wat moet ik met samplers?

Raymond

Stamgast
Hallo,

ik ben er dus pas bij als nieuw lid. Weet eigenlijk nog niets over Midi, Samplers, Muziek maken met de PC, etc. In ieder geval niet in vergelijking met jullie.

Heb inmiddels al vier boeken gelezen over het fenomeen Midi, Instrumenten als synth-klank, home-studio's en al wat dies meer zij. Heb nog liggen: Praktijkboek Muziek met de PC, uitgave Sybex 2000 en Midi in Theorie en Praktijkm uitgave 1990 (beetje oud dus). Ben inmiddels ook abonnee van Interface en heb daar het Basisboek Midi besteld.

Mijn systeem:

Mobo P4B533 Asus
Graphic Asus V8170
Pentium 4, 2.2 GHz
Geheugen 1 Gb
Audiokaart: AudioPhile 2496 (na al die Blasters, Surrounds etc)
de nodige CD-ROM spelers en
op de mobo is geluid geintegreerd (heb ik in BIOS uitgezet)
HD 2x 60 Gb IDE Seagate Barracuda
etc.

Ik draai onder Windows 2000.

Zo nu kunnen wij verder praten. Dit geef ik verder niet meer in de discussie op.

Het verhaal was: wat moet ik met samplers?
Binnenkort krijg ik een Roland JV1010, omdat daar betere pianoklanken inzitten. Even buiten de discussie houden svp. IN de literatuur kom ik steeds tegen het gebruik van samples. Ergens las ik dat er heeeel mooie pianosamples te kopen zijn. Fijn, maar wat moet ik ermee?Wat doen die? Hoe wend ik die aan om mijn pianosound beter te maken?

Ik weet nog niets van Cubase programma's of iets dergelijks, maar voordat ik mij stort in weer een stuk studie: is dit wel zinvol, als ik op hardware manier ook die grandpiano sound kan krijgen?

Ga nu niet direkt in de takken hangen, ik ben maar een rookie, maar hoe zijn jullie aan die kennis gekomen? Welke boeken, want ik ben een lezer 'pour sang'?

Raymond

Welkom op het forum !

Je zou kunnen beginnen met de tijdschriften Future Music en Interface en als je wat moeilijker wilt Sound on Sound.

Als je een goede piano wilt zou ik gewoon lekker een goede module kopen ipv je pc daarmee te gaan belasten.

Voor mij persoonlijk is mijn (hardware) sampler essentieel omdat ik er al mijn drumsounds uithaal.

Maar dat is voor iedereen weer anders.

groeten

basicsys

idd veel lezen, online en de SOund on SOund en soorgelijke bladen..... en uitproberen..

als je een JV1010 krijgt heb je een prima pianobakkie...je krijgt niet snel betere klanken zonder veel meer geld uit te geven en heel complexe software/samplers te moeten gebruiken

Hoi Raymond, welkom hier :)

Ja, op het forum vind je echt heel wat informatie die je alvast een tijdje zoet zal houden maar je steekt er zeker wat van op.

Hopelijk heb je voldoende vrije tijd want met synths klungelen, muziek maken ,... da's een virus dat je niet gemakkelijk meer kwijtraakt. Zelfs Dr Norton heeft hiervoor geen remedie tegen ;) . Gewoon genieten, er ligt een wonderbare wereld voor je open en er valt zoveel te ontdekken.

Bedankt voor de tips. Lezen dus, maar dat had ik verwacht.
En het is een virus, zeker weten. Zal ik dat wel overleven?
Raymond

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Nee ;)

Het zij zo! Als de bijsluiter je maar niet ongerust maakt.
BTW Venlo, volgende week. Is dat voor een rookie als ik ook interessant?

Raymond

Origineel geplaatst door Raymond

Het zij zo! Als de bijsluiter je maar niet ongerust maakt.
BTW Venlo, volgende week. Is dat voor een rookie als ik ook interessant?

Raymond

Zeker weten !!!
Ik denk dat je daar heel erg veel op kunt steken. Er zitten hier bijvoorbeeld ook mensen die heel erg veel van synths weten maar compleet rookie zijn op andere gebieden. Iedereen is wel op een bepaald gebied een complete rookie.

Ik zal die jongen z'n vraag maar beantwoorden. Kijk, die JV 1010 (en elke andere module) is in weze een sampler, met als verschil dat je er geen eigen samples in op kan nemen. Er zitten een hele hoop uitstekende samples ingebakken. Daar kun je dus fijn mee aan de slag. Dat apparaat kost echter een hoop geld en er komt ooit een moment dat je andere geluiden wilt horen (omdat je smaak verandert of omdat je elk geluid al tot in den treure hebt gebruikt). Dan kun je weer een nieuwe module kopen. Met een sampler kun je op zo'n moment geluiden die je toevallig ergens hebt gehoord (en toevallig ergens op vast kunnen leggen) samplen en gebruiken zoals je je module zou gebruiken. Je kunt dus JE EIGEN geluiden gebruiken. ORIGINALITEIT is dus het verschil. Nou is originaliteit natuurlijk niet belangrijker dan een leuk deuntje maken en met de JV 1010 kun je geloof ik behoorlijk origineel klinkende diedels maken, maar ik ben blij met m'n sampler en het feit dat ik al m'n modules (2 stuks) heb weggedaan. Het hele principe geldt trouwens ook voor synthesizers vs. modules. Met synths maak je ook altijd je eigen originele geluiden.

