel wat schel en hoog.

Als je wat hoog van de snare en kick weghaalt kun je dat waarschijnlijk wel makkelijker mixen.
En de bas mag ook wel wat dikker naar m'n smaak.

Origneel nummer is vet. :)

@Fuse:

Thanks voor de feedback.

Hij is inderdaad best fel in de hoge frequenties. Dat komt denk ik door een jeugdtrauma: vroeger was alles wat ik deed best bassheavy en kreeg ik nooit dat hoog mooi. Nu is het net andersom: hoog klinkt fel en strak, maar toch niet te schel dat je oren er pijn van gaan doen. Door die "focus" op dat hoge ga ik eigenlijk uit automatisme alles wat niet bassheavy is highpassfilteren zodat het laag clean blijft voor de kicks en basslines.

Wat betreft de bas: de bassline is een layer van accoustic upright bass en een bitcrushed basslinetje voor wat extra crunch. Opzich werkt dat bij sommige tonen best leuk omdat ze op elkaar inwerken en aanvullen. Probleem is wel dat het meer aanwezig is in low-mid ipv echt low. Tel daarbij op dat de kick best hoog is gepitcht (express vanwege 2 step stylee) dan wordt het laag al een stukkie leger. Dat is denk ik de oorzaak/reden waarom het echte low niet echt goed is uitgebalanceerd.

Mixbalans is a bitch sometimes ;-)

Coole track, goed gedaan. Mooi sfeertje.

Wel een beetje kort. Ideetje is om de track langer te maken met dat stuk van die vocal en de afbouw meer maten toevoegen. Komt er nog een extended versie?

Voor de rest klinkt hij prima.

Back