9u 60hp modular uitbreiden

Leuk om even een gepassioneerde eurocrack draad te lezen ik zit er ook weer hé le maal in. Vandaag eerste (van madness BF reeks) module binnen gekregen. Een Serge resonant Eq klinkt top.

Ik zat wat dingen te lezen van je vreemdgaan op Reddit. Ik ben het wel eens met veel tips.

1. Geen Drum/percussie in je case
2. Geen te veel kleine modules.
Mooie aankoop (serge resonant eq)!!

Ja alle drum modules eruit zou eigenlijk niet gek zijn. Wel moeilijk afscheid nemen van de BIA en dat leuke kleine 707 ding dat ik nu heb. De Dreadbox Drips neemt dan wel weer erg veel ruimte in, op het totaal van mijn kleine rack. Dus die mag wel weg...

Die kleine modules passen wmb wel bij het formaat case/ruimte en het feit dat de nadruk niet ligt op 'live' aan knoppen draaien. Misschien weet ik ook niet wat ik mis, maar ik vind het wel best eigenlijk, zelfs met mijn kolenschoppen.

Gebruik je moog cases?
Ik zou kijken of je die Behringer voedingen extern of achterop kunt schroeven.
Heb je meer Rack space :)

Deze ben ik zelf mee bezig van Moog.
Hout er af
En gx-16 4pin connector
image.jpg

image.jpg

Gebruik je moog cases?
Ik zou kijken of je die Behringer voedingen extern of achterop kunt schroeven.
Heb je meer Rack space :)

Deze ben ik zelf mee bezig van Moog.
Hout er af
En gx-16 4pin connector
Bekijk bijlage 3855543
Bekijk bijlage 3855544
Ziet er goed uit. Ja die behringer voedingen irriteren, maar helaas heb ik 2 linkerhanden wat dat betreft...

Ik zat wat dingen te lezen van je vreemdgaan op Reddit. Ik ben het wel eens met veel tips.

1. Geen Drum/percussie in je case
Waarom zou je geen drum/percussie in je rack kunnen hebben, als je iets met ritmes wil dan zal je toch iets in die richting er bij moeten zetten
2. Geen te veel kleine modules.
Als je wat utilities wilt dan ontkom je niet aan kleine modules, denk bijv aan vca's, een sequential switch of dat soort dingen maar als je er maar niet teveel hebt want dan kan je met de hoeveelheid connectors in de problemen komen.
Verder heb ik zelf ook het liefst wat bredere uitvoeringen van modules maar toch kan voor mij een paar iets smallere modules die toch de juiste functionaliteit hebben wel goed zijn anders kan je tekort aan ruimte in je rack krijgen en dan blijf je omhoog gaan van 6 naar 9 naar 12 U enz en dan werkt het niet meer comfortabel omdat modules zo hoog zitten.

De Behringer Go heb ik weer terug in de doos gedaan, dat ding nam wel veel plek in met 2x 140 hp dus ik heb vorige week een 3U rack van Behringer erbij gekocht, toch wel handig want dan kan ik daar wat modules inzetten die ik niet meer kwijt kon en dan kan ik dat rackje zo nu en dan pakken als ik die modules wil gebruiken, zo dus;

IMG_20241129_094352.jpg

Laatst gewijzigd:
ik vind het moeilijk om eurorack advies te geven.
Het is heel persoonlijk.

Zo een regel als "geen drums in je rack" slaat nergens op.
Er zijn juist veel dance producers die alleen maar percussie in hun rack hebben.
Het hangt er dus helemaal vanaf wat je met je euro wilt doen.

Het punt is wel dat je je af moet vragen wat je wilt en vandaar moet gaan kijken..

Mijn filosofie, insteek is

- mijn rack is geen groovebox. Dus geen drums, sample modules etc, daar heb ik drum machines en samples voor. ( dat kan voor een ander juist weer heel anders zijn )
- Quantizers zijn belangrijk vooral als je "muziek" wilt maken
- line in en out modules, mixers,
- veel chaos, random
- fx analoog, tape, spring en bbd chorus de rest via doepfer fx input modules
- veel zelfbouw

Ik heb 3 racks
1. timed, sequenced fx rack, met filters
2. Meer standaard modular met veel duplicate modules, vca's, vco's, lfo's envelops
3. Meer high end rack met wat Buchla, Intelijel en Dave Rossum, modules.

ik vind het moeilijk om eurorack advies te geven.
Het is heel persoonlijk.

Zo een regel als "geen drums in je rack" slaat nergens op.
Er zijn juist veel dance producers die alleen maar percussie in hun rack hebben.
Het hangt er dus helemaal vanaf wat je met je euro wilt doen.

Het punt is wel dat je je af moet vragen wat je wilt en vandaar moet gaan kijken..

