Portable battery powered preamp!

Alexander

F.T.W.
Ok het verhaal is als volgt, ik gebruik nu mijn eigen MD speler om wat lokale veldopnames te maken.. nadeel is, ik heb geen mic in. Nu heb ik op school een Prefer MB8 preamp geleend en deze wil ik graag "nabouwen"

Behuizing etcetera is geen enkel probleem, maar ik kom qua suggesties en idee niet verder als een Velleman stereo pre amp..

Heeft iemand een schema, ervaring, tips, truuks enzovoorts?

Het moet dus een 1,5mV > 150mV stereo preamp worden met als power supply een 9 Volts batterij!

Thank you.

Origineel geplaatst door MrM
Wil je persé zelfbouw?

Want ze zijn te koop, helaas zijn ze zeldzaam dus prijzig.

Tja, ik denk voor 60 euro kan ik een aardig zelfbouw projectje starten!! :D En ik vind het heel erg leuk om te doen... nog een voordeel, die krengen zijn zeldzaam omdat weinig mensen ze gebruiken en die van school kan ik dus probleemloos lenen. Maar ja, lenen is lenen en daar hou ik niet zo heel erg van.

Dus, persé zelfbouw! :)

Origineel geplaatst door Alexander
Thanks voor de link!

Phantoom poer is niet nodig! Gebalanceerd, graag! ;)

v48 niet nodig? Hoe wil je "veldopnames" opnemen dan? Met een fijne dynamische microfoon?

Type: Mid-Side Stereo; Electret Condenser Microphone

Directivity: Uni-Directional (stereo); Directive angle 90 or 120° (switchable)

Effective Output Level: -56 dBm ±4dB (0dB=1mW/Pa, 1kHz)

Output Impedance: 1 kohms ±20%, unbalanced

Frequency Response: 100 - 15,000Hz

Maximum Sound Pressure: Level Input more than 110dB SPL

Dynamic Range: More than 80dB

Cord Length: 5' (1.5m)

Power Requirements: DC 1.5V from Manganese Battery (x1)

Battery Life: Approx. 100 hours with Sony AA Battery

Hier heb je twee 9V batterijen voor nodig. Voor verdere vragen PB je maar.

Attachments

• 741.jpg
    741.jpg
    5,3 KB · Bekeken: 108
CA3140 mag ook maar heeft een fet input en dat lijkt me een te hoge ingangsimpedantie voor dat type mic.
uA 741 is haarlemmerolie, overal goed voor en niet kapot te krijgen, universeel verkrijgbaar, aansluitschema's zijn gemakkelijk te vinden op internet, goedkoop, redelijk stabiel, redelijk vlak in Freq tussen 20-22000 (Meer argumenten nodig ?)

Waarom 2 x 9V ( Daar draait het lekker op )

:geslaagd:

Origineel geplaatst door renema
CA3140 mag ook maar heeft een fet input en dat lijkt me een te hoge ingangsimpedantie voor dat type mic.
uA 741 is haarlemmerolie, overal goed voor en niet kapot te krijgen, universeel verkrijgbaar, aansluitschema's zijn gemakkelijk te vinden op internet, goedkoop, redelijk stabiel, redelijk vlak in Freq tussen 20-22000 (Meer argumenten nodig ?)
741 was 30 jaar geleden overal goed voor.
Het ontwerp vraagt om: weinig ruis, lage vervorming, weinig stroomverbruik en een lage voedingsspannig. De 741 is dan geen goede keuze. Normaal gebruik ik meestal LM833's of een andere low noise opamp voor preamps. Deze werken jammer genoeg niet bij zo'n lage voeddingsspanning. Twee 9 volt batterijen in serie zouden een oplossing kunnen zijn.
FF bij www.national.com gekeken, daar hebben ze een LMV722 als low voltage alternatief voor de LM833. Werkt vanaf 2,2 Volt, zou je dus met twee pennlites kunnen voeden. Is een dual ben je meteen klaar voor beide kanalen. In de datasheet staat ook een microfoon voorversterker, helaas alleen in SMD. Waarschijnlijk zijn er wel vergelijkbare typen te vinden die ook in thru hole te krijgen zijn en die op 9Volt kunnen werken, maar da's verder zoeken. Een huis tuin en keuken oplossing zou kunnen zijn met een TL072, die werken vanaf 7Volt. Zoiets als ze hier doen:
http://www.geocities.com/ferocious_1999/md/micpreamp2.html
Alleen heb je dan de 10k weerstand die de biasstroom voor de electret verzorgt niet nodig.
verbeterd transistorontwerp:
http://www.redcircuits.com//Page49.htm

Back