Breed stereo geluid

DaVinci

Midioot
Kan iemand mij over het volgende adviseren:

Ik heb een 2 sporen mix ik waarvan ik het stereo beeld wil manipuleren.
Dus breder maken. Weet iemand wat voor hardware ik hiervoor kan gebruiken?
De plugs heb ik in Protools zitten, maar ik heb geen zin om alles weer in Protools in te laden.
(9 uur materiaal).
Misschien dat iemand mij kan adviseren hoe dit hardware matig te realiseren is.

Eeuwig dank alvast!

Uhmmm,

Je beseft je wel dat als je het puur met externe hardware wil doen dat het dan ook 9 uur kost om te doen? Het beste wat je kunt doen is je 2-track mixes laden in een degelijke wavefile editor. Sony Soundforge heeft stereo-widening processor aan boord, welke zeer effectief werkt. En dan ben je binnen 35 minuten denk ik wel klaar.

Btw, 9 uur materiaal... toch niet dat nieuwe lied van Ad Visser he? :D 1050 coupletten, 8 uur 45 minuten :P

J.

Je zou een SPL vitalizer (jack/MKI/MKII) kunnen gebruiken om dit te realiseren. Vind ik zelf een hele mooie stereo widener aan boord hebben. (SPL = Sound Performance Lab zie ook soundperformancelab.com erg leuk spul)

Ze worden alleen niet zo vaak aangeboden volgens mij. Kijk maar terug in de verkoop historie van die forum op SPL.

En ze zijn ook niet zo gek duur > hier

Thx voor de tip Jostii. Het gaat om 9 uur materiaal, meer dan 100 muziekfragmenten dat onder beeld wordt gezet.
En nee, geen Ad Visser. :)
Allemaal opgenomen op de S3200XL van Mikemix (thanx again mike). Heb wel een batterij aan externe SCSI HDD nu, maar sois. Ik moet dus wel inserts maken als ik het non-lineair ga bewerken. Ieder fragment heeft weer een ander geluidsbenadering, dus ik kan hem niet 1 op 1 laten lopen en in dit geval niet efficient.
Maar dank voor het meedenken.
De optie van Sander is in dit geval interessanter. Ga gelijk kijken of ze nog beschikbaar zijn.
Ik dump ze van de S300XL naar een DAT-Timecode recorder. Kost me wel 2 dagen, maar met tijdcode scheelt me dit later minstens 6 dagen in de soundrelay.

Ga me gelijk even verdiepen in de SPL vitalizer.
Als er nog meerdere ideeen zijn, ik hoor ze graag.

wel opppassen voor rare phasing-artifacts bij t stereo-widenen he..

ik wou zeggen... hele tracks breder maken doet rare dingen met je mix

heeeeeele rare dingen

Re: Breed stereo geluid

Origineel geplaatst door DaVinci
Kan iemand mij over het volgende adviseren:

Ik heb een 2 sporen mix ik waarvan ik het stereo beeld wil manipuleren.
Dus breder maken. Weet iemand wat voor hardware ik hiervoor kan gebruiken?
De plugs heb ik in Protools zitten, maar ik heb geen zin om alles weer in Protools in te laden.
(9 uur materiaal).
Misschien dat iemand mij kan adviseren hoe dit hardware matig te realiseren is.

Eeuwig dank alvast!

Dit lijkt me typisch een klusje voor een "batch" proces zoals bv in Wavelab kan. Hiermee kun je een heleboel files inlezen, dezelfde bewerking (stereo verbreder) laten uitvoeren, en weer apart saven onder een andere naam. Dit hele proces kan automatisch verlopen, mits je eea goed instelt natuurlijk. Scheelt je een hoop werk volgens mij. Laat die computer het werk toch doen ipv van jou 8)

Maar dit is natuurlijk allemaal softwarematig ipv. hardwarematig.

Let wel op he !

