Release van mijn eerste Production Music album

Bahamut

yip yip
Mijn eerste album met zogeheten production music (ofwel library music) is uitgebracht bij een boutique label uit Ierland. Het wordt ook uitgebracht bij diverse sub-publishers in Europa en de VS.

Ik zou de muziek willen omschrijven als "space themed cinematic ambient".
Het betreft een aantal edits van ambient tracks die ik eerder heb gemaakt (en op SF heb gezet; waaronder mijn inzending voor de SF contest 2022) én een aantal nieuwe tracks.
Sommige tracks zijn vooral drones/pads/arps en andere zijn wat meer melodisch en ritmisch.
Benieuwd wat jullie ervan vinden!

Leuk om muziek te maken voor een bepaald doel. Heb er veel plezier aan gehad.
Typische production music met kant en klare edit points is het niet. Daarnaast is dit geen populair genre in het TV wereldje. Maar wel gaaf dat ik grotendeels m'n eigen ding kon doen en dat er nu een kans(je) bestaat dat er ooit eens iets gebruikt wordt op TV of in een film (dat kan ook slechts een fragmentje zijn van één van de stems). Het idee op zich werkt wel motiverend moet ik zeggen en ben ondertussen ook met andere genres bezig!

Ja, mooi instrument de Flügelhorn. De bijdragen van Kenny Wheeler and projecten van Daid Sylvian en anderen zijn vaak opvallend goed.

Goed hoor! Mijn ambient achtige tracks zijn de laatste tijd ook wat aan de kortere kant. Dit geeft toch de mogelijkheid om een thema uit te werken zonder dat je echt zorgen te maken of dat wel gaat werken in een lange compositie. En het dwingt je de wisselingen toe te passen in een wat korter geheel.

Mag ik vragen wat voor synths je hebt gebruikt voor deze tracks? Ik moet een beetje denken aan omnisphere maar het kan natuurlijk van alles zijn :)

Heel mooi! Fijne ruimtelijke en vooral sferische soundscapes. Gefeliciteerd met de release! Zou heel tof zijn als je tracks gebruikt gaan worden, ben benieuwd voor je.

lekker album, ik vond holding on de highlight van het album, echt heel erg mooi nummer.

Goed hoor! Mijn ambient achtige tracks zijn de laatste tijd ook wat aan de kortere kant. Dit geeft toch de mogelijkheid om een thema uit te werken zonder dat je echt zorgen te maken of dat wel gaat werken in een lange compositie. En het dwingt je de wisselingen toe te passen in een wat korter geheel.

Mag ik vragen wat voor synths je hebt gebruikt voor deze tracks? Ik moet een beetje denken aan omnisphere maar het kan natuurlijk van alles zijn :)

Ja, kortere tracks liggen mij ook wel. Een lengte van zo'n 2 a 3 minuten is gebruikelijk in production music, dus langer was sowieso niet de bedoeling.
De gebruikte synths zijn vrij divers maar Omnisphere is wel een grote constante inderdaad. Daarnaast onder meer Spire, Retrologue, Abyss en ook enkele Halion en Kontakt libraries. En niet te vergeten de Novation Summit die ook een tamelijk grote rol heeft.

Klinkt goed hoor. Voordeel bij dit soort kortere tracks lijkt me dat je vrij snel klaar bent met arrangeren.

Dank je. Ja klopt, vind ik ook een voordeel. Je moet uiteraard de nodige moeite in het arrangement stoppen, maar door de beperkte lengte wordt het niet snel vervelend.

Heel mooi! Fijne ruimtelijke en vooral sferische soundscapes. Gefeliciteerd met de release! Zou heel tof zijn als je tracks gebruikt gaan worden, ben benieuwd voor je.

Veel dank!

lekker album, ik vond holding on de highlight van het album, echt heel erg mooi nummer.

Dank je quifster! :)

ja klinkt meteen lekker! erg fijne shimmering pads. zet dit soort muziek vaak aan tijdens het werken lekker rustgevend en niet te afleidend

wel benieuwt hoe ben je op die label gekomen?

Via via in contact gekomen met de labeleigenaar en een paar demo tracks gestuurd.
Het is een jong labeltje in production music dat nog hard op zoek is naar nieuwe artiesten en muziek, daarom ging het makkelijker. Ben ondertussen ook voor enkele andere kleinere partijen bezig.
Heb eerst een aantal grotere publishers benaderd (niet alleen met ambient) maar die reageren meestal niet, of luisteren niet eens. Daar kom je echt niet zomaar tussen. De gevestigde namen in dit wereldje ontvangen ontzettend veel demo's.

Yip yip! Very cool. Mooi geproduceerd, lekker dromerig. Right up my alley!

Back