Prophet 5 rev2 is in da house

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Allereerst: heb zelf geen server ruimte meer en zal de files naar Dennis mailen......

Ok, heb de pro 5 rev 2 sound op m'n rev 3 proberen na te maken. Eerst de knoppen in dezelfde stand gezet . Dat werd dus hellemaal niets. De keyboard scaling, de snelhheid van de envelope, de cut off frequentie van de filter en de lfo snelheid...echt alles was anders. Dit verbaasd me ook eigenlijk niet zoveel (ik heb deze sound ook niet opgenomen).
Hierna de knoppen stand gelaten voor wat ie is en gewoon de sound proberen na te maken. Weer kreeg ik te maken met scaling e.d. dat wil zeggen, als ik C1 ongeveer hetzelvde had klinken dan klonken C2 en C3 weer net iets anders qua cutoff, envelope e.d.
Ik heb maar een soort middenweg gekozen zoals je zult horen...
Dan de sound....die van de rev 2 is dus echt duidelijk mooier. Het klinkt verfijnder en warmer. De rev 3 klinkt wat agressiever of wat meer grainy (alsof je de rev 2 door een goedkoop mengpaneel heen hoord ofzo...:confused: )
De unison van de twee vond ik weer niet zo veel verschillen. Nou ja, mischien wel verschillend maar niet echt duidelijk welke ik mooier vind. Ik ben niet zo'n fan van de unison funktie dus mischien vandaar.

Anyway, jullie zullen het zelf wel horen als Dennis de files post...

En als jullie het nou eens andersom doen, dat wil zeggen radiance maakt een sound waarvan hij hem erg mooi vind op zijn rev3 en dennisb maakt die sound na op zijn rev2 ? ben daar wel benieuwd naar.

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Als ik enkel deze 2 wavs vergelijk, klinkt de rev2 "natter".

klinkt als geiler

Origineel geplaatst door virkaz
zo, die ziet er nog goed uit dennis! hoe kan dat?... nooit op gespeeld oid?

tja maf he, de fotos van de verkoper waren wat wazig en ik had eigenlijk niet verwacht dat ie er zo netjes uit zou zien, er zit geen krasje op het stalen geverfde gedeelte, mischien een keer vervangen ofzo.

Vergelijking Rev 2 - Rev 3

Vergelijking Rev 2 - Rev 3

Origineel geplaatst door radiance
Allereerst: heb zelf geen server ruimte meer en zal de files naar Dennis mailen......

Ok, heb de pro 5 rev 2 sound op m'n rev 3 proberen na te maken. Eerst de knoppen in dezelfde stand gezet . Dat werd dus hellemaal niets. De keyboard scaling, de snelhheid van de envelope, de cut off frequentie van de filter en de lfo snelheid...echt alles was anders. Dit verbaasd me ook eigenlijk niet zoveel (ik heb deze sound ook niet opgenomen).
Hierna de knoppen stand gelaten voor wat ie is en gewoon de sound proberen na te maken. Weer kreeg ik te maken met scaling e.d. dat wil zeggen, als ik C1 ongeveer hetzelvde had klinken dan klonken C2 en C3 weer net iets anders qua cutoff, envelope e.d.
Ik heb maar een soort middenweg gekozen zoals je zult horen...
Dan de sound....die van de rev 2 is dus echt duidelijk mooier. Het klinkt verfijnder en warmer. De rev 3 klinkt wat agressiever of wat meer grainy (alsof je de rev 2 door een goedkoop mengpaneel heen hoord ofzo...:confused: )
De unison van de twee vond ik weer niet zo veel verschillen. Nou ja, mischien wel verschillend maar niet echt duidelijk welke ik mooier vind. Ik ben niet zo'n fan van de unison funktie dus mischien vandaar.

Anyway, jullie zullen het zelf wel horen als Dennis de files post...

Dag Dennis,

Alvast dikke proficiat met je Prophet 5 Rev 2. Hij ziet er echt wel heel mooi uit!

Ik vind wel als jullie een Rev 2 met een Rev 3 met elkaar willen vergelijken toch wel iets grondiger te werk moet gaan dan foto's te maken van de knoppenstanden.
Ik krijg op mijn eigen Rev 3 geen twee keer 'identiek' dezelfde klank gemaakt met enkel een patchsheet. Daar heb ik de 'system exclusive' gegevens voor nodig om nauwkeurig de waarde van iedere knop te kennen tussen bijv. 0 en 128. Afwijkingen in de knoppenstanden geven een ander geluid, en zeker als in 'alle' knopinstellingen een afwijking zit.
Lijkt me dus een beetje moeilijk om aan de hand daarvan conclusies proberen te trekken, want je bent gewoon twee klanken aan het vergelijken die op hetzelfde toestel ook al anders klinken.