ELK stereo-verbreed effect werkt met fase-veranderingen en dat zorgt ervoor dat het signaal vaak sowieso MONO niet meer goed klinkt...

zorg voor een origineel backup van je materiaal want het wordt bij een te extreme instelling geheid vern*&*t...

Origineel geplaatst door fjoesz
ik wou zeggen... hele tracks breder maken doet rare dingen met je mix

heeeeeele rare dingen

Inderdaad, dat is mij ook wel is opgevallen.. Alsof er dingen/frequenties worden onderdrukt of zelfs wegvallen. Zal wel allemaal met fases enzo te maken hebben... Ik heb daaar geen kaas van gegeten maar ik weet wel dat je daar verdomd goed mee moet oppassen..

ow wacht dat zegt bass ook al :D

R

Hartelijk dank voor de info.
Ik zal het natuurlijk niet weldadig gebruiken. :engel:

Je kan de Behringer Edison ook eens checken. Die koop je voor zo'n 75,- 2e hands.

Daar zit ook een phase correlation meter op.

Prima dingetje en precies wat je zoekt volgens mij :)

Over stereo widening en rare dingen gesproken:

Ik had een tijd terug (toen ik nog met Logic werkte) een raar probleem met een drumtrack. Een deel daarvan wilde ik breder maken (hihats/rides) en ik gebruikte daarvoor de standaard plugin van Logic. Werkte heel effectief, maar er gebeurde wel HEEL rare dingen.

Ik dacht namelijk op een gegeven moment dat de tweeters van mijn rechter monitor kapot waren omdat het hoogfrequente geluid gewoon soms helemaal wegviel. Ik dacht in het begin dat het fase problemen waren, dus ik heb toen gechecked met mijn linker monitor uit, maar de high frequencies bleven wegvallen rechts. Plugin uitgeschakeld, probleem verholpen.

Snap er tot de dag van vandaag niks van, maar m'n monitoren hebben dit rare "bij-effect" nooit meer gehad sindsdien. Sindsdien gebruik ik die plug ook niet meer, maar ook in Cubase vermijd ik liever stereo widening dingen. Als het echt moet, doe ik liever iets creatiefs met delays om een kamerbreed geluid te krijgen.

Wat trouwens wel ook weer vreemd is: in programma's als Sound Forge heb je bij de stereo widening tool pre-sets zoals "Mastering Width" die je, zoals ik het begrijp, over je hele mix kunt gooien. Maar uit jullie reacties maak ik op dat dat een "bad thing" is?

In hoeverre kan een professionele mastering engineer invloed hebben op de breedte van het geluid?

Groet,
joost.

gewoon het rechter (of linker) kanaal (PLUS/minus) 15 ms vertragen. Simpel, goedkoop, beproeft enz... ;)

Wat ik niet snap is dat een aantal mensen hier denken dat je met een simpele plugin of hardware dingetje zoiets zou kunnen fixen.
Het heet symptoombestrijding en de bron is de mix zelf. Als die niet breed genoeg is dan zal al het andere niet echt veel helpen.

Als je het stereobeeld veel gaat aanpassen krijg je geheid shit als je die track op een mono TV zal horen. En als je het weinig doet is het effect veels te subtiel.
15ms is niet subtiel .
Verbje of delaytje maskeert het wat meer.

als t perse breder moet kun je ook denken aan een convolutie-galm als waves ir-1 of altiverb.. heb ik zelf wel eens gebruikt om mono-mixen stereo te maken met erg okje resultaten...

Origineel geplaatst door gerrie79
gewoon het rechter (of linker) kanaal (PLUS/minus) 15 ms vertragen. Simpel, goedkoop, beproeft enz... ;)

idd dat doe ik ook alleen trouwens op subgroupen waar geen bass in voorkomt, anders krijg je fase problemen.
en ik beperk het wel tot 3-5ms trouwens, is al zat
Dus niet over de mainmix, want dan blijft er van de bassen weinig over

heeft me ook weer jaren gekost om dit te ontdekken, doe er je voordeel mee (of niet en blijf tobben met chorus, eq etc)

Back