Poly synth

Poster

Stamgast
Ik ben me momenteel een beetje aan het orienteren voor de aanschaf van polyfone synth (voor naast mijn MS20)..
De onderstaande synths lijken me het meest interessant..
Heb van alle de specs vergeleken en samples gehoord..
Heeft er iemand tips, weetjes, ervaringen?
Zie ik in het genre 'voor mij betaalbare' synths (tot ongeveer 700 euro) iets over het hoofd?
In ieder geval met knoppen/sliders (dus geen menu's), analoog, CV-Gate en/of midi interface..

– Roland Juno 60/106 (simpel, bekend en effectief..)
– Korg PolySix (geen CV/gate dus valt eigenlijk af..)
– Siel Opera 6 (onbekend exotisch.. lijkt me zeer interessant..)
– Korg Mono/Poly (lees tegenstrijdige dingen over zijn 'poly status'?..)
– Roland Jupiter 6 (of toch de 4?..)

Let op dat een polyfone bak vaak niet eenvoudig is te midificeren met CV/Gate...
In de meeste gevallen moet je dan toch een MIDI-kit kopen van bijv. Kenton of Groove Electronics.
En dat is dan weer niet heel goedkoop. Kortom: houd hier van tevoren rekening mee! :)

Juno60 vind ik echt een aanrader voor de lage prijs. Goeie klank en mogelijkheden, en via DCB prima te MIDIficeren.
Vind ook de Juno60 erg fijn een MS-20 aanvullen... een Mono/Poly zou me dan weer te dicht op de MS zitten, persoonlijk.

Voor een behoorlijk bedrag meer heb je de Jupiter-6 (met MIDI standaard).
De meningen over dit apparaat verschillen; ik vind 'm wel dikke prima, trouwens.

Denk anders ook eens aan een Roland JX-8p of JX-10 ... met de bijbehorende PG-800 programmer heb je alle knopjes die je nodig kan hebben. En standaard MIDI ook nog eens. Rond de 600 euro voor een JX-10 setje moet lukken.
En dat vind ik behoorlijk ondergewaardeerd voor dit ex-vlaggeschip van Roland.

Een Roland JX-3p kan ook wel, trouwens, met de PG-200 programmer erbij. Goedkoper, minder polyfoon, iets moeilijker te vinden ook.
En evt. heb je dan ook nog de Roland Alfa Juno (2) met PG-300 programmer. Die zijn behoorlijk in prijs gedaald sinds de 'hoover-hype' over is.

Denk ook aan eens aan de Oberheim Matrix-6... standaard met MIDI en een hele gave/diepe polybak.
Helaas alleen te programmeren met een editor of via menu, dus misschien valt deze dan weer af.

Nog een bijzonder gave polysynth in deze prijsklasse vind ik de Yamaha CS-50. Geweldige vintage klank.
Echter, die is weer moeilijk te MIDIficeren (alleen met Kenton kit van 700 UKP).

Laatst gewijzigd:
bedankt allen voor de reactie..

@ 6 trak; aaah, dat was het.. maar dat maakt hem in pricipe qua klankgevoel toch niet mono?

@ synthiaks; thanks.. zeker ook interessante optie, alleen idd moeilijk te vinden..

@ Hanz; ik bedoelde niet perse met midi, maar minimaal met cv/gate, midi is leuk meegenomen..
ik draai toch liever zelf aan knoppen dan dat ik ze via midi moduleer.. bedankt voor de tips/opties..

Origineel geplaatst door Poster
@ Hanz; ik bedoelde niet perse met midi, maar minimaal met cv/gate, midi is leuk meegenomen..
ik draai toch liever zelf aan knoppen dan dat ik ze via midi moduleer.. bedankt voor de tips/opties..

Errrm... je moet het zelf weten... maar hoe ga je een polysynth aansturen met cv/gate?
Me dunkt dat je hier wat over het hoofd ziet... CV/GATE is monofoon, of ga je iedere stem los aansturen?
Dat moet die polybak dan ook maar kunnen; dus een CV/GATE ingang voor iedere stem... dat zijn er dus niet veel.
(Korg Mono/Poly inderdaad wel, dacht ik).

ik denk dat het eerder ook een keuze in prijsklasse wordt;
of op het niveau van bv. Juno / PolySix
of bv. Jupiter 6 / MonoPoly...

de vraag is alleen of bv. de 2 laatste ook daadwerkelijk meer toevoegen aan opties, mogelijkheden en klank..
lastig, lastig..

:eureka: Vintage bieb; weekendje lenen en proberen.. ?

Origineel geplaatst door Hanz
Errrm... je moet het zelf weten... maar hoe ga je een polysynth aansturen met cv/gate?
Me dunkt dat je hier wat over het hoofd ziet... CV/GATE is monofoon, of ga je iedere stem los aansturen?
Dat moet die polybak dan ook maar kunnen; dus een CV/GATE ingang voor iedere stem... dat zijn er dus niet veel.
(Korg Mono/Poly inderdaad wel, dacht ik).

eeeeehh.. :L
dat was ik idd even vergeten..
nu vallen er al aardig wat af....
of ze moeten al gemidificeerd zijn..

Wat betreft de keuze goedkoper/duurder... eerlijk weten?

Ik ben zelf behoorlijk liefhebber van analoge poly-bakken... maar zeker in combi met een MS-20 en een niet al te grote setup zou ik eerst eens gaan voor de lagere prijsklasse.
Kijk gewoon eens hoe het bevalt. Later upgraden kan altijd nog.
De reden ook dat ik het zeg: ik heb zelf nu een tijdje een Juno60 te leen, en als je kijkt wat je daar uithaalt aan de ene kant, en wat je ervoor betaalt aan de andere kant... ik ging me toch even achter m'n oren krabben over sommige duurdere bakken.

Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo'n enorme fan van de Mono/Poly, als je 'm tot de hogere prijsklasse rekent.
Voor dat geld vind ik dat je mooier klinkende polybakken hebt. Maar dat ligt ook misschien aan de sound waar je naar op zoek bent.

Origineel geplaatst door elektrovolt
misschien een alesis ion ? :):):)
even geen DSP, VA, etc meer voor mij..
ben net van een koude Nord G2 kermis thuis gekomen.. (iemand nog interesse?)

Origineel geplaatst door Hanz
Wat betreft de keuze goedkoper/duurder... eerlijk weten?

Ik ben zelf behoorlijk liefhebber van analoge poly-bakken... maar zeker in combi met een MS-20 en een niet al te grote setup zou ik eerst eens gaan voor de lagere prijsklasse.
Kijk gewoon eens hoe het bevalt. Later upgraden kan altijd nog.
De reden ook dat ik het zeg: ik heb zelf nu een tijdje een Juno60 te leen, en als je kijkt wat je daar uithaalt aan de ene kant, en wat je ervoor betaalt aan de andere kant... ik ging me toch even achter m'n oren krabben over sommige duurdere bakken.

Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo'n enorme fan van de Mono/Poly, als je 'm tot de hogere prijsklasse rekent.
Voor dat geld vind ik dat je mooier klinkende polybakken hebt. Maar dat ligt ook misschien aan de sound waar je naar op zoek bent.
bedankt.. misschien heb je gelijk..
eerst maar eens wat lager instappen..ofwel een Juno 60 dus..
alhoewel ik zwaar sjans met de Siel Opera 6..

En de siel dk700?Staat er een te koop van rene hier op het forum..mooie prijs ook..
De mono/poly is echt een mono synth met een polystand die wel werkt maar ik persoonlijk nooit gebruik,alleen met de arp..
De mono/poly is een vreselijk vette monosynth met een heel ander geluid dan de ms20!
Met vier vco's!En sync crossmodulatie,fm mogelijkheden(fm input ),pwm en 2 toewijsbare wielen en veel meer,erg ondergewaardeerd..
Er staat ook al een tijdje een hele mooie jx10 met programmer te koop hier op het forum en dat is echt een hele mooie bak,ik heb hem ook gehad en nog steeds spijt..
:okdan: :okdan:
En de polysix is ook niet verkeerd als ie goed werkt...maar geen cv/gate,wel midi soms..

waarom niet ?

heb je de ion al geprobeerd ?
nee niet geprobeerd..
Ben denk ik niet meer zo gecharmeerd van al die VA's.. (veel druk ik ook zo uit Reaktor)..
Heb ook een NM1, en die blijft voor mij persoonlijk toch wel het dichst bij het geluid wat ik zoek..
Daarnaast ben ik ook sinds mijn MS20 wel gevallen voor analoog geluid..
Niet vanuit een puristen perspectief dat analoog zoveel beter zou zijn, maar gewoon het gevoel dat ik er bij heb..
Tevens vindt ik de beperkingen van een oude vintage toch wel prettig werken..

Origineel geplaatst door RednoiZ
En de siel dk700?
yep, zag em staan..
maar geen knoppen/sliders (zoals jou Bit One :biertje: ) ; dan liever de DK600..
ben erg gecharmeerd van Siel; is toch weer net even wat anders dan de Juno's etc..

Heb ook een NM1, en die blijft voor mij persoonlijk toch wel het dichst bij het geluid wat ik zoek..

tja... dat is toch geen analoge synth :D maar als je gecharmeerd bent van de oude clavia sound,
is misschien een nord lead 1/2 iets voor jou ? het is nog steeds een VA, maar wel de sound die jou misschien wel kan bekoren...

tja... dat is toch geen analoge synth :D
hehehe, analoog? nee ik bedoelde dat ik van alle VA's de NM1 het prettigst vind..
niet analoog nee ..

yep, zag em staan..
maar geen knoppen/sliders (zoals jou Bit One :biertje: ) ; dan liever de DK600..
ben erg gecharmeerd van Siel; is toch weer net even wat anders dan de Juno's etc..

Check dit: die sound van de dk700 is off the hook...echt zeer lijp!!!
Hij is niet echt mooi..ook niet leeijk trouwens.....koop voor 125 euro een bcr2000 en je hebt endless dails op je dk700....Als je echt een vette sound wil koop die bak dan..of desnoods die Crumar...een v.a. is een hele andere klasse soundwise...Tis dat ik net een jx3p en een waldorf pulse heb aangeschaft...zit er trouwens nog wel aan te denken...

De opera 6 klinkt ongeveer of zelf compleet hetzelfde als de dk700 maar heeft een paar knoppies...no probs voor de dk700...bcr 2000 aan die handel:D

vlak ook de bitone niet uit

vlak ook de bitone niet uit

weliswaar de eerste (buggy) versie van de bit serie (verder 01 en 99)
maar soundwise dezelfde
er wordt altijd geklaagd over de beperkte midi implementatie (midi on/off en velociy; hetgeen dus in die latere versies is hersteld)
maar over de prijs heb ik nog nooit iemand horen klagen
dat is ook niet gek; de mijne acquireerde ik voor 150 euro en voor minder heb ik ze ook al zien langs komen

6 voices; 2x lfo; vcf / vca ieder eigen envelope enz
zit een fm achtige attackje/randje enr de pads en ook basses klinken top
unison mode is killer
met een arpeggiator d'raan en kloten met de gate en velocity daarvan bereik je leuke resultaten

opera/kiwi lijkt me ook tof maar is 75-100 % duurder en ook veel zeldzamer

succes poster (zag ik jou vroeger niet op RS ?)

Back