[advies gevraagd] ATARI 1040 ST

TouchTone

oe! knopjes
ik heb syths kort (hehe snap je hem) een ATARI 1040 ST aangeschaft, nu heb ik een sound module nodig die ik wil aansluiten op mijn Atari. Kan iemand mij adviseren naar welke modules te kijken/zoeken en mij mischien vertellen waar ik rekening mee moet houden als ik er een module op aan wil hangen.

hij heeft midi... maar ik zelf ben nog tamelijk nieuw in het midi wereltje... heb tot nu toe grotendeels gedaan met audio files en vst's... van daar ook de vraag

Volgens mij bedoelde OnAcid dat je moet op zoek gaan naar een module die over MIDI-aansluitingen beschikt. De ATARI ST/STfm/STe/TT/Falcon beschikken uiteraard standaard al over de nodige MIDI-aansluitingen maar dat weet OnAcid ook wel denk ik. ;)

Welke module dat moet zijn is een ander paar mouwen. Je kijkt best eens rond op dit forum alsook op de websites van synthfabrikanten om te weten wat er allemaal bestaat en wat de mogelijkheden van die toestellen zijn. Vaak kan je al 'een idee' vormen over de geluiden via demo's die je kan beluisteren. Maar je oordeel vel je best wanneer je een module in de winkel/verkoper uitprobeert.

Enkele mogelijke criteria die je kunnen helpen bij je besluitvorming:

geluidskwaliteit, bedieningsgemak, ondersteuning, synthesevormen, MIDI-specificatie, ...

Misschien kom je bij het lezen van al die info wel enkele termen tegen die niet begrijpt of nader uitgelegd wil zien. Of je vraagt je af of functie X of mogelijkheid Y voor jouw specifieke situatie geschikt is. Dan kan je met deze vragen hier op het forum terecht.

Het belangrijkste is toch wel dat je het toestel moet gezien, gehoord en uitgeprobeerd hebben. Je wil toch weten wat je uiteindelijk gaat kopen en niet achteraf tot de conclusie komen dat je toch beter iets anders had gekocht.

Je kan natuurlijk ook op enkele websites gebruikerservaringen erop nalezen maar je moet dit altijd 'met een korreltje zout' nemen, niet iedereen is objectief in het beoordelen van een bepaald toestel hoor.

bedankt man, maar dan kom ik bij de volgende vraag... ik zoek een 2de hands of wel oude (nieuw mag ook maar ik zit krap in het geld en moet dus inproviseren) module om een beetje dat retro electro geluid te krijgen... naar welke kan ik het best zoeken???

(hey mod.. moet ik daar een ander topuic voor aan maken?)

kan nix vinden alleen een string en een stene schildpad

Back