Waar koop je VCA, VCO etc. IC's

toehoorder

Ingeburgerd
Hallo een ieder hier Ik ben nieuw hier en om maar eens geleik met de deur in huis te vallen: Ik studeer elektrotechniek en ben fanatiek met synths bezig en heb het plan op gevat om van de zomer maar eens te gaan beginnen met het zelf bouwen van zo'n ding! Wat me alleen opvalt is het volgende. Alle IC's war ik over lees zijn nergens verkrijgbaar en alternatieven vinden lukt ook niet echt. Bestan er VCO, VCA, VCF, EG IC's die gewoon in een winkel o.i.d. te bestellen zijn of moet je zoeken naar mensen die ze tweedehands hebben/ze uit apparaten slopen??

Als iemands iets weet graag. Dank jullie alvast tot ziens!

Dank je ik had al gezocht op IC's en VCO en VCA maar kon niet echt iets bevredigends vinden maar bedankt!

Waarschijnelijk is er nog weinig te vinden op kant en klare synth IC's, vroegah kon je nog CEM's enz. krijgen, dit zijn analoge VCO, VCF en VCA IC's.
Omdat er tegenwoordig niet zoveel analoge synth's worden gebouwd worden deze IC's helemaal niet meer gemaakt, ze zijn nog wel te vinden maar moeilijk en duur, en eigenlijk zou je deze IC's niet voor iets nieuws moeten gebruiken, laat ze als reserve parts voor de synth's waar ze nog in zitten;) .
Dus je zal het met losse onderdelen moeten doen, en dat is best goed te doen, genoeg schemaas op het net te vinden die zonder kant en klare IC's werken.
Dus zoek je nog IC's, CA3046 tor-array en de CA3240 opamp kan je een leuke VCO mee bouwen:) .

suc6

Ofwel kun je analoge modules bouwen uit discrete componenten, ofwel kun je zelf een algoritme uitdenken in dat in een microcontroller programmeren. Tuurlijk is de synth niet meer analoog dan. De toekomst zit echt in de digitale techniek; met analoge IC's kunnen chipfabrikanten gewoon geen geld verdienen, en daarom worden ze bijna niet meer gemaakt.

Spreekt vanzelf dat het eerste veel gemakkelijker is omdat je zoveel schema's op internet kunt vinden.

Dank ik ga maar eens even zoeken van de week! Ik zat er inderdaad aan te denken om iets modulairs te maken want dat kun je later makkelijk uitbreiden enzo! iig Bedankt! Ik ga maar eens naar schema's zoeken enzo.

Buizen lijkt me o dit moment nog niet echt een optie, eerst mijn algehele kennis een beetje aan de praktijk testen, verder heb ik op internet Funcie generator IC's gevonden zijn deze bruikbaar als VCO? Bijvoorbeeld de 8083A http://www.farnell.com/datasheets/29113.pdf

Zou kunnen als je deze logaritmies aangestuurd krijgt, dat soort IC's hebben meestal (bijna altijd) een linieare CV aansturing, dwz dat bij elke verdubbeling van de CV de uitgangsfreguentie met een vaste stap omhoog gaat dus bv 1V = 100Hz, 2V = 200Hz en 3V = 300Hz enz.
Maar een synth VCO moet juist verdubbellen bij elke volt hoger op de CV input, dus 1v =100Hz, 2v = 200Hz, 3v = 400Hz en 4v = 800Hz enz.
Dus je zal een liniear naar logaritmies omzetter moeten maken voor dit soort IC's, en dan hoef je dat IC eigenlijk ook niet meer te gebruiken want de lin to log is al een zaagtand VCO als je er een paar componentjes bij soldeert.
Lin to log maak je met een opampje met een teruggekoppeld transistor arraytje.

Waar koop je VCA, VCO etc. IC's

Ik ben op dit moment bezig om met behulp van speciale programmeerbare onderdelen een basis techniek te ontwikkelen waarmee zowel VCO / LFO en enveloppe mee opgewekt kunnen worden.
Deze hebben een analoge uitgang en zijn in MIDI en/of 1V/octaaf te besturen.
Het is dan mogelijk elke golfvorm de produceren in elke willekeurige snelheid.