Dennis, als jij een Cassette Mod op je Rev 2 hebt, dan heb ik een utility waarmee je de *.wav dump van een Rev 3 zou moeten kunnen converteren naar die van een Rev 2.
Ik heb de utility zelf nooit kunnen testen aangezien ik enkel een Rev 3 heb. Maar in principe moet het werken. Dan weet je tenminste 100% zeker dat de knoppen op beide apparaten identiek ingesteld zijn.
Dan kan je conclusies trekken.
Het zou tof zijn als iemand dit eens vastlegt, dat voor eens en altijd dit mysterie de wereld uit is.

Als je bij Wine Country eens informeert, het is best mogelijk dat de Cassette Mod nog verkrijgbaar is, moest deze interface er nog niet opzitten. Dan kan je je klanken veilig stellen als je ooit je batterij moet laten vervangen.

Laat maar iets horen als je de utility nodig hebt.

Greetz,

Jos

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ik persoonlijk dus niet, ik vind een rev 5 MKS 80 eigenlijk niet veel meer dan een
veredelde MKS 70 vooral nadat ik jarenlang een rev 3 en 4 heb gehad, toen ik
destijds een 5 kocht viel me die echt heel erg tegen.
Maar goed eigenlijk gaat de vergelijking ook niet helemaal op bij de Prophets, het
verschil is daar namelijk een stuk groter, maar ja dat is dan ook weer mijn persoonlijke
mening/ervaring, een rev 2 is werkelijk geweldig een 3 heeft mij nooit kunnen bekoren.

ik had ook eerst een mks80 rev3 (van philip de wilde) en weer weg gedaan omdat ik wat anders wou uit proberen, ik had m niet zo lang gehad mischien niet lang genoeg om m zo goed te kennen dat ik duidelijk verschil hoor, toen ik toevallig een keer een wavje terug hoorde van mezelf was ik daar weer zo van onder de indruk dat ik met alle geweld weer een mks80 terug wilde, omdat ik benieuwd was naar de rev5 en ook genoeg verhalen heb gelezen dat die ook zijn eigen kwaliteit heeft heb ik een rev5 gekocht waar ik dus heel tevreden mee ben. Wat me wel opvalt is dat ik veel makkelijker iets heb wat door de rest van de mix past, bij die rev3 klonk het op zichzelf altijd erg goed maar in de mix stond het altijd een beetje apart ofzo. Ik ga niet internationaal jagen maar als ik in Nederland toevallig een keer een rev4 tegenkom dan wil ik die er wel weer bij hebben, ook om ze dan eens echt te kunnen vergelijken. Het is geen jupiter maar een jupiter is ook zeker geen mks80. Vooral snappy akkoorden met een reverbje erover is prachtig uit de mks80.

Ik ben bang dat het met een tapedump ook niet gaat lukken.
Zijn gewoon 2 totaal verschillende synthesizers.
Het is al een cs15 en een minimoog vergelijken.
Met de zelfde standen krijg je niet het zelfde geluid omdat de vco's vcf's adsrs' vca's etc gewoon anders zijn.
Die van de rev3 zijn een beetje flauw en die van de rev2 bloedmooi :)

Origineel geplaatst door dennisb
klinkt als geiler

:) Dat is dan misschien een gevolg, maar wat ik met "natter" bedoel is toch iets anders :). Het is moelijk in woorden uit te leggen. Maar in de wav van de rev3 klinken de hoge tonen wat scherp, steriel, hard. In de wav van de rev2 hebben ze iets aangenaams in zich, afgerond, subtiel en toch groots in klank. Als een grote zeepbel die in een watertank kapotspringt. Vandaar "natter" ;).

Niet dat ik adhv 1 wavje dat wil uitbreiden naar heel de synth. Daarvoor zou ik meer vergelijkingen moeten horen.

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
:) Dat is dan misschien een gevolg, maar wat ik met "natter" bedoel is toch iets anders :). Het is moelijk in woorden uit te leggen. Maar in de wav van de rev3 klinken de hoge tonen wat scherp, steriel, hard. In de wav van de rev2 hebben ze iets aangenaams in zich, afgerond, subtiel en toch groots in klank. Als een grote zeepbel die in een watertank kapotspringt. Vandaar "natter" ;).

