Keuze van publisher

pjeut

Ouwe rot
Hoi,

Ik wil de grote stap nemen. Ik heb een aanzienlijk bestand aan nummers en muziek die ik geschreven heb, en op de manier zoals ik er nu mee om ga, levert het niks op. Dus ik ben van plan om een publisher te benaderen.
Daarom even een ervaringen-thread.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie meerdere publishers aangeschreven en daar uiteindelijk een keuze uit gamaakt, of mag je blij zijn met iedere publisher die ja zegt?
En nog wat. Ik maak verschillende soorten muziek: rock-songs, nederlandstalig, en muziek voor theatervoorstellingen (sprookjesmuziek). Het liefst zou ik de verschillende soorten muziek bij verschillende publishers onder brengen. Is dit iets waar publishers voor te porren zijn, of is het altijd: "alles of niets"? Ik heb inmiddels wel al wat namen van publishers die juist die verschillende soorten muziek als hun specialiteit hebben.

Daarnaast ben ik benieuwd naar alle informatie die van belang is bij de keuze van een publisher. Ik heb inmiddels al aardig wat gelezen over het befaamde wurg-contract, waarbij al je producties onder die publisher blijven. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en hoe welke bedingen zijn er wel mogelijk om toch nog zelf in de hand te houden wat je bij een publisher wilt onder brengen en wat niet?

Is in dit verband Creative Commons nog een alternatief of heeft dit niks met elkaar te maken?

Tja, veel vragen wederom, maar als dit een thread van betekenis wordt, lijkt me dit wel een schat aan informatie voor andere forumleden op te leveren.

Dus; komt, reageert in grote getallen.

Groeten, Pjeut.

Yo Pjeut..

Mijn persoonlijke ervaring met publishers is bout:

Ze zeggen dat ze gaan proberen jouw tracks bij platenmaatschappijen onder te brengen.
Want hun hebben de contacten en weten welke maatschappij waar heen op zoek is.
In ruil daarvoor vangen zij 1/3 van je buma uitkering (zou het uberhaupt zover komen).

Vervolgens moet je alle noemenswaardige tracks aan hun opsturen en deze tevens onderbrengen bij de buma.
Dan hoor je dat de tracks niet dit of dat genoeg zijn (met andere woorden: niet commercieel uitgemolken standaard breezer-jeugd tmf box-achtig), waarschijnlijk dus omdat een publisher ook gewoon afhankelijk is van de a&r van de platenmaatschappij.

Dan zit je dus 3 jaar (of langer) aan een of ander contract vast en in die tussentijd ga je van ellende maar zelf op zoek naar platenmaatschappijen die eventueel interesse hebben in je spul. Zou je dan vervolgens zelf met een platenmaatschappij op de proppen komen die je spul wil uitbrengen, dan moet je vervolgens wel je publisher bij die platenmaatschappij opdringen (want dat staat natuurlijk in dat contract).. Dus wat gebeurt er: hun vangen 1/3 van je buma en doen er gene ene *&%# voor.

En dat is mijn persoonlijke ervaring.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :eureka:

Oh ja: Mijn publisher heeft mij toen benaderd omdat ze een demo van mij erg goed vonden, ik ben er op die manier in gerold. Let gewoon goed op wat je tekent, want voordat je het weet ben je de haas :)

Alan...

Alan...

...kon je dat niet op de één of andere manier afkopen, of zoiets? Maar ja, dat zal wel kostbaar zijn.
Dus jij had zo'n typisch voorbeeld van een publisher die een klapper hoopt binnente halen door zoveel mogelijk contracten aan te bieden, en vervolgens voor de andere artiesten geen biet onderneemt. Dat daar geen wet tegen bestaat. Als je het mij vraagt, zou dit eigenlijk je reinste wanprestatie zijn. De vraag is alleen; hoe toon je dit aan? De publisher zal altijd beweren dat het aan de kwaliteit van de track ligt.
En toch, als je het zelf wel succesvol bij een platenmaatschappij lukt onder te brengen, heb je toch eigenlijk de wanprestatie van je publisher aangetoont, en zou er toch eigenlijk een sanctie voor hem moeten volgen.

Maar even, het is dus niet mogelijk om je muziekaanbod op te delen, en de verschillende delen bij verschillende publishers onder te brengen?

mijn advies : zoek zelf een goed label dat jouw dingen wil uitbrengen...geen publisher,gewoon copyright control,krijg je meer van de Buma/Stemra...net wat Alan zegt dus...

Re: Alan...

Re: Alan...