Veel werk, resultaten volgen.

Gr, Ton.

Dat klinkt tof! ou me op de hoogte hoe het ermee staat!

Origineel geplaatst door toehoorder
verder heb ik op internet Funcie generator IC's gevonden zijn deze bruikbaar als VCO? Bijvoorbeeld de 8083A
Functiegenerator ic's zijn niet geschikt omdat ze zoals richard al zei allemaal een lineaire ingang hebben bovendien zijn ze meestal niet nauwkeurig genoeg of is het sweep bereik te beperkt. Ze zijn wel te gebruiken als VCLFO. Maar ze zijn ook flink aan de prijs. Kant en klaar spul is er niet echt, maar met een beperkt aantal componenten kun je een heel eind komen. OTA's voor VCA's, 555 als EG, VCO heb je wat meer nodig.
@PA0KLT interessant, ik ben wel benieuw met welke techniek je aan het werk bent. FPAA?Tipje van de sluier?

Dakjewel is een nuttigge bron voor IC's inderdaad, kheb ook een interressant ICtje gevonden om VCF's en VCA's te maken. een docent bij ij op school kwam er mee aan en ik denk dat het wel kan gaan werken. www.fairchildsemi.com/ds/H1/H11F3.pdf Ik ga nu eerst maar eens een beetje aan het bedenken wat ik precies wil en wat er haalbaar is!

Niet het wiel opnieuw uitvinden maar kijken of er andere/betere/makkelijker oplossingen zijn... Ik vind bestaande schedules exact na maken niet zo leuk dat is voor mij net zoiets als een synth kopen maar als ik een schedule anders kan maken beter handiger kleiner goedkoper whatever dan is het een goede toevoeging en komt er weer een schematje bij op het net :)

Nee niet in 1 keer maar misgeschoten is altijd mis, en om even op bovenstaande IC terg te komen, je kunt met die IC kun je gebrien als een Voltage Controlled Resistr e dus kun je elke weerstand in zo'n al bedachte schakeling met LFOs en EG's aanpassen dit maakt de mogelijkheden van zo'n VCO VCA VCF maar ook van een EG of LFO veel groter. Ik wil zelf een synth bouwen. En ontwerpen, als hij dan niet zo Vet klinkt als synths die andere bouwen maakt dat mij nu (nog) niet zoveel uit, ik kan hem namelijk nog eindeloos blijven veranderen.

Ik kan naturlijk streven naar een enorme modular maar omdat de muziek die ik maak vooral bedoelt is om live ten gehore te brengen denk ik niet dat ik mijn eerste zelfbouw synth veel ga gebruiken. Het word meer een projectje om erachter te komen hoe een synth werkt en wat de mogelijkheden zijn. Later komt er vast wel een vette synth die ik ook (live) ga gebruiken. Dus das een beetje het plan.

Nogmaals deze IC is volgens mij zeer bruikbaar om andere parameters van een schakeling VC te maken. op een betrekelijk eenvoudige manier. en je kunt hem gebruiken om nare bijgeluiden van schakelaars te voorkomen (hij schakelt namelijk dan net hard maar als een soort van snelle fade out). En als je de datasheet bekijkt zul je zien dat hij kinderlijk en voudig te gebruiken is.

Naar mijn mening is een schakeling klakkeloos nabouwn van internet net zoiets als een synth kopen, een schakeling aanpassen of zelf bouwen is voor mij zelf een synth bouwen. Maar das mijn mening (respect aan iedereen die mooie instrumenten maakt met behulp van scheduels van het ne BTW).

De eerste paar zinnen in de datasheet van H11x zijn hoopvol , 99.9% lineair, ff verder kijken en dan kom je er achter dat dat maar over een klein gebied geldt. Wil niet zeggen dat het een onbruikbaar component is maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Ik denk dat vactrols beter werken, die zijn lineairder maar die zijn wel weer een stuk trager.

Ik heb em vandaag op school gebruikt (voor een iets andere toepassing maar goed...) Heb inderdaad nog niet naar zijn diepere eigenschappen gekeken (alleen gebruikt om iets te schakelen) en dat werkte wel leuk, ik ga er vast binnenkort iets mee bouwen en dan laat ik de resultaten wel weten

Back