Mijn filosofie, insteek is

- mijn rack is geen groovebox. Dus geen drums, sample modules etc, daar heb ik drum machines en samples voor. ( dat kan voor een ander juist weer heel anders zijn )
- Quantizers zijn belangrijk vooral als je "muziek" wilt maken
- line in en out modules, mixers,
- veel chaos, random
- fx analoog, tape, spring en bbd chorus de rest via doepfer fx input modules
- veel zelfbouw

Ik heb 3 racks
1. timed, sequenced fx rack, met filters
2. Meer standaard modular met veel duplicate modules, vca's, vco's, lfo's envelops
3. Meer high end rack met wat Buchla, Intelijel en Dave Rossum, modules.
Het is ook heel persoonlijk voor iedereen.
Voor mij is zo'n klein los rackje wel handig want die kan ik nu een paar dagen voor m'n Arturia rack zetten maar die kan ik ook bij m'n neutron zetten, je zet het heel makkelijk daar waar je het nodig hebt.
Ik red het nog met eentje maar ik heb al gedacht dat als ik nog ga uitbreiden dat ik dan bijv een 3u met wat fx/granulair maak en bijv een 3u met wat ritmespul er in en al naar gelang hoe m'n stemming is pak ik dan dat rackje er bij wat ik nodig heb.
En als ik even niets doe zet ik het in een soort stellingrack wat tegen de muur staat, daar staat nog meer wat ik niet zo vaak gebruik en staat m'n desk niet propvol.

je zou nog een 2 rijtjes rackbrute kunnen halen.
Ik heb ook 2 rackbrutes en vind het een fijn formaat.

Wellicht ooit ook doen wat @MstrFX heeft gedaan om die power supply module eruit te krijgen.

Nou begrijp me niet verkeerd als je weleens iets leest van mij over indeling of keuzes heb ik geen regels en dat is ook leuk aan modular.

Maar voor beginners of mensen met vragen is mijn voorstel wel..
1. Begin met semi modular
2. Kies een archetype voor je case.
Monotrail heeft hier een wijs filmpje over.

Ik heb vaak het idee dat er te weinig gebruik gemaakt wordt van a-typisch modele gebruik maar mijn a-typische draad over euro had geen draagvlak 😂

in eurorack is niets a-typisch of juist alles. dat is de hele aard van modular.
neem nu een vco, vca, vcf, lfo, 2 envelopes een mixer en wat attenuators.
Die kun je al zo raar patchen dat er niets typisch meer aan is.

Denk dat modular een leerweg is over soundesing en techniek. dat is het voor mij iig wel geweest.
Ik vind juist dat vanilla modules worden vergeten.
Juist dat is de basis en als je die overslaat word het nooit wat.

maar ja dit is alleen maar mijn persoonlijke insteek.

1. Begin met semi modular
Ik zou juist exact het tegenovergestelde voorstellen.
Volgens mij zijn mensen die met modular bezig zijn van die eigenwijze mensen die het liefst zelf bedenken wat het beste is voor ze, gelukkig heb ik daar geen last van. :D ;)

Op zich ben ik het wel met @MstrFX eens;gewoon een leuke semi modular zodat je aan patchen went en gaat begrijpen hoe het een en ander werkt en dan dat aanvullen met bijv een maths, sequential switch enz zodat je al lekker op gang bent.
De eerder genoemde semi modulars in het begin van het topic zijn allemaal apparaten van een paar honderd euro en dan in een rack met wat leuke modules en je bent voor relatief weinig geld klaar om de eerste tijd lekker bezig te zijn en dan krijg je vanzelf wel de inzichten die je nodig hebt om later de semi modular te verkopen en wat losse dingen erbij te kopen.
Zo zou ik het doen.

2. Kies een archetype voor je case.
Monotrail heeft hier een wijs filmpje over.
Ja goede tip, hij heeft vaak duidelijke en interessante clips wat hij maakt.
Ik geloof dat het al eerder is gezegd in deze draad dat het wel goed is om je van tevoren wat te oriënteren want je ziet al snel door het bos de bomen niet meer en de keuze is reuze.
Makkelijk als je precies weet wat je wilt maar duur en onoverzichtelijk als je zonder richting maar wat los en vast koopt en in een rack plempt.

Laatst gewijzigd:
Ja alle drum modules eruit zou eigenlijk niet gek zijn. Wel moeilijk afscheid nemen van de BIA en dat leuke kleine 707 ding dat ik nu heb. De Dreadbox Drips neemt dan wel weer erg veel ruimte in, op het totaal van mijn kleine rack. Dus die mag wel weg...
Als je iets met ritmes wil dan zijn er ook drummodules met meerdere voices ipv allemaal los, dat scheelt in ruimte en connectoren.
Ik heb toen al die QD genoemd en ik heb zelf voor een BST en een KSP van Arturia gekozen zodat ik de sequencer los heb staan en ook re gebruiken is voor m'n synths.
Daarnaast zijn sequencers als modules vaak flink aan de prijs en wil je echt iets uitgebreids dan zijn ze duur en nemen veel ruimte in over het algemeen.
Alles komt neer op keuzes maken uiteindelijk anders zit je op een gegeven moment met een complete wand als rack, leuk als je de ruimte en het geld hebt maar voor mezelf stel ik wel enige grenzen.

Ja die Quad drum had ik bijna gekocht... Ik heb een SQ64 van Korg, opzich leuk ding. Arturia producten lopen bij mij nooit stabiel sync met ableton... ik heb een BSP gehad KS en een DB Impact, allemaal hetzelfde probleem. Verder opzich fijn spul, dus wel jammer. Ik ben er nog niet helemaal ovet uit wat ik qua drum wil. Ik denk eerst maar even daadwerkelijk wat tijd spenderen met gebruiken wat ik heb, voordat ik beslissingen neem.
Ik ven trouwens zelf semi modular begonnen. Ik heb hier een Grandmother en een 0 COAST. Ik heb ook een Nyx mkII gehad en zo'n Hades eurorack module, maar die heb ik helaas verkocht.
Als ik nu overnieuw zou beginnen zou de Taiga keys wel hoog op mijn verlanglijstje staan denk ik...

Back