Suzuki SX500

D

Deleted member 18007

Guest
Omdat ik toch wel de sound van de DK80 miste, heb ik een SX500 gescoord.

Nu willen de tiptoetsen niet goed meer reageren dus heb ik de suzuki opengeschroefd.
Als ik de printplaat van de toetsen bekijk, zie ik zilverachtige creme (coolpasta :D?) zitten. Is dit spul juist bedoeld om beter contact te maken?

Zo ja, waar kan ik dat goedje verkijgen?
Zo nee, wat is dan de oplossing? Puntjes solderen? (dit is bij een van puntjes volgens mij al gebeurd)

Graag raad om deze wonderschone vintagebak weer lekker aan de praat te krijgen :D

Als ik jou was zou ik hem lekker vanuit een computer of midicontroller programmeren. laat die knoppen lekker zitten joh.

Dank falafelbiels,

Echter, als ik een sound wil editten vanuit een sequencer, zal ik wel het knopje "write"moeten gebruiken. Deze functioneert ook niet lekker....

Hmmmm, da's lastiger. Ik zou in ieder geval niet de moeite nemen om alle numerieke toetsen schoon te maken. Dat opslaan is ook een beetje overschat, aangezien hij er maar 10 geheugenplaatsen voor heeft. Ik maakte er altijd (nou ja ik deed ook andere dingen) een geluidje mee, dat vervolgens netjes in de sampler werd opgeslagen (gesampled ja).

Poetsen kan ook...

Ach dat schoonmaken valt wel mee. Met 5 minuten opengeschroefd en 5 minuten om een wattenstaafje over de contactpuntjes te halen....

Ik heb een sampler, maar heb nog steeds geen tijd genomen om deze goed te ontdekken en zelf vind ik een gesamplede synth toch anders klinken dan het origineel, maar misschien een m**renn**ker die daar oplet?!

Ik ga de vraag hier anders stellen.
Hoe kan ik versleten contactpuntjes op een snelle handige manier repareren?

Re: Suzuki SX500

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
Omdat ik toch wel de sound van de DK80 miste, heb ik een SX500 gescoord.

Nu willen de tiptoetsen niet goed meer reageren dus heb ik de suzuki opengeschroefd.
Als ik de printplaat van de toetsen bekijk, zie ik zilverachtige creme (coolpasta :D?) zitten. Is dit spul juist bedoeld om beter contact te maken?

Zo ja, waar kan ik dat goedje verkijgen?
Zo nee, wat is dan de oplossing? Puntjes solderen? (dit is bij een van puntjes volgens mij al gebeurd)

Graag raad om deze wonderschone vintagebak weer lekker aan de praat te krijgen :D

Die contacten horen hartstikke droog te zijn, geen contaktspray, geen prut en geen nivea.
Als ze gesoldeerd zijn, dan zijn ze goed ver[CENSUUR]kt. Zoek een andere met veel uiterlijke schade of kapotte electronica en vervang de hele print voor de knoppen. Dat kan ook een Siel EX-800 zijn, dat is namelijk dezelfde bak maar dan met de originele naam. Ik weet niet of de knoppenprint van de DK-80 past. Gezien het feit dat het om een desktop model gaat is die kans wel aanwezig.

Ik kan me jou liefde voor het ding wel voorstellen, ik heb dat ook. Ik kocht enkele jare geleden een Ensoniq SQ-1 die ik verwarde met de ESQ-1 via marktplaats.nl Het ding zou in zeer goede staat zijn, maar bleek dat alles behalve. Ik zou hem eigenhandig repareren en in originele staat terug brengen om hem vervolgens te ruilen. Ik heb hem op diverse sites te ruil aangeboden, maar ik geloof dat ik hem hou. Ik vond het gewoon zielig hoe dat ding behandeld was, waarvan nu geen spoor meer is te zien.