Daarom dus een sampler!

Desalniettemin moet je wel zelf uitzoeken wat voor apparatuur het beste bij jou manier van muziekmaken past. Veel mensen die samplers en synths gebruiken (zoals ik en velen op dit forum geloof ik) doen dat omdat ze geen noot piano of keyboard spelen en op een andere manier moeten uitblinken; door rare muziek te maken dus.....
Synths en samplers hebben dus geleid tot muzieksoorten voor mensen die niet muzikaal zijn.

Denk ik....
Groeten,
Niels

Deze 'jongen' is al 58 jaar en heeft in de tussentijd geleerd, dat creativiteit belangrijker is dan het spelen van muziek of met penselen aan de gang gaan. En toch... jullie schilderen de klanken, spelen met de eigen fantasie en halen het onderste uit de kennis- en experimenteer-kan. Wie zegt dat jullie niet muzikaal zijn? Ben ik niet mee eens! Bedankt voor de uitleg. Ik moet alleen nog een goed en intuitief programma zien te vinden waarmee ik lekker kan spelen ZONDER 500 pagina's moeilijke tekst door te moeten worstelen (iets in de geest van Cubase VST). Niet op antwoorden svp, heb even geen tijd en geld om het aan te schaffen.

En laat dit niet het begin zijn van een of andere off-topic thread, want dat is niet de bedoeling.

Raymond

Tja, Samplers.

Je hebt ze in allerlij vormen en maten. Van kleine kasten tot 19" rackmodules. Zoals de anderen al vertelden zoek maar eens met de zoekmachine. JE zult veel moois vinden.

Zelf gebruik ik m'n pc als sampler. Ik heb software samplers. Werken net zo goed en zijn virtueel. Je neemt een noot op en hij berekent de rest van het klavier. (Hoe meer noten je opneemt hoe naukeuriger de berekeningen zijn.)

Als je een soundblaster hebt dan moet je zeker eens Vienna Soundfont studio proberen. Deze is gratis en behoorlijk goed (vind ik persoonlijk.)

Ook voor CUbase zijn enkele gratis samplers te downloaden. (VST plug ins.)

Zelf heb ik een beta versie van Signum 1100 DX. Das een akai 1100 sampler in software vorm. Ziet er precies zo uit en werkt het zelfde.

Als je er eens mee wilt beginnen raad ik bovenstaande zeker aan.
Als je gewoon een kastje wilt zal ik als ik jou was maar eens naar een 2e handsje zoeken. Doe ik zelf ook altijd (heb nou eenmaal niet veel geld. Ben nog maar 16) Akai heeft bv. hele goede samplers. Emu ook maar die zijn vaak wel wat duurder.

Kijk ook eens op http://www.vintagesynth.org
Hier vind je veel synthesizers en samplers met info, foto's en specificaties. Ook veel links per synth naar pagina's met downloads (zoals SysEx bestanden etc.)

Begin maar eens met wat allemaal is opgesomd door mij en de rest.

Er zijn zoveel demo's van diverse muziekprogramma's om uit te proberen. Misschien wel vet moeilijk maar zeker interessant om eens te kijken wat er allemaal mogelijk is.

Denk dat veruit de meerderheid niet van die boekenwurmen zijn maar meer gaan lopen klooien met van alles en nog wat en meer praktisch zijn ingesteld. Maar wat boekenwijsheid en een kleine technische knobbel is wel een voordeel.

Trouwens, voor een grand piano sound moet je gewoon een grand piano kopen. Al het andere is en blijft surrogaat, en stukken goedkoper. bijv software als Steinberg 'The Grand', of Tascam Gigasampler met GigaPiano.

En die pianoklanken waar jij het over hebt zijn ook CD's van een stevige prijs die je met een sampler in kunt laden. (koop je dus en een sampler, en een CD speler voor je sampler, en extra geheugen om de samples(klanken) te laden en dan de sample CD's met pianoklanken)

Maar als je meer dan alleen piano spelen wilt dan is er nog zat te ontdekken. :)

Origineel geplaatst door Slipperman

Zelf gebruik ik m'n pc als sampler. Ik heb software samplers. Werken net zo goed en zijn virtueel. Je neemt een noot op en hij berekent de rest van het klavier. (Hoe meer noten je opneemt hoe naukeuriger de berekeningen zijn.)
Welke sampler doet dat voor je???en hoe?

Ik heb Vienna soundfont studio, Giga Sampler en 1100Dx beta (exact zoal als op prestatie als interface een akai 1100 sampler)
Werkt wel goed. Ik ben nog met giga sampler en 1100 DX aan het puzzellen. Ik heb ze nog maar iets van een weekje en bij de beta zit geen handleiding. (eht is een beta dus nog in ontwikkeling. Ze hebben nu een volledig programma met die sampler, een piano module (die grand weer ;)) en een midi patchbay. Prijs staat me niet echt aan.
Met vienna ben ik nu wel erg bekend.

Bedankt luitjes,

ik wacht even met nieuwe dingen te kopen. Ga eerst een neuzen op de forum-dag in Venlo a.s. zondag. Ik zal wel overdonderd worden door allerlei nieuwigheden, maar daar ga je er dan ook voor heen.

Ik ben dus nog niet klaar, wie is dat trouwens wel. Er valt nog zoveel te ontdekken.

Raymond

Back