Niet dat ik adhv 1 wavje dat wil uitbreiden naar heel de synth. Daarvoor zou ik meer vergelijkingen moeten horen.

ik snap wat je bedoelt hoor maar ik kon het niet nalaten m in te koppen

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik ben bang dat het met een tapedump ook niet gaat lukken.
Zijn gewoon 2 totaal verschillende synthesizers.
Het is al een cs15 en een minimoog vergelijken.
Met de zelfde standen krijg je niet het zelfde geluid omdat de vco's vcf's adsrs' vca's etc gewoon anders zijn.
Die van de rev3 zijn een beetje flauw en die van de rev2 bloedmooi :)

Je hebt een punt. Las net in Keyfax dat de 40 presets van de Rev 2 niet meer bruikbaar waren voor de Rev 3. De presets werden door John Bowen opnieuw geprogrammeerd.
Converteren zal dus inderdaad weinig zin hebben.

Re: Vergelijking Rev 2 - Rev 3

Re: Vergelijking Rev 2 - Rev 3

Origineel geplaatst door Lt_picard
Dag Dennis,

Alvast dikke proficiat met je Prophet 5 Rev 2. Hij ziet er echt wel heel mooi uit!

Ik vind wel als jullie een Rev 2 met een Rev 3 met elkaar willen vergelijken toch wel iets grondiger te werk moet gaan dan foto's te maken van de knoppenstanden.

dank je Jos, en ik ben het ook met je eens, ik achtte dit in eerste instantie ook zinloos maar het is een poging het verschil te laten horen, eigenlijk moet ze naast elkaar staan op dezelfde apparatuur opgenomen en het liefst dan nog muzikaal ingezet, externe opslag mogelijkheid heb ik niet helaas

Hee Dione,

Zo'n bak is volgens mij echt wat voor jou.... of een MM+ LAMM ofzo..

Origineel geplaatst door dennisb
ik heb bij daglicht nog wat geschoten, de grote zijn best leuke buro achtergrondjes

http://myvision.eu/pub/p52/daylight/

en

http://myvision.eu/pub/p52/daylight/big

nu hou ik op met patsen hoor

aaargh
hey vraagie
dus de ssm versie heeft de mogelijk om by elke osc alle wave forms allemaal aan te zetten [voor de rijke harmonics ] net asde cems hebben in rev3 en de mn pro one heeft ok
ik dacht dat dat evt anders was?
mooie bak ...goeie camera ook :D

Origineel geplaatst door dione
Shit,wat ziet ie er netjes uit...:D

Ben bang dat ik je toch weer eens moet gaan opzoeken...of je neemt 'm eens mee hier naar toe,kijken hoe ie klinkt door een Eventide H8000fw...:peukie:

ik stel voor dat degene die het minste te versjouwen heeft zichzelf gaat verplaatsen, je bent ook nog nooit hier op kantoor geweest en dat moet er ook maar eens van komen, neem die Eventide H8000fw maar mee dan, of niet natuurlijk want dat droge brood en dat water komt me me neus uit onderhand 8o) maaruh alex heeft helemaal gelijk dit is de hardkoor bak bij uitstek, dit scheurt, krijst en kraakt wel zo belachelijk bruut, je weet echt niet wat je hoort. Ik heb nog geen enkele behoefte gehad er effect overheen te gooien, wel even gedaan maar dat haalde eigenlijk meer de essentie weg dan dat het er mooier van werd ofzo.

Origineel geplaatst door R-ond
aaargh
hey vraagie
dus de ssm versie heeft de mogelijk om by elke osc alle wave forms allemaal aan te zetten [voor de rijke harmonics ] net asde cems hebben in rev3 en de mn pro one heeft ok
ik dacht dat dat evt anders was?
mooie bak ...goeie camera ook :D

ja je kan alle wave forms tegelijk aan zetten maar ze drukken elkaar wel weg, het wordt minder gedefinieerd dan, kan ook mooi zijn natuurlijk, qua mogelijkheden zijn ze volgens mij gewoon precies hetzelfde allemaal, het resultaat klinkt dus blijkbaar wel anders. De camera is een Sony Cyber-shot DSC-N2, aanradertje, niet belachelijk duur maar met daglicht kan je er behoorlijk scherpe fotos mee maken. Wachten op het avondlicht en dan de schittering zoeken, ook een leuke bezigheid moet ik zeggen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back