909 shuffle in cubase?

Origineel geplaatst door spdk

Ik heb ze zelf nog niet kunnen proberen, omdat mijn cubase geen .mid files als groove kan inladen maar .grv moet hebben. Weet iemand hoe je .mid naar .grv converteerd? Ik heb het geprobeerd door gewoon de naam te veranderen, maar dit werkt niet.

In cubase vst 5.1 mac kan je midifiles converteren naar 'n groove met iets dat gek genoeg de 'convert to groove' functie heet. Zo heb ik ook wel eens de groove van 'n prince-plaat gejat.

Met convert to groove is het inderdaad niet zo moeilijk om een 8th +.. groove te maken. Overigens zie ik niet wat deze 909 shuffles nou zo bijzonder maakt. Deze moet je toch ook kunnen maken door je snap op Off te zetten en de nootjes naar achteren te verschuiven. :confused:

Ja als ik mijn "snap" op 3pp zet en ga schuiven, dan moet ik dat bij iedere part weer opnieuw doen, dat gaat lang goed, maar ik moet gaan onthouden dat ik bij iedere part 6 trappen naar rechts geef, op snap 3pp, op iedere 2e en 4e tel.. bla blaaat. Bij die nieuwe cubase kun je meerdere noten tegelijk selecteren, op de atari moet je alle noten apart gaan schuiven.

Nog wat, ik snap pas sinds twee dagen dat het mogelijk is om zelf makkelijk groove templates te maken (vroeger alleen hardcore gemaakt :) .), ik heb een paar keer "Werners groove" aangeklikt, maar volgens mij weet alleen Werner wat je daar mee moet.

ps:Convert to groove zit niet op atari cubase (d'r zit wel meer niet op), zou iemand zo vriendelijk willen zijn om ze voor mij te converten? thnx

in reason kan je de groove er ook uithalen en op andere midi data loslaten

Lotuz heeft voor mij CONVERT TO GROOVE op die midi files losgelaten, met cubase5.1. Maar wat schertst mijn verbazing: nu heb ik weer .prt files. Wat ik nodig heb zijn .grv files. Weet iemand hoe ik dat kan regelen?

met de groovegrid op mijn RM1x kan ik die shuffle/swing ook perfect nabootsen

Olaf zou je mij willen vertellen hoe je dat psies doet ?
Heb zelf namelijk ook een rm1x maar krijg er alleen een shuffle uit door te quantitizen :(
Anders zou je een pattern met een 909 shuffle kunnen saven en mij ff mailen :) of hier neerzetten !

B.V.D

HardSoul@home.nl

Laatst gewijzigd:
hardsoul? spreken we hier met roog? ;)

ik weet het ff niet meer precies maar ik ga gewoon naar groovegrid en selecteer dan elke 2e, 4e, 6e etc. tel een stukje naar achteren...je kan dit in realtime doen terwijl je patterns spelen dus je hoort al snel of je goed zit...

die groovegrid is trouwens erg interessant en vaak over het hoofd gezien..je kan bv ook noten over mekaar heen schuiven, als je dan ook nog eens de arpeggiator aan hebt krijg je hele freaky dingen..

Olaf

Re: 909 shuffle in cubase?

Origineel geplaatst door spdk
Hoe krijg ik een groove in cubase die net zo shuffled als een 909?
Bedankt

Mensen wat hoor ik nu toch allemaal? ....sequences inladen in andere programma's, opknippen, oefenen om groovy te kunnen inspelen, snap op 3pp, midi files met grooves...?!? is toch helemaal niet nodig... In Cubase zit dit er standaard in en heel uitgebreid. Er zijn verschillende Groove Quantizes te gebruiken zoals Heavy Shuffle, Random etc. Het is zelfs mogelijk om zelf grooves te editen, je kunt elke positie exact 'fine tunen'. Groove quantize bestond al ten tijde van Cubase 2.0 op de Atari (ik nog steeds gebruik doen, want er gaat niets boven de reliability van een 1040STe)... :peukie:

Laatst gewijzigd:
Ik had laatst 'n MPC2Kxl te logeren, en toen heb ik gelijk maar even alle grooves gejat. Dus gewoon 2x 26 midifiles gemaakt in de MPC (voor 8e en 16e, 50 t/m 75%), via ZIP naar Cubase, en daar 'convert to grooves'. Ik wil ze hier wel even posten (totaal 35k), maar toen ik ze in Cubase bekeek bleek dat het om de meest 'normale' swing gaat die je kan bedenken; bij sommige waarden identiek aan de 'notator SL' grooves die gewoon op de Cubase CD staan.
Toch vind ik die % indeling wel handig van de MPC. Dus ik heb alle andere grooves even in 'n andere map geflikkerd en Quantizen is bij mij in Cubase nu net zo simpel als op 'n MPC!

Ik wil ook wel even grooves maken van de 909 als iemand mij de midifiles stuurt, maar ik durf te wedden dat dat ook 'n standaard swing is.

En hier staan ze.

Het zijn dus inderdaad .prt files geworden, dat is wat er gebeurt als je 'convert to groove' doet. Maar als je Cubase vertelt dat in die folder de grooves staan, dan kun je ze als grooves gebruiken.

ik gebruik in logic eigenlijk altijd de %swing functie..en de %quantise strenght..en dat allemaal doorelkaar met verschillende waardes enz..

swingt als eh...dehh...nou ja, het swingt in ieder geval!

Back