Repeterende sounds?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik vroeg me af hoe je zo'n repeterende sound krijgt als in dit soort tracks, is dat bijv een synth met wat delay erop of zitten er meer trucs achter?

hier bij Massive Attack Protection hoor je 'm bij 2.30 er in komen en later komt ie weer terug bij 3.20 bijv

En ook Zero 7 In the waiting line meteen in het begin al bij 0.12 heb je 'm en gelijk bij 0.18 hoor je 'm opnieuw

Bij zero7 Blokgolf lfo naar volume, waarbij intensiteit van de lfo door bijv een envelop wordt beïnvloed?
Bij massive attack is het volgens mij gewoon een 303 die de hele tijd eenzelfde toon speelt, waarbij ze met het filter spelen.

Dus in principe zo simpel als 8ste nootjes programmeren met een kort toontje en dan wat met het filter en of volume spelen

Laatst gewijzigd:
Ik hoor juist een blokgolf lfo bij massive attack en bij zero 7 juist een delay met wat meer feedback.

Ding is denk ik dat het allebij kan.
Maar met een blokgolf lfo kun je spannende ritmische dingen doen.

Bij dit voorbeeld gebruikte ik een blokgolf lfo op volume met een triplet ritme.

Bij zero7 Blokgolf lfo naar volume, waarbij intensiteit van de lfo door bijv een envelop wordt beïnvloed?
Bij massive attack is het volgens mij gewoon een 303 die de hele tijd eenzelfde toon speelt, waarbij ze met het filter spelen.

Dus in principe zo simpel als 8ste nootjes programmeren met een kort toontje en dan wat met het filter en of volume spelen
Ik hoor juist een blokgolf lfo bij massive attack en bij zero 7 juist een delay met wat meer feedback.

Ding is denk ik dat het allebij kan.
Maar met een blokgolf lfo kun je spannende ritmische dingen doen.
Bedankt beiden!
Ik ga er de komende tijd wat mee proberen.
Bij dit voorbeeld gebruikte ik een blokgolf lfo op volume met een triplet ritme.
Klinkt goed Tim, mooie track!

Met welke gear of software wil je iets soortgelijks gaan maken?

Je beide voorbeelden heb ik grijs gedraaid, dus hoefde niet eens de track te luisteren om te begrijpen wat je bedoelde!
Als je iets in die sferen gaat maken ben ik benieuwd hoe het wordt.

En idd @flyweight het kan dat het op een andere manier was gemaakt. Een goed getimede delay waarbij je speelt met de feedback is ook nog een optie om iets soortgelijks voor elkaar te krijgen

Bij zoiets afvragen 'hoe zou Burial dit doen'? Met een wave-editor (mag ook iets anders zijn dan een stokoude versie van Sound Forge...), dus beginnen met één geluidje en dan is het kopiëren en plakken, even goed opletten qua timing uiteraard. Opleuken door verschillende volumes/envelopes toe te passen op het origineel en de kopieën, of het hele treintje, een filter erop, enz. Kost wat muisklikken, maar zo kom je er ook wel.

Met welke gear of software wil je iets soortgelijks gaan maken?
ik zat de laatste tijd zo nu en dan triphop te luisteren en had in 2025 al een keer een track gemaakt die een beetje richting Kruder en Dorfmeister ging.
In ieder geval zal er sowieso een Rhodes in komen, misschien dat ik Pigments ga gebruiken en voor drums/ritme denk ik dat ik iets met Triaz ga maken, ik heb Inphonik RX1200 voor lofi sampling en ik heb een gitaar plugin van native Instruments dus kans dat die er in komt en áls het nog lukt speel in misschien nog wat op m'n Yamaha Pacifica in voor een paar nootjes of een enkel akkoord hier of daar, maar 'ns zien of dat nog lukt want ik heb al jaren geen gitaar meer gespeeld.

Ik had gisteren net m'n Artura Keylab 49 mk3 binnen gekregen en ik heb Arturia V collection 10 al dus dan is er zat keus qua software en was van plan om dreamtonics aan te schaffen voor de vocals, ik had nu nog een try versie dus ik dacht lekker aan de gang te gaan maar vanochtend werkte de power knop van m'n pc niet meer dus die moet nu terug en wordt gemaakt binnen garantie maar het zal wel een week of twee duren voor alles weer in werking is.
Ik zit nu in de huiskamer achter een mini pc maar die is alleen voor wat mailen en surfen dus muziek wordt even uitgesteld helaas.

Bij zoiets afvragen 'hoe zou Burial dit doen'? Met een wave-editor (mag ook iets anders zijn dan een stokoude versie van Sound Forge...), dus beginnen met één geluidje en dan is het kopiëren en plakken, even goed opletten qua timing uiteraard. Opleuken door verschillende volumes/envelopes toe te passen op het origineel en de kopieën, of het hele treintje, een filter erop, enz. Kost wat muisklikken, maar zo kom je er ook wel.
Dank je, ik was bijna klaar met antwoorden aan @MonoTron toen je post binnenkwam dus die neem ik nog even mee.
Ik ken Burial niet maar ga wel even kijken, zoals hierboven al verteld heb ik wel het een en ander om wat mee te doen.

Het geluid in het nummer van massive attack is een loop uit een sample library van een gitaar met effecten waaronder delay. Ik ken de sample toevallig van andere muziek waar ze die loop veel prominenter gebruikten.

Het geluid in het nummer van massive attack is een loop uit een sample library van een gitaar met effecten waaronder delay. Ik ken de sample toevallig van andere muziek waar ze die loop veel prominenter gebruikten.
Ik twijfelde al of het een synth of een gitaar was, bedankt in ieder geval! :okdan:

Ik dacht ook al dat het een gitaar was.
Maar repeterende sounds zijn natuurlijk ook met delay, vibrato, tremolo, chorus, phaser, flanger, warble te maken. Zoek maar eens op guitar pedal en dan 1 van deze woorden ervoor. Maar wat voor een gitaar werkt kan natuurlijk ook gewoon op een synth.

Maar repeterende sounds zijn natuurlijk ook met delay, vibrato, tremolo, chorus, phaser, flanger, warble te maken. Zoek maar eens op guitar pedal en dan 1 van deze woorden ervoor.
Klopt, ik heb twee van die gitaar pedalen; een Neunaber Immerse Reverberator en een TC Electronic Triple Delay maar het ging me specifiek om deze sounds en ik was er niet zo zeker van of het een gitaar of een synth was of dat er meer trucs bij kwamen.

Back