Roland MC-50?

M.Raven

Acidophilus
Iemand goede ervaring met de Roland MC-50 als live sequencer?
Is het mogelijk om met de MC-50 patterns te muten/unmuten?

De laatste tijd gebruik ik mijn MPC-2000XL voornamelijk als sequencer voor externe soundmodules etc. een beetje heiligschennis dus wat betreft de interne sampler.
Ik heb ook probemen met de synchronisatie (via een Doepfer MSY2) met mijn vintagegear; mijn 303 en 606 lopen niet goed strak met de MPC. (Als ik deze synchroniseer met mijn 909 lopen ze wel superstrak.)

Zou de MC-50 een beter alternatief zijn, of kan ik beter voor de RM1X of iets anders gaan?

Tja meneer Raven, wat te doen?

Ik ken de Roland MC-50 niet, heb wel wat berichten hier gelezen over problemen met de diskdrive, mischien omdat het een redelijk oud apparaat is. De RM1X kost tegenwoordig geen ruk meer, denk dat je daar meer aan hebt..

De Emu command station is ook een goede sequencer, met goede interne geluiden (die van de RM1X zijn niet zo veel soeps..) misschien boven je budget, weet het niet.

succes man, spreek je later:)

Hey Syntax, cool! 8)

Tja, misschien maar niet doen dan die MC-50. Toch bevalt me het kleine formaat van dat dingetje en ze kosten geen drol tegenwoordig.
Even afwachten nog wat een MC-50 kenner mij gaat zeggen... want ik ben wel benieuwd of ik gemakkelijk patters kan switchen op zo'n dingetje...

Geeft de RMX1 een goed sync signaal? Want ik wil dat mijn gear poepstrak loopt, ik weet niet waarvoor dat niet lukt met de MPC die vaak wordt geprezen om zijn "strakheid". :confused: Ik kan er slecht tegen als het soms klinkt als een DJ die niet kan mixen :D

Ik zal ff wat opzoeken over die Emu, die ken ik namelijk nog niet...

Thanks man, zie je later! :mega:

Ik heb met m'n RM1X nog geen sync problemen gehad, maarja ik heb ook geen MIDI->DIN-SYNC setup...

Trouwens, als je de zoek functie gebruikt en zoekt op.... Roland MC-05, dan kom je nog wat handige dingen te weten over die Roland, zo schijnt het besturingsysteem ruk te zijn, maar hier schijnt weer een oplossing voor te zijn... Read on, my friend:
https://www.synthforum.nl/forums/se...=1354846&sortby=lastpost&sortorder=descending

En die Emu, daar ben ik nog niet zo lang mee bezig, maar dient als vervanging voor m'n RM1X, tja 2 totaal verschillende bakken.. Die Emu heeft wel weer 32 midi uit, RM1X "maar" 16 kanaalen... Wat voor jouw van belang kan zijn is om uit te zoeken wat de timing resolutie is van verschillende apparaaten.. die van de RM1X = 480 ppq, de MPC 96 ppq.. zo ff snel hoor mischien wijkt het iets af.. (dus 96 stapjes per kwart note)

En je kan altijd ff langs komen om ze uit te proberen, ook al is sinds de verhuizing de studio eigenlijk meer een washok/opberghok/hoopkabels-in-de-knoop... niet echt aangesloten dus..

Heb jaren geleden een MC-50 mkII gehad. Gaaf ding hoor, programmeert als een trein en je moet er na een tijd niet eens meer naar kijken om de meest ingewikkelde zaken te doen.

Je mag echter niet denken dat dit een pattern sequencer is. Deze werkt met tracks! OK, de ritmesectie wordt opgebouwd uit patterns (XOX zelfs!), maar die patterns komen ook gewoon terecht op een track.

Vervolgens tracks muten/unmuten kan gemakkelijk, maar de patterns afzonderlijk, nee... dan ben je aan 't verkeerde adres.

