909 shuffle in cubase?

spdk

ech wel
Hoe krijg ik een groove in cubase die net zo shuffled als een 909? Ik schuif me helemaal gek, snap op 3pp en dan noten naar voren en achteren, links rechts, op neer enz. Maar zo'n shuffle als een 909 dat is me nog nooit gelukt.

Het liefst zou ik net als op een 909, standaard grooves van 1 t/m 7 erin zetten die ik dan over mijn sequence kan gooien. Is dat mogelijk?

Graag wat tips van groovemeesters :halleluja:

Bedankt

Heee SPDK!

Swing in je ritme moet je gewoon zelf inspelen... dat heb ik geleerd van mijn maat, maar die heeft dat in 'm zitten... is namelijk van buitenlandse afkomst... ik blijf het toch ook zeggen, white man can't funk...(niet iedereen, maar de meeste) :)

Gewoon blijven proberen tot ie lekker klinkt en niet quantizen.
Ik maak nu ook 'funky-house', swingt de pan uit...

waarbij vermeldt dat de 1 en de 3 strak zijn, en de 2 en de 4 iets naar achter moeten

Welke versie van Cubase? VST of SX?

En heb je een voorbeeldje (.mp3'tje)?

je zou een pattern in audio kunnen opnemen, hakken in recycle,
en van de midi file dan weer een groove template kunnen maken...

idee?

Ik heb cubase 2.01 op een Atari ST.
waarbij vermeldt dat de 1 en de 3 strak zijn, en de 2 en de 4 iets naar achter moeten
Ja dat is mij al tijden duidelijk, ik dacht dat 't bij een 909 toch wel wat ingewikkelder in elkaar zat.

Ik heb gehoord dat op de nieuwe cubase "swing" (Sschuwing!) is dat wat?

2 Dobre: Misschien is dat wel wat, maar ik weet niet of ik voor de Atari ook groove templates kan maken. Kga wellus wat proberen!

Oh, Cubase voor de Atari. Daar heb ik geen verstand van. Maar kun je MIDI files (.mid) inlezen die gemaakt zijn op een PC?

En de nieuwe versies van Cubase hebben "Groove Control" waarmee je swing kan geven aan je MIDI parts. Werkt prima. Nog makkelijker is Reason of FruityLoops. Kun je je patterns op de bekende x0x manier maken en met een shuffle knop/slider de swing bepalen. Wellicht dus de moeite waard om eens je PC voor muziek maken te gaan gebruiken. 8)

Origineel geplaatst door Lotuz
Oh, Cubase voor de Atari. Daar heb ik geen verstand van. Maar kun je MIDI files (.mid) inlezen die gemaakt zijn op een PC?

En de nieuwe versies van Cubase hebben "Groove Control" waarmee je swing kan geven aan je MIDI parts. Werkt prima. Nog makkelijker is Reason of FruityLoops. Kun je je patterns op de bekende x0x manier maken en met een shuffle knop/slider de swing bepalen. Wellicht dus de moeite waard om eens je PC voor muziek maken te gaan gebruiken. 8)

ieder proggie heeft inmiddels wel bepaalde groove of swing functies...maar het gaat hier om het vatten van de beroemde 909 swing..:)

Laat me nou eens een overduidelijk voorbeeldje van die beroemde swing horen dan. 8)

Origineel geplaatst door Dobre

ieder proggie heeft inmiddels wel bepaalde groove of swing functies...maar het gaat hier om het vatten van de beroemde 909 swing..:)

Soms vind je dit ook terug als humanize zoals bij Notator

ik swing (shuffle noem ik het zelf) altijd op de 2 en 4, en die dan ongeveer +5 ppqn. dat swingt als een gek, maar is inderdaad niet helemaal de bekende 909 club shuffle...

dus, kick (+ closed hh) op 0, closed hh op 35, open hh op 60 en nog een closed op 95. dat swingt.

ieder proggie heeft inmiddels wel bepaalde groove of swing functies...maar het gaat hier om het vatten van de beroemde 909 swing..
Precies, probeer die maar eens met cubase te maken, dat gaat een stapje verder (denk ik misschien hou ik mezelf weer eens voor de gek). Als ik een live optreden doe met een 909, dan swing ik als een indiaan om een totempaal, als ik thuis met cubase wat ga schuiven met de overbekende 2e en 4e tel, dan swing ik als boer dirk met kiespijn en een steentje in z'n klomp om een baal hooi, en das jammer.

Stuur me eens een simpel hi-hat loopje met die specifieke 909 swing er in en ik zal met ReCycle een MIDI bestandje ervan maken. Eens kijken wat nou zo bijzonder daaraan is. :confused:

mareijnhoudt@chello.nl

Origineel geplaatst door Lotuz
Stuur me eens een simpel hi-hat loopje met die specifieke 909 swing er in en ik zal met ReCycle een MIDI bestandje ervan maken. Eens kijken wat nou zo bijzonder daaraan is. :confused:

mareijnhoudt@chello.nl
Ik ga het regelen, ik ga ook zelf ff ReCycle op de kop tikken, keb 't programma nooit gebruikt, maar ik moet me er toch in verdiepen merk ik al.

iemand heeft ergens online de MPC swings voor reason neergezet...de TR909 swing is volgens mij op de 2e en de 4e een kleine verschuiving, kweetnie meer zeker maar met de groovegrid op mijn RM1x kan ik die shuffle/swing ook perfect nabootsen

Ik ga straks de 909 bij mijn broertie ophalen, dan zal ik proberen groovetemplates van die 7 shuffles te maken. Ik heb recycle nog nooit gebruikt, maar als het me lukt, zet ik ze hier wel neer! thnx

Ik heb die 909 met recycle opgenomen. Het is inderdaad zo dat alleen de 2e en 4e tel opgeschoven is, maar de 909 kan dat dan wel beter dan ik :)

Ik heb ze zelf nog niet kunnen proberen, omdat mijn cubase geen .mid files als groove kan inladen maar .grv moet hebben. Weet iemand hoe je .mid naar .grv converteerd? Ik heb het geprobeerd door gewoon de naam te veranderen, maar dit werkt niet.

Hier de 7 909 shuffled midi files. Misschien dat iemand er dan lol van heeft, ik in ieder geval nog niet.

909shuffle1 909shuffle2 909shuffle3 909shuffle4 909shuffle5 909shuffle6 909shuffle7

Laatst gewijzigd:
Back