Vocalen Synthese

mikeyd

Stamgast
Iemand enig idee/tips hoe je van die Choir achtige...ahhhhhhhhhhhhh geluiden uit een synth kan halen.
Wat voor oscilatoren golfvorm moet ik gebruiken? apparte effect instellingen noem maar op, want ik heb geen idee.
Of kan dit alleen met een additive / wavetable synth?

Alvast bedankt

doe es een search op dit forum op "koortjes" of "choir" :)

Je kan met heel veel synthese-vormen koortjes maken. Maar je moet wel over voldoende filters + modulatiemogelijkheden beschikken wil het realistisch klinken.

Met FM kan het, met subtractief kan het, met wavetable kan het, met additief kan het, dan heb je nog fourier, vosim maar daar ben ik niet zo bekend mee; die zijn best wel ingewikkeld vind ik. Maar daar moet het ook mee kunnen

Origineel geplaatst door richard2000
Supersaw en daarachter een formantfilter kom je een heel eind, zoek is op de zoekfunctie, was laatst nog een topic over.
Wat is precies een formant filter? Lijkt dat op een comb filter of een phase filter? :)

Volgens mij is dat eentje die filterd op basis van formanten. (zoek eens op wat een 'formant' is)

Bijv. de formant 'AA' zijn eigenlijk meerdere frequenties die over moeten blijven om de AA te maken. (dus een piek op bijv. 600hz, 1300hz en 2400hz ik noem maar wat)

En formant filter is bij uitstek prima om dat te doen omdat die hele nauwe piekjes over houdt (bandpass) en daarmee realistische koortjes kan maken uit een zaagtand. Een zaagtand is goed omdat daar superveel harmonischen inzitten. (meer dan in een sinus, duh) Dus het gaat puur om die harmonischen/partials die belangrijk zijn om een goede AA of OE te maken uit een basis-golfvorm.
Als je dan ook nog een formant oscillator hebt, zou je nog dichter in de buurt kunnen komen misschien.

dit is uit een Korg EMX1 een laag gepitchte guiro door het formant filter...

Attachments

• formant.mp3
    100 KB · Bekeken: 104

Attachments

• a1271.jpg
    a1271.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 106
Back