Suggestie: om een miskoop te vermijden moet je de manual van deze maar eens zoeken en lezen voor je'm koopt...

@ Eclectus :

Yo, bedankt voor de feedback! :okdan:

ik geloof dat de MC-50 niet echt mijn ding is voor mijn live-setup
Ik wil toch interactief patterns kunnen muten/unmuten als ik live bezig ben en niet van te voren een track programmeren.
Maar misschien wel interessant om eens te gebruiken voor het maken van losse tracks, ik ben namelijk niet echt een coputer + softwareliefhebber.

@ Syntax

Jij ook bedankt!
Ik denk dat de timing resolutie wel degelijk met mijn sync-probleem te maken heeft. Ik zie aan de snelheid van het knipperen van het LED-je op mijn sync-boxje dat mijn 909 een veel hogere ppq afgeeft dan de MPC. Ik vraag me af of dit op de MPC is in te stellen, ik heb het nog niet gevonden...:confused:
De RM1X klinkt goed wat dat betreft.
Ik maak misschien een keer gebuik van jouw aanbod om hem te testen in jouw washok. ;)

Origineel geplaatst door M.Raven

Ik denk dat de timing resolutie wel degelijk met mijn sync-probleem te maken heeft. Ik zie aan de snelheid van het knipperen van het LED-je op mijn sync-boxje dat mijn 909 een veel hogere ppq afgeeft dan de MPC. Ik vraag me af of dit op de MPC is in te stellen, ik heb het nog niet gevonden...:confused:
De RM1X klinkt goed wat dat betreft.
Ik maak misschien een keer gebuik van jouw aanbod om hem te testen in jouw washok. ;)

PPQ Kan je niet instellen op de MPC, helaas...

De RM1X is wel super geschikt om verschillende tracks (16 in totaal) te mute- en un-muten, ook van pattern switchen live is super makkelijk, een pattern bestaat weer uit 16 sections, dus in 1 pattern heb je 16 x 16 midi tracks tot je beschikking, deze kunnen verschillende lengtes van elkaar hebben (dus bijvoorbeeld een kick van 4 maten + hihats van 16 maten) in dit geval wordt de kick track 4 x herhaald voordat de hihats weer 1x herhalen... ach je kan veel info over de RM1X vinden, als live sequencertje is ie makkelijk, ook om complete tracks mee te bouwen (pattern chain mode, song mode) En ze kosten geen drol meer die dingen ;)

Moet zeggen dat ik nu de werkwijze van de EMU command station steeds beter doorkrijg, die ook erg fijn is. Met de 2 midi outputs zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen om 1 output te gebruiken voor je (ouwe ;)) DIN spul... en de overige 16 voor je MIDI gear, lekker overzichtelijk gescheiden van elkaar.. De command stations zijn wel prijziger dan de RM1X, aan de RM1X kan je je echt geen buil vallen tegenwoordig!

Je vind op het net ook bergen info over de RM1X, hij is natuurlijk al een tijdje uit...

https://www.synthforum.nl/forums/se...=1356159&sortby=lastpost&sortorder=descending
http://www.markarber.freeserve.co.uk/rmormc.htm

kijk ook eens naar alternatieven zoals de akai asq-10, kawai q80(ex),alesis mmt-8
die kosten ook geen drol tegenwoordig, en hebben nog wel uitgebreide sequence mogelijkheden.

Wat denk je van een ASQ-10 van akai?
Dat is de sequencer van de MPC60, maar dan zonder pads en sample-engine. Schijnt niet zoveel te kosten.
asq10.jpg

-C-

Ja das wel een punt idd.
Ik denk dat je toch naar die eerder emu-sequencer of een mpc toe gaat als je dat soort machines wil.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Ja das wel een punt idd.
Ik denk dat je toch naar die eerder emu-sequencer of een mpc toe gaat als je dat soort machines wil.

-C-

hmm... M. Raven gebruikt op dit moment al een MPC 2000 XL, het probleem zit hem in het syncen, hebben alle, oudere, MPC's 96 PPQ resolutie?

Misschien is dat niet eens de oorzaak, het was alleen het eerste waar ik aan dacht. Het kan bijvoorbeeld ook een probleem in de Doepfer MSY2 zijn...

@M.Raven, heb je al gekeken of de Doepfer met de midi-clock van je JP-8080 wel goed synced? Kan je in ieder geval uitsluiten dat het aan de Doepfer ligt... tenzij de JP ook 96 PPQ is, kon het niet zo snel vinden..

Origineel geplaatst door Syntax Terror
@M.Raven, heb je al gekeken of de Doepfer met de midi-clock van je JP-8080 wel goed synced? Kan je in ieder geval uitsluiten dat het aan de Doepfer ligt... tenzij de JP ook 96 PPQ is, kon het niet zo snel vinden..

Het probleem ligt volgens mij niet bij de Doepfer. Want bij de klokpulsen van de 909 loopt alles via de Doepfer wel gelijk. Maar gebruik ik de klokpuls uit de MPC dan is het elke keer als ik op PLAY START druk weer de vraag of bijvoorbeeld mijn 606 gelijk loopt met de MPC drumgeluiden. Een soort Russisch Roulette, de ene keer loopt hij wel gelijk, de andere keer een beetje ernaast. Wel moet ik zeggen dat het verschil miniem is, maar ik merk wel dat de
combinatie 909->Doepfer->606 strakker is.
Als ik vervolgens zie dat het LED-je op de Doepfer dat de klokpulsen aangeeft veel sneller knippert bij de 909 dan bij de MPC lijkt het me bijna dat dit een oorzaak is.
Wel opmerkelijk dat veel live sets die analoge gear gebruiken de MPC als master sequencer hebben, dan ga ik toch twijfelen of ik iets fout doe....:confused:

Als je naar het sync menu gaat (shift + 9) dan kun je kiezen op welke out je je sync signaal uitstuurt A, B of AB.
Hier kun je ook instellen wat je framerate is. Die moet op 24 staan! verder zet ik MMC op on voor andere gear die midi start / stop nodig heeft.

-C-

Origineel geplaatst door rvooh
volgens mij zou je beter een alesis MMT-8 kopen...

//en das niet omdat ik 1 te koop heb..

De recensies van de MMT8 bevallen me niet zo:

Note: The MMT-8 is an unstable radioactive device. It melts down without warning and all recorded material WILL be erased :bekdicht:

Origineel geplaatst door M.Raven
De recensies van de MMT8 bevallen me niet zo:

Note: The MMT-8 is an unstable radioactive device. It melts down without warning and all recorded material WILL be erased :bekdicht:

cool toch 8D

enige probleem wat ik ervaar met sommige mmt-8 is slecht werkende druktoetsen..
is overigens te herstellen(reinigen, eventueel geleidende pads behandellen)

tjek ff http://www.mmt8.com/

Ook handig is om de MMT-8 als loopsequencer te gebruiken (zie het als een 'kladblok') , en de MC-50 als trackseqeuncer.
zo kan je makkelijk experimenteren/voorbeluisteren alvorens je hele tracks gaat sequencen.
ik deed hetzelfde vroeger met de MC-500.. retestrak die dingen.

Origineel geplaatst door C738
Als je naar het sync menu gaat (shift + 9) dan kun je kiezen op welke out je je sync signaal uitstuurt A, B of AB.
Hier kun je ook instellen wat je framerate is. Die moet op 24 staan! verder zet ik MMC op on voor andere gear die midi start / stop nodig heeft.

-C-

In het sync menu kies ik altijd voor MIDI CLOCK, als ik namelijk MIDI TIME CODE met instelbare framerate kies krijgt mijn Doepfer MSY2 geen signaal binnen (ook al staat MMC op on/off).

Back