Hoe 'zwaar' is het midi-verkeer?

Jizzy

onderzoekert
Ola,

Ik werk met een virus TI, het midi verkeer gaat via een SB audigy platinum. Ik heb het idee dat deze het midi-verkeer niet aankan, zou dat kunnen? Of is midi qua data per tijdseenheid erg weinig, want dit weet ik eigenlijk niet.
M.a.w. andere midi-engine of is dit overbodig??
Alvast bedankt voor uw kundige mening :)

gr jeroen

Wat is precies je probleem? Volgens mij kan die Creative wel wat aan, maar het zal zeker niet de beste in zijn soort zijn.

De TI heeft nog wat bugs, ik heb ook wel eens timing problemen ermee. Waarom sluit je 'm niet aan via USB?

waarom ik de usb functie (nog) niet gebruik?

omdat deze nog total crap is helaas. tis gebaseerd op usb 1.0 met een max bandbreedte van 1mb/s (als ik het goed heb) wat echt niet genoeg is voor midi + audio. Heb al op meerdere forums zitten bladeren en de meeste TI gebruikers werken nu nog op de 'ouderwetse' manier hopend dat er snel een update uitkomt die de problemen nou eindelijk eens uit de wereld helpt...

Misschien moet je zelf eens wat gaan proberen ipv het geblaat van anderen blindelings over te nemen ;)

Ik heb namelijk ook nog problemen, maar ik kan wel beide USB bussen + 6 tracks midi (meer heb ik nog niet nodig gehad) zonder problemen gebruiken. Die USB bus kan het dus wel degelijk aan. Sure, ze hadden beter USB2 of FW kunnen nemen, maar daar doe je niks aan.

Wie zegt dat ik de usb-functie nog niet geprobeerd heb?? Kom op zeg, tuurlijk wel, dat maakt die bak juist zo mooi. Maar in een track gebruiken is voor mij onmogelijk doorhevig gekraak en getik en enorme latencies.
Maja ontopic weer please, iemand die een duidelijk antwoord voor me heeft??

:okdan:

Ik ben niet op de hoogte van de kwaliteit van de Creative dingen, in mijn ogen is dat nog steeds spul voor gamers en zo. Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk.

Je kan een dedicated midi interface aanschaffen. Zelfs als dat niet helpt dan kan je die altijd nog voor andere midi apparatuur gebruiken, dus een investering voor de toekomst. Voor de kosten moet je het niet laten.

Maar ik heb toch echt het vermoeden dat je probleem bij je Virus ligt. Zoals je misschien gelezen hebt zijn er ook nog mensen die problemen hebben als ze 'm via midi gebruiken. Maar ik geloof dat dat meer over clicks en pops en een onregelmatige arp ging, dan over midi vertraging. Ik heb als ik 'm via USB gebruik nog wel eens dat ie 'achter' gaat lopen, soms tot wel een paar seconden. Heel vaag, en soms moet ik zelfs de TI resetten om 'm weer in sync te krijgen.

Maar wat is nou precies je probleem? Je bent niet echt duidelijk, je zegt alleen maar dat je het vermoeden hebt dat ie het midi verkeer niet aan zou kunnen. Heb je andere midi apparatuur? Zo ja heb je al gekeken of je daar ook problemen mee hebt? Wat voor midi stuur je naar je Virus? Alleen simpele noten of ook veel controllers? Hoeveel kanalen gebruik je tegelijkertijd? Ook problemen als je maar 1 kanaal aanstuurt? Zelfs al zou je 16 kanalen + controllers gebruiken dan zou een beetje midi interface hier geen problemen mee moeten hebben. Mijn midisport 2x2 iig niet.

Vwb Virus via usb:
- losse USB2 controller geprobeerd?
- USB legacy support in de BIOS uitgezet?
- nieuwste software? (duh)
- gebruik je een sequencer die ondersteund wordt? (dus bv geen SX2)

edit: cool :halleluja dit was m'n 303'ste post :D

Re: Hoe 'zwaar' is het midi-verkeer?

Origineel geplaatst door Jizzy
Ola,

Ik werk met een virus TI, het midi verkeer gaat via een SB audigy platinum. Ik heb het idee dat deze het midi-verkeer niet aankan, zou dat kunnen? Of is midi qua data per tijdseenheid erg weinig, want dit weet ik eigenlijk niet.
M.a.w. andere midi-engine of is dit overbodig??
Alvast bedankt voor uw kundige mening :)

gr jeroen

MIDI dataverkeer is HEEEEEL licht. Je kon MIDI al perfect aansturen met tevens uitsturen van verschillende controller-gegevens met een 386, dus nog ver voor het Pentium I tijdperk. Het enige wat zwaar is, is als je een MIDI-dump doet. Dan verzend je alle MIDI instellingen van een apparaat binnen enkele seconden naar een ander apparaat. Maar voor gewoon gebruik moet je eigenlijk geen problemen tegen kunnen komen.

Schaf een fatsoenlijke geluidskaart, danwel midi-interface aan, probeer het dan nog eens en ga dan pas anderen afzeiken als ze je in jouw ogen een verkeerd advies geven...

Beetje jammer weer zo'n reactie, maja dat soort onzin ga ik me tijd niet verder aan verdoen.

De 2 problemen waar ik het meest mee zit, zijn de wisselende latencies, m.a.w. ik krijg het geluid uit de virus niet strak in mijn tracks. De hoeveelheid kanalen die ik uit de virus trek heeft ook invloed op de latencies. Ik gebruik ong. 2 tot 6 kanalen vd virus in mijn tracks. Niet alleen teken ik de noten, ook automation data (filter cutoff, volume, chorus/flanger mix, modulation noem maar op).

Ook heb ik veel last van kraken en tikken wanneer ik de filter cutoff teken.

Heb wel gister de nieuwste updates downgeload en geinstalleerd dus hopelijk helpt dat, er stond bij de beschrijving iig wel dat er aan timing problemen is gewerkt.

Maar wat ik tot nu toe uit eerdere posts begrepen heb is dat mijn creative kaart het midi verkeer van/naar mijn virus aan zou moeten kunnen, dus ga ik geen nieuwe midi-interface aanschaffen.

Iig bedankt voor jullie reacties zover!

Cheers :biertje:

Back