Verder heb ik een Siel DK-70 die door een der vorige eigenaars voor jaren in de kast is weggezet met de batterijen er nog in. Finaal verrot van binnen. Het plastiek begon te vervormen of stond het ding op de kachel. Toen ik hem openhaalde bleek de electronica ook al ligt aangetast te zijn. Ik heb dat schoongemaakt en de kast weggegooid op enkele stukken onaangetaste bovenplaat na. Omdat DK-70's niet veel worden rondestrooid en al helemaal niet in onderdelen, heb ik besloten om er een houten kast a-la-moog omheen te bouwen waar ik nu mee bezig ben.

De tekeningen zijn al klaar, maar ik ben er nog niet uit of ik het lichte beuken of donker eiken zijn gaan gebruiken.

ik wordt oud......

ik wordt oud......

Vergeten:

Gewoon schoonmaken met warm, dus niet heet, water en afwasmiddel. Zowel de rubberknoppen als de printplaat. Haal de print er wel helemaal uit en zorg ervoor dat er hoe dan ook geen spanning meer op staat, dus ook niet van een geheugenbatterij. Helemaal onderdompelen heeft geen zin, maar de contakten zelf schoonmaken met een zachte doek en een afwassopje. Daarna afdrogen met een zachte doek en een paar dagen goed laten drogen voor je het weer in elkaar zet. Droog het niet op een kachel of met een fohn, daar houd het rubber niet zo van. Als het sneller moet is droogblazen met je mond het beste. (vermits je niet zo'n zware roker bent dat je dan accuut zonder lucht komt te zitten en dientengevolge subiet in de gele racewagen compleet met licht en geluidseffecten per ommegaande het plaatselijk ziekenhuis met een bezoek verrast)

Gebruik NOOIT, NEVER, NIE, JEMAIS vloeistoffen zoals thinner, aceton, terpentine, benzine of ontvetters die in de motorenwereld worden gebruikt. Een gedoceerd drupje alcohol mag wel als voorbewerking, maar daarna direct afwassen met een gewoon allendaags afwassopje.

Op deze manier heb ik al eens een heel 5 octaafs toetsenbord aan de praat gekregen die het slachtoffer was van jarenlange nicotine coating via het opdamp proces.

Re: Re: Suzuki SX500

Re: Re: Suzuki SX500

Als ze gesoldeerd zijn, dan zijn ze goed ver[CENSUUR]kt.

Ik weet niet of je ooit een SX500 met helemaal weggesleten contacten gezien hebt?
Er zit namelijk geen koper onder die contacten, dus ze kunnen echt helemaal van de print afslijten, zover dat je dus alleen nog maar blank epoxy over hebt. Dan helpt schoonmaken helemaal niks meer (erger nog, als het zo los zit, dan schraap je daarmee het restantje ook nog even snel weg...)

Als zo'n contact helemaal weg is kun je vanaf de printbanen die naar het verdwenen contact toelopen wat dunne stukjes draad doortrekken zodat je een soort alternatief contact fabriceert.

Een beter alternatief is natuurlijk het materiaal dat verdwenen is weer terug aanbrengen. Ik ben alleen niet zeker wat het is. Als het koolstof is dan kun je gewoon een malletje maken en het er opnieuw opspuiten. Koolstof wordt verkocht in spuitbussen voor TV-reparatie (achterkant beeldbuizen). Maar ik ben bang dat het een opgedampt metaal is.

Ik zal vanavond eens kijken. Ik heb de schroeven er toch niet inzitten, dus heb em zo open. Ik heb volgens mij ook een knoppie welke wat minder reageert.

Zo heb net ff de printplaat eraf geschroeft. Dikke kabel losgemaakt.
Met een wattestaafje en 99.7 % alcohol middeltje de rubbere contactpuntjes
aan de onderkant van de plasticknopjes schoongemaakt. En ook de contactpunten op de printplaat. Schroeven weer erin (anders kan je het niet goed testen). En ze reageerden allemaal perfect. Nou mot ik wel even bijvermelden dat ik niet heb gekeken welke het niet goed deden, maar van 1 ben ik redelijk zeker. Maar na de kleine beurt deden ze het in iedergeval allemaal soepel.