Origineel geplaatst door pjeut
...kon je dat niet op de één of andere manier afkopen, of zoiets? Maar ja, dat zal wel kostbaar zijn.
Dus jij had zo'n typisch voorbeeld van een publisher die een klapper hoopt binnente halen door zoveel mogelijk contracten aan te bieden, en vervolgens voor de andere artiesten geen biet onderneemt. Dat daar geen wet tegen bestaat. Als je het mij vraagt, zou dit eigenlijk je reinste wanprestatie zijn. De vraag is alleen; hoe toon je dit aan? De publisher zal altijd beweren dat het aan de kwaliteit van de track ligt.
En toch, als je het zelf wel succesvol bij een platenmaatschappij lukt onder te brengen, heb je toch eigenlijk de wanprestatie van je publisher aangetoont, en zou er toch eigenlijk een sanctie voor hem moeten volgen.

Maar even, het is dus niet mogelijk om je muziekaanbod op te delen, en de verschillende delen bij verschillende publishers onder te brengen?

Tja wanprestatie zo kun je het wel noemen. Maar alle ellende die je op je nek haalt om dat aan te gaan tonen, heb ik geen zin in, in die tijd maak ik liever sound!:dj:

Als je muziek goed genoeg is, vind je ook wel een label. Daar heeft een publisher toch niets over in te brengen. Zoek zelf labels. Hoe minder contracten hoe beter :smeris:

Publisher kan wel nuttig zijn, ligt sterk aan de muzieksoort denk ik. Er is in het verleden een singletje van me uitgekomen dat door de publisher naast een zootje verzamelaars in Nederland ook aan Zwitserland, Japan en Oostenrijk is verkocht. Was me zelf nooooooooooooooooit gelukt.

Origineel geplaatst door dione
mijn advies : zoek zelf een goed label dat jouw dingen wil uitbrengen...geen publisher,gewoon copyright control,krijg je meer van de Buma/Stemra...net wat Alan zegt dus...

Wat bedoel je precies met copyright control ?

Verwacht verder niet teveel van een publisher, ze kunnen veel doen, als ze daar zin in hebben en daar ben je dan toch afhankelijk van.

Ik zou zeggen zoek gewoon zelf een label. Jij bent toch degene die vol overtuiging je eigen muziek kan slijten.

Wel verstandig als je contract tekent dat je deze goed laat checken.

Hi Pjeut,

Het voordeel van een publisher is, mits het een goede is, dat hij erg veel voor je kan betekenen omdat hij de juiste netwerken heeft. Daarnaast is een publisher belangrijk als je muziek in het buitenland uitkomt of word, aangezien Buma/Stemra alleen in NL opereert.

Ik zou gewoon contact opnemen met wat publishers in Nederland, leg je situatie uit, stuur ze een demo etc. Mischien is zoiets als Talpa (vroeger 2Pw's), of Strengholt wel iets voor jou aangezien je meerdere soorten muziek maakt.
Let er iig goed op of de publisher goed bij jouw muziek stijl past! Anders heb je er geen :kont: aan!

Er zijn veel publishers die zoveel mogelijk jonge artiesten proberen te tekenen zonder er moeite voor te doen. Ze wachten gewoon net zo lang totdat iemand uit hun bestand een hitje scoort en daar profiteren zij dan van mee. Terwijl ze er niets voor hebben moeten doen.

Een goede publisher doet echt moeite voor je, hij regelt de inkomsten uit het buitenland, probeert je muziek via diverse wegen te promoten, brengt je in contact met andere muzikanten etc. etc.

Waar je op moet letten bij een publishings contract is dat je zoiezo niet meteen moet tekenen. Het 1e contract dat je word aangeboden is gewoon eens standaard contract dat zwaar in het voordeel is van de publisher. Er valt over te onderhandelen en dat weten zij net zo goed.
Zo kun je bijv. een kickback regeling voorstellen. Je krijgt in dat geval een percentage van het uitgevers deel terug. Hoe dat precies zit kun je hier lezen:

http://www.xs4all.nl/~splash/html/columns.htm#watdoeteenmuziekuitgever

Origineel geplaatst door forcesupreme

Het voordeel van een publisher is, mits het een goede is, dat hij erg veel voor je kan betekenen omdat hij de juiste netwerken heeft. Daarnaast is een publisher belangrijk als je muziek in het buitenland uitkomt of word, aangezien Buma/Stemra alleen in NL opereert.

Hey!

