Ik heb wat onderzoek gedaan, aangezien ik zelf er ook een wil kopen.
Wat is de fairlight CMI III:
Een computer met een operating system, waarop een speciaal programma is geschreven om muziek te maken. De computer bestaat uit een basiskast waarin de main dual cpu (Q209 en Q133) draait op OS-9. Let even op dat er voldoende backup diskettes van het operating system zitten, en een korte uitleg hoe je het operating system moet installeren. Bekijk daarna de staat van de harde schijf, en koop desnoods een tweede harde schijf die je door de verkoper laat installeren als backup. Dit is zeer belangerijk, aangezien de fairlight niet zal doen zonder operating system.
Punten:
De revisie van het os, 9.34 is volgens mij de laatste.
De hoevelheid geheugen, maximaal is dit 14 MB.
Hoeveel geluidskanalen, elke CMI-331 heeft twee geluidskanalen en er kunnen acht van deze in de basiskast. Laat even elke kaart apart horen, aangezien een kanaal (of de hele kaart) kapot kan zijn.
De voeding kan een groter probleem zijn, aangezien we inmiddels op 230 (tot 240v) zijn aangesloten. Controle van de voeding zelf is met een multimeter gemakkelijk uit te voeren, indien er 12 volt wordt gemeten moet dit 12 volt zijn en niet 12.6 volt of indien er 5 volt is moet dit 5.01 zijn en niet 5.4 of 5.7.
De soundlibrary moet zeer groot zijn, aangezien het niet gemakkelijk zal zijn om deze voor een lage prijs uit te breiden.