Mocht het bij jou niet werken, dan kan je ook nog een gummetje gebruiken. En dan niet ruw te werk gaan, maar gewoon rustig en een paar keer. Het werkt hetzelfde als het schoonmaken van de toetscontacten van een Korg Poly6. Check:

http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/keyclean2.html

En dan maar hopen dat ze het weer een tijdje blijven doen.

En ik neem aan dat je weet dat pijltje omhoog en omlaag alleen werkt om de waardes van een parameter te veranderen. Je kan er niet mee door je patches of parameters heenlopen. Dus hard drukken heeft geen zin. Als ze goed werken, dan kan je deze gewoon inhouden en zie je de waardes bijv van 1 tot 15 doorlopen. Je hoeft dus niet 15 keer te drukken. Klinkt logisch, maar op 1 of andere manier kreeg ik het idee, dat ik dat net pas ontdekte :D

Parameter 21 loopt trouwens t/m 61 en dus niet tot 15 zoals de behuizing of handleiding zegt.

Laatst gewijzigd:
Allen bedankt voor meedenken en tips.

Ik ga eerst nog een track afmaken (moet voor 01-01-06 af :)) en dan ga ik de SX500 reviseren. Ik laat hier weten (met foto`s) hoe het afloopt.

:okdan:

Re: Re: Re: Suzuki SX500

Re: Re: Re: Suzuki SX500

Origineel geplaatst door etaoin
Ik weet niet of je ooit een SX500 met helemaal weggesleten contacten gezien hebt?
Er zit namelijk geen koper onder die contacten, dus ze kunnen echt helemaal van de print afslijten, zover dat je dus alleen nog maar blank epoxy over hebt. Dan helpt schoonmaken helemaal niks meer (erger nog, als het zo los zit, dan schraap je daarmee het restantje ook nog even snel weg...)

Als zo'n contact helemaal weg is kun je vanaf de printbanen die naar het verdwenen contact toelopen wat dunne stukjes draad doortrekken zodat je een soort alternatief contact fabriceert.

Een beter alternatief is natuurlijk het materiaal dat verdwenen is weer terug aanbrengen. Ik ben alleen niet zeker wat het is. Als het koolstof is dan kun je gewoon een malletje maken en het er opnieuw opspuiten. Koolstof wordt verkocht in spuitbussen voor TV-reparatie (achterkant beeldbuizen). Maar ik ben bang dat het een opgedampt metaal is.

hebben ze hem dan als drumpad gebruikt? Mijn DK-70 is de friste ook niet meer, maar ik heb inderdaad nog nooit gezien dat ze finaal zijn weggesleten. Volgens mij is er dan ooit wat anders gebeurd zoals schoonmaken met aceton etc. nadat ze hem hebben verkloot hebben ze dan maar verkocht. Aldus, dat is mijn vermoeden. Die koolstof legering is namelijk vrij hard en slijtvast. Het rubber van de knoppen zelf is het eerste wat bij een eerlijk gebruik kapot gaat.

Die koolstof (wat inderdaad een opgedampte legering is) verslijt je niet bij normaal gebruik, in een potmeter wel, maar meestal zijn de koperen "voelers" die er overheen glijden eerder versleten terwijl de koolstof nog goed is. Dit is het geval in de masterfaders van mijn Tascam M1024 mixer.

Als het je puur om de sound gaat en je handig bent, dan zou je de electronica in een mooie houten "vintage look" kast kunnen bouwen en drukknoppen kopen die je via bekabeling vast soldeerd aan de print. Er moet ergens op de print een plekje zijn waar je kan solderen. Misschien onnodig te vertellen omdat je het mogelijk al weet: gebruik zo weinig mogelijk soldeertin.

Vergelijkbare discussies

Back