Je laat me daar wel even schrikken. Heb een release in engeland gehad een paar maanden terug. Ik heb niet de moeite om een publisher te zoeken. Ik heb nou niet echt een hoge release-rate, dus het leek me niet 1-2-3 zinvol. Maar, ik begrijp dat ik op deze release helemaal geen B-S inkomsten zal generen?

Dat zou wel ff slikken zijn... ;{

Groeten,Jasper

Nee, B/S is echt alleen in Nederland. De rest van de wereld moet je zelf regelen, je zou is ff moeten nakijken hoe dat in de UK geregeld word, voor hetzelfde geld kun je mischien voor een klein bedrag je daar bij een of andere vergelijkbare instantie aansluiten.

eej Peter en eeeej Jasper, (lang niet meer gezien, binaural ....)

Volgens mij gaat je verhaal niet helemaal op Force, want buma behartigt de belangen van muziekauteurs en -uitgevers in binnen- en buitenland, door wederkerigheidscontracten met zo'n 100 buitenlandse auteursrechtenorganisaties. Omgekeerd behartigt Buma/Stemra de belangen van buitenlandse componisten en tekstdichters in Nederland.

ennuh Binauralswa... je hebt denk ik toch wel onderhandeld met die gasten van scsi-av toch ?
Maaruh check uit bij welke auteursrechtenorganisatie dat label zit.... dan vang je gewoon knaken....
Mochten ze nergens bij aangesloten zijn (want steeds minder labels doen dat), dan spreek je gewoon een percentage af, wat je dan krijgt van de gemaakte omzet...

eenuh kwa publishers... fuck them..... dat is heel vaak idd alleen maar profiteren met de voeten omhoog, wat zij doen. En kwa de muziek die wij maken.. zoals bijvoorbeeld electro en techno en aanverwanten muzieksoorten is het echt niet noodzakelijk een publisher te benaderen... die shit regel je gewoon zelf....

eej tot ziens he

groeten

Origineel geplaatst door wauxar

Volgens mij gaat je verhaal niet helemaal op Force, want buma behartigt de belangen van muziekauteurs en -uitgevers in binnen- en buitenland, door wederkerigheidscontracten met zo'n 100 buitenlandse auteursrechtenorganisaties. Omgekeerd behartigt Buma/Stemra de belangen van buitenlandse componisten en tekstdichters in Nederland.

Je hebt gelijk zie ik nu! :):o:

Buma/Stemra behartigt de belangen van muziekauteurs en -uitgevers in binnen- en buitenland, door wederkerigheidscontracten met zo'n 100 buitenlandse auteursrechtenorganisaties. Omgekeerd behartigt Buma/Stemra de belangen van buitenlandse componisten en tekstdichters in Nederland.

Om de zusterorganisaties van de juiste informatie te voorzien, vragen we u om ons op de hoogte te stellen van uitvoeringen van uw werken of releases van geluidsdragers in het buitenland. Hiervoor bestaan speciale formulieren, aan te vragen bij de afdeling Relatiebeheer van Buma/Stemra, liefst per e-mail (@-button linksboven).

Origineel geplaatst door wauxar
<knip>
ennuh Binauralswa... je hebt denk ik toch wel onderhandeld met die gasten van scsi-av toch ?
Maaruh check uit bij welke auteursrechtenorganisatie dat label zit.... dan vang je gewoon knaken....
Mochten ze nergens bij aangesloten zijn (want steeds minder labels doen dat), dan spreek je gewoon een percentage af, wat je dan krijgt van de gemaakte omzet...
eenuh kwa publishers... fuck them..... dat is heel vaak idd alleen maar profiteren met de voeten omhoog, wat zij doen. En kwa de muziek die wij maken.. zoals bijvoorbeeld electro en techno en aanverwanten muzieksoorten is het echt niet noodzakelijk een publisher te benaderen... die shit regel je gewoon zelf....
eej tot ziens he
groeten

Hey Wouxar!

Ja, klopt. Was ff een tijdje offline. Thanks voor je antwoord. Om je eerlijk te zeggen: ik heb nou niet echt strak onderhandeld. Ik mag dan wel rechten gedaan hebben, feitelijk snap ik van deze toestanden schrikbarend weinig... :stupid Maar, je hebt me wel een beetje gerustgesteld! :)

Ciao!
Jasper

Eej Jasper, je stuurde me een PB, ik probeer te antwoorden, maar krijg de volgende melding:
This user's mailbox is currently full, and cannot be sent any messages until it is cleaned out. An email has been sent notifying the user of this. Please try your request at a later time.
Dussuh cleanuh die hap !!!!
;)

groeten,
Wouter..

Back