Welke synth is dit uit Jon & Vangelis ?

Bass

Gepokt en gemazeld
Nou vroeg ik me al tijden af welke synth dit is...
Het is de melodielijn in dit stukje..
Vond het zo'n apart geluid..

Weet iemand welke synth het is ? :

[ga me nou niet vertellen dat het weer die Yamaha CS80 is he]

Attachments

• vangelisfindmyway.mp3
    694,3 KB · Bekeken: 96
Re: Welke synth is dit uit Jon & Vangelis ?

Origineel geplaatst door Bass
[ga me nou niet vertellen dat het weer die Yamaha CS80 is he]
dat zit er dik in idd :D ...typisch vangelis geluidje idd...

zo te horen dubbele osc, bpf, beetje attack op de env, slow lfo op de pitch met delay op depth...

ja dat is een moeilijke vraag.

hoewel ik dit geluid of iets wat er op lijkt nooit bewust of per toeval ben tegengekomen op mijn cs80 sluit ik niet uit dat het een toch weer een cs80 is met 1 of ander effect eroverheen of zo.

maar misschien is het wel iets anders. er zijn mensen die beweren dat vangelis ook andere synths heeft gebruikt:D :D

het lijkt me ook een cs 80 , maar hij zat zo te mixen met die tapes , effecten en zijn speelwijze ,volgens mij wist die soms zelf ook niet meer waar wat utkwam:)

respect, hij was heel byzonder bezig, vooral de spiral enzo dat is puur synthplezierrrrrrrrrrrrrrr
vindt wat die nu doet eigenlijk niet zo byzonder meer , maar het is wel mooi .

ik denk een gelayerde sound te horen, waarbij de wat hogere component me wel CS80 lijkt. Maar de basis-component van dit geluid ? Ik ben ook benieuwd !

Attachments

• jonvangelis.jpg
    jonvangelis.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 110
Dat geluid hoor je in meer Vangelis producties.
Zelfs zo vaak dat je je afvraagt of je het nog wel mooi vindt... ;)

Lijkt mij een CS80.

Origineel geplaatst door TanTaRa

Lijkt mij een CS80.

:confused: ... noem dan nog eens een track van hem waarin het gebruikt wordt? Heeft volgens mij niet veel te maken met de typische CS80 brass, hoor.

:doei:

vindt wat die nu doet eigenlijk niet zo byzonder meer , maar het is wel mooi

grappig dat je dat zegt turtel, want volgens mij waren 'de mannen van vroeger' zoals Jarre en Vangelis juist op zoek naar hoe ze akoestische instrumenten, orkesten konden nabootsen met hun synthesizers. Volgens mij heeft 1 van de 2 dat ook daadwerkelijk een keer in een interview aangegeven. Met de techniek van vandaag de dag (superieure kwaliteit sampling, etc.) is het mogelijk om die sounds echt te verkrijgen en zijn ze dus in feite waar ze altijd al naar op zoek waren. En laten wij synthliefhebbers die klank nou net minder vinden! :D

Nou, als we over de 'helden van weleer' gaan bakkeleien kunnen we nog wel even!
Vangelis verzuipt in bombast, Jarre sit vast in zijn routinetjes en Oldfield's muziek is een eenheidsbrij van cheesy sounds en licks geworden....so much for creativity. ;)

Maarre...die klank van Vangelis lijkt mij toch een van zijn standaard sounds?

Ik zal em eens goed beluisteren en vergelijken met de andere platen...effe kijken.
-ik vind zijn 70's werk het beste bijdewei, de rest is meer synthmodder en dan niet in de goede zin van het woord- :D

Dat wil niet zeggen dat het niet goed is he, want Bladerunner bijv. staat bij mij zeer hoog in mijn playlist!

@Gijs: ja, met de Fairlight e.d. zaten die jongens er aardig mee te experimenteren. Het was interessant, omdat de synthese klank leek op de acoustische klank. 'Tjongewauw'

Nu is het gemeengoed eigenlijk en sommige sounds worden redelijk gereproduceerd. Maar alles verbleekt eigenlijk bij the real thing. Een synth vind ik een synth en een sampler is een sampler. Niet om een viool mee te imiteren bijv.
Tenzij dat nou juist is wattie doet, zoals de VL1. |Maar ook daar vind ik het interessant dat wat je ermee speelt toch anders-eigen- klinkt dan een echte sax, trompet of moog.

ach ja...je lult wat weg als je net ADSL heb...ik ga thee zetten bye! :koffie:

Origineel geplaatst door TanTaRa

nou juist niet dus. deze sound gebruikt ie naar mijn weten alleen in dit nummer.

daarom is het ook zo lastig te bepalen wat het is. het is jammer dat er nergens in die melodie wat gebogen wordt met initial pitch bend of ribbon controller want dan zou het zeker een cs80 zijn maar dat doet ie juist niet.

overigens voor wat betreft het na-apen van de akoestische instrument betreft denk ik dat vangelis vroeger op een pad was om juist het synthgeluid ZELF te promoten. ik denk toch wel dat ie juist van mening was dat ieder geluid of het nou elektronisch of akoestisch is zijn eigen waarde en plaats in de natuur heeft. ik kan niet bepaald van mening zijn dat zijn jaren 70 platen proberen synfonieorkesten proberen na te bootsen, en gelukkig maar want dan blijft het tenminste autheniekt. het is een sound/genre op zichzelf geworden en met de komst van samplers is zijn werk er wat mij betreft niet origineler op geworden en als je alleen maar bezig bent om het akoestische geluid zo dicht mogelijk te benaderen kun je je afvragen waar je mee bezig bent want dan kun je net zo goed het orkest zelf gebruiken. een conclusie die hij zelf volgens mij ook al heef getrokken want hij werkt veel met orkest de laatste jaren. ach, het heeft ook wel wat hoor die OST van Alexander met echte blazers en een reepje cs80 brass er doorheen. jammer dat het niet origineel is (ik zou zeggen bijna afgezaagd) maar het klinkt natuurlijk retegoed.

Je zal wel gelijk hebben denk ik.

Het is ook zo dat Alexander prima klink, maar ik vond het absoluut niet meer thrilling.
Mooi, but nothing memorable. Helaas!

Back