Fairlight series III kenners ?

RpW

Stamgast
er is mij een series III aangeboden :okdan: en ik ben benieuwd of er hier ook (ex) eigenaars zijn die me wat tips kunnen geven over dingen waar ik vooral op moet letten als ik besluit om er serieus op in te gaan...

Iemand ?

Mocht je 'm zat worden dan ben ik gaag de eerste gegadigde voor overname :D

Zelfs als hij het perfect doet blijft het een gok natuurlijk. Er is wel een levendige handel in onderdelen (in Australie zit een bedrijfje dat de volledige stock van Fairlight opgekocht heeft toen ze gestopt zijn met de CMI's) maar het is allemaal niet goedkoop. Zover ik weet zit de dichtstbijzijnde reparateur in Engeland dus mocht er wat mis mee gaan dan is 'ie niet naast de deur te repareren (tenzij je het zelf kan).

Ik heb wat onderzoek gedaan, aangezien ik zelf er ook een wil kopen.

Wat is de fairlight CMI III:

Een computer met een operating system, waarop een speciaal programma is geschreven om muziek te maken. De computer bestaat uit een basiskast waarin de main dual cpu (Q209 en Q133) draait op OS-9. Let even op dat er voldoende backup diskettes van het operating system zitten, en een korte uitleg hoe je het operating system moet installeren. Bekijk daarna de staat van de harde schijf, en koop desnoods een tweede harde schijf die je door de verkoper laat installeren als backup. Dit is zeer belangerijk, aangezien de fairlight niet zal doen zonder operating system.

Punten:
De revisie van het os, 9.34 is volgens mij de laatste.
De hoevelheid geheugen, maximaal is dit 14 MB.
Hoeveel geluidskanalen, elke CMI-331 heeft twee geluidskanalen en er kunnen acht van deze in de basiskast. Laat even elke kaart apart horen, aangezien een kanaal (of de hele kaart) kapot kan zijn.
De voeding kan een groter probleem zijn, aangezien we inmiddels op 230 (tot 240v) zijn aangesloten. Controle van de voeding zelf is met een multimeter gemakkelijk uit te voeren, indien er 12 volt wordt gemeten moet dit 12 volt zijn en niet 12.6 volt of indien er 5 volt is moet dit 5.01 zijn en niet 5.4 of 5.7.
De soundlibrary moet zeer groot zijn, aangezien het niet gemakkelijk zal zijn om deze voor een lage prijs uit te breiden.

Er stond er net hier eentje te koop op ebay, maar die is er volgens mij vroegtijdig afgehaald omdat niemand genoeg boodt.
Dit systeem wat te koop stond was behoorlijk uitgebreid, met een externe harde schijf.
Een series III is betrouwbaarder dan een Series II, maar je hoord vaak dat ze stuk gaan.
Een Fairlight blijft een legende en alleen al voor die rede moet je er een kopen als je het geld hebt.
Een series III klinkt ook nog steeds erg goed en het doet iets met de samples waardoor het allemaal wat helderder en dynamischer klinkt.
Geluiden zijn inderdaad moeilijk te krijgen, maar met zo'n machine moet je zelf aan de gang. Het is niet echt wat je noemd een consumptie sampler, zoals de Akai S1000 dat was. Als je alleen maar geluidjes zoekt kun je net zo goed geluids bibliotheken kopen met Fairlight sounds erop.
De sequencer werkt ook heel erg goed en daar kocht men hem vroeger juist voor.

nou, ik heb ondertussen besloten om het niet te doen. Heb binnenkort mijn geld voor andere zaken nodig.
Er zijn er ondertussen al wel 2 aan mij aangeboden (beide in de USA) dus als er mensen zijn die belangstelling hebben, heb ik wel een email adresje voor